Avem soft și ADI, dar tot așteptăm în stații…
Articol de Mircea Apostolescu, 17 martie 2022, 13:26
În ciuda declarațiilor optimiste ale primarului general al Capitalei Nicușor Dan care susținea că, datorită soft-ului care transmite în timp real poziția oricărui tramvai, troleibuz sau autobuz și activității Asociației Intercomunitare de Dezvoltare pentru Transport (ADI) București-Ilfov, s-ar fi rezolvat problema respectării orarului mijloacelor de transport, bucureștenii continuă să aștepte minute lungi în stații.
„(…) Acestea să aibă un orar respectat. În momentul de față, avem un orar, un orar oficial, pe care teoretic ar trebui să-l respecte. Avem un soft, care ne spune, în orice moment, orice autobuz, troleibuz, tramvai dacă este în avans sau devans și cu câte minute. A lipsit, dar am făcut schimbările de ADI, a lipsit acest organism care să controleze devansurile și întârzierile în circulația mijloacelor de transport”, declara plin de încredere primarul general al Capitalei Nicușor Dan.
Un minut poate să dureze 10 minute…
Desigur, aplicația InfoTB este foarte bună, dar, din punctul de vedere al utilizatorului, aceasta îți arată la câte minute distanță se află mijlocul de transport.
Însă, dacă acesta este blocat în trafic sau din orice altă cauză, chiar și la numai un minut sau două distanță de stația unde aștepți autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul, aplicația poate continua să îți arate „1 minut”, timp de 5 minute, 10 sau mai mult. Până când mijlocul de transport se deblochează și reușește să ajungă în stație.
Nu te încălzește cu nimic că tramvaiul e la un minut de tine. Poate chiar îl vezi cu ochiul liber, dar el rămâne blocat.
Din cauza blocajelor, mijloacele de transport ajung să circule în „caravane” de câte două – trei sau chiar mai multe. Iar, în urma acestor „caravane” și pe celălalt sens al cursei rămân goluri de până la 20-25 de minute.
Apoi, după o pauză atât de lungă, autobuzul, tramvaiul sau troleibuzul este foarte aglomerat.
Din păcate, transportul public nu este, încă, o alternativă predictibilă la cel individual.
De ce nu respectă șoferii și vatmanii orarul?
Dar de ce nu respectă șoferii și vatmanii orarul alcătuit de către specialiștii de la ADI-ul de transport, ne întrebăm fiecare dintre noi, când înghețăm prin stații. Și suntem convinși că au ei ceva cu noi, că nu vor să vină la timp.
Dar de cele mai multe ori, sunt blocați în traficul general.
Deși Primăria Capitalei se mândrește cu faptul că ar fi creat benzi unice pentru transportul în comun, în multe cazuri acestea mai mult încurcă decât ajută.
Studiu de caz …
O porțiune de astfel de bandă unică se află pe Bulevardul Ion Mihalache, chiar în zona Pieței Domenii, pe ambele sensuri de mers.
Numai că, de foarte multe ori, șoferii parchează în așa fel încât blochează banda unică, iar șoferii de autobuze de pe liniile 381 și 105 nu au altceva de făcut decât să aștepte minute în șir revenirea șoferului la mașina care le blochează drumul.
Din această cauză, mulți șoferi de autobuz evită chiar să folosească banda unică.
Alteori, mașinile parcate blochează linia de tramvai, o stradă întreagă sau calea troleibuzului care este dependent de rețeaua de contact.
Studiu de caz …
În ultimele două zile, am întâlnit două cazuri de tramvaie blocate de mașini parcate. Unul pe străduțele de lângă Cișmigiu – Sfântul Constantin, care întorsese la terminalul Vasile Pârvan și urma să urce pe Cobălcescu spre Berzei, Buzești, Piața Victoriei și mai departe.
Celălalt venea de pe Bulevardul Expoziției și ar fi trebuit să intre pe Strada Dornei, pentru a merge mai departe spre Șoseaua Chitilei.
În ambele cazuri, tramvaiele rămase blocate în viraj blocau, la rândul lor, traficul rutier.
Desigur, vatmanii au chemat polițiștii de la Brigada Rutieră. Dar constatarea contravenției și ridicarea vehiculului care blochează drumul durează zeci de minute.
De aceea, polițiștii preferă de cele mai multe ori să îl caute pe șoferul acestuia.
In lipsa unor reglementări legale care să sancționeze mai dur blocarea drumurilor publice, în general, și a mijloacelor de transport în comun, în special, și care să permită aplicarea sancțiunilor pentru vehicul, fără a fi necesară prezența șoferului, benzile unice, soft-urile oricât de performante și penalizările aplicate STB de către ADI-ul de Transport rămân fără nici o valoare practică. Cel puțin pentru cei care utilizează serviciul public de transport.