Șoferii și vatmanii nu sunt vinovați pentru curățenia și starea tehnică a mijloacelor de transport
Articol de Mircea Apostolescu, 25 martie 2022, 12:18
Constantin Băltărețu (Sindicatul Transportatorilor din București): „Cum (…) poți spăla 1500 de veficule – tramvaie, troleibuze și autobuze, cu doar 160 de oameni angajați și fără detergenți”?!
Sindicatul Transportatorilor din București, sindicat reprezentativ la nivelul Societății de Transport București (STB SA) atrage atenția că nu conducătorii de vehicule sau șefii de autobaze sunt vinovați pentru deficiențele constatate de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), privind curățenia și starea tehnică unora dintre tramvaiele, troleibuzele și autobuzele din parcul circulant al societății bucureștene de transport.
Managementul STB SA este cel care organizează activitatea, inclusiv sub aspectul curățeniei și al întreținerii mijloacelor de transport.
Aceste activități ar fi organizate defectuos. Pentru curățenia celor 1500 de tramvaie, troleibuze și autobuze, cei 160 de spălători sunt insuficienți. În plus, nu au fost asigurate materiale necesare pentru curățenia mijloacelor de transport. Asta pentru că managementul STB SA ar urmări privatizarea activității de curățenie a mijloacelor de transport, spun reprezentanții Sindicatului Transportatorilor din București.
„Cum (….) puteți amenința șoferii și șefii de unități că îi dați afară, în condițiile în care singurul vinovat pentru ce a constatat ANPC-ul este protejatul dumneavoastră, dl Criț Adrian, directorul general de la STB-SA. Unul din lucrurile împotriva căruia au protestat colegii mei în ianuarie a fost tocmai prostul management al societății noastre. Poate nu știți, dar eu sunt convins că știți, actualul director, susținut de dumneavoastră și dl. Ciprian Ciucu, intenționat a sabotat activitatea de spălare și igienizare la societatea noastră, pentru a putea externaliza această activitate – lucru care se face în acest moment. Spun asta, pentru că intenționat a desființat posturi de muncitori, în loc să angajeze spălători. Cum (…) poți spăla 1500 de veficule – tramvaie, troleibuze și autobuze, cu doar 160 de oameni angajați, dintre care de fapt prezenți nu sunt mai mult de 100 de spălători. Nu mai spun că, intenționat, nu au fost aduse materiale de spălat – detergenți, perii, lavete. Nu este decât un singur vinovat, protejatul dumneavoastră”, a reacționat liderul sindical Constantin Băltărețu la postarea viceprimarului Stelian Bujduveanu.
Miercuri, ANPC a oprit de la ieșirea în traseu mai multe mijloace de transport!
În context, trebuie amintit faptul că, miercuri dimineața, în jurul orei 03:30, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a controlat autobuzele, troleibuzele și tramvaiele din principalele depouri STB, care ar fi urmat să iasă pe traseu.
Reprezentanții ANPC au constatat mai multe nereguli – de la cele tehnice, uși care nu se închid complet, lipsa rampelor de acces pentru persoanele cu dizabilități, dar și starea precară de curățenie. O parte dintre mijloacele de transport au fost oprite din circulație, deoarece ar fi pus în pericol viața bucureștenilor, potrivit ANPC.
Constantin Băltărețu (Sindicatul Transportatorilor din București): Presiuni ale managementului pentru concedierea șoferilor!
Sindicaliștii mai susțin că managementul STB ar face presiuni asupra comisiilor de disciplină pentru a concedia șoferii care au luat parte la mișcarea de protest din luna ianuarie. Ei avertizează că presiunile pe care le acuză nu fac altceva decât să amplifice în mod periculos tensiunile sociale deja existente în cadrul STB SA.
„Este anormal să nu luați atitudine când actualul Director General a impus Președinților de Comisii de cercetare disciplinară ca, cercetările să se încheie cu concedieri pentru toți cei care nu au lucrat 4-5 zile. Nu vorbim decât de peste 200 de conducători de vehicule în prima etapă a cercetărilor. (….) sunt peste 200 de conducători auto în mare parte cu activitate profesională, ireproșabilă. Peste 200 de familii care vor avea de suferit datorită răzbunării acestui domn Director General.
Noi nu avem cum să fim de acord cu aceste concedieri abuzive. Dacă mai există solidaritate între salariații acestei societăți, atunci veți face cunoștință cu ea când vă va fi lumea mai dragă, nu putem accepta concedierea colegiilor noștri, doar pentru că au avut curajul să-și strige nemulțumirea”, a mai declarat Constantin Băltărețu.
Stelian Bujduveanu (viceprimar general): „Șoferii care preiau un mijloc de transport murdar și îl scot în traseu vor fi dați afară. La fel și șefii de autobază care predau șoferilor astfel de mijloace de transport”!
Într-o postare de ieri, de pe pagina de socializare a viceprimarului general al Capitalei Stelian Bujduveanu, se scrie:
„Avertizez conducerea STB că nu tolerez mizerie în mijloacele de transport.
Mijloacele de transport învechite – mai ales cele alimentate electric, adică tramvaie și troleibuze – sunt o realitate. Nu era nevoie de un control al ANPC să aflăm acest lucru. Nu un control ANPC ne-a determinat să finalizăm procedurile de licitație pentru 100 de tramvaie moderne, nu un control ANPC ne-a determinat să inițiem proceduri de licitație pentru troleibuze și autobuze noi.
În schimb, mizeria din aceste mijloace de transport este o rușine! Sunt convins că deficiențele constatate de către ANPC sunt excepții, nu o regulă pentru transportul public din București, dar problema există. Iar calitatea curățeniei din mijloacele de transport în comun reprezintă un barometru al respectului pe care STB și municipalitatea îl arată față de bucureșteni!
Avertizez public conducerea STB că nu tolerez lipsa de curățenie în mijloacele de transport.
Tramvaiele și troleibuzele învechite vor fi înlocuite. Este un proces în derulare. Chiar dacă sunt învechite, tramvaiele și troleibuzele care ies în traseu sunt sigure, din punct de vedere tehnic!
Însă, oricât de vechi ar fi, nu există scuze pentru lipsa de curățenie în mijloacele de transport.
STB NU ARE VOIE să trimită în traseu mijloace de transport în comun defecte și murdare.
Intră în responsabilitatea șoferilor și a șefilor de autobază să se asigure că tramvaiul, troleibuzul sau autobuzul este curat și sigur din punct de vedere tehnic! Șoferii care preiau un mijloc de transport murdar și îl scot în traseu vor fi dați afară. La fel și șefii de autobază care predau șoferilor astfel de mijloace de transport!
Începând de astăzi”!
Adrian Criț (director general STB): „Vizavi de personalul care spală vehicule, acolo avem angajat un personal insuficient. Și am sprijinit, prin diferite moduri, suplimentarea acestuia”!
Directorul general al STB SA, domnul Adrian Criț, preciza pentru București FM că anumite activități ce urmează a fi externalizate, în cadrul procesului de eficientizare a societății bucureștene de transport. Ar fi fost vorba, în primul rând despre pază. În schimb, în ceea ce privește activitatea de curățenie, directorul general al STB recunoștea că personalul este insuficient, dar susținea că ar fi sprijinit angajarea mai multor muncitori pentru spălarea mijloacelor de transport.
Consiliul General al Municipiului București ar mai putea decide și externalizarea altor activități precum cea de control, iar directorul general al STB nu s-ar putea opune unei asemenea măsuri, declara Adrian Criț.
„Dacă vorbim de eficientizare, printre măsuri, într-adevăr, una dintre măsuri – aprobată în cadrul Consiliului de Administrație, și spun ferm, e externalizarea pazei.
Vizavi de personalul care spală vehicule, acolo avem angajat un personal insuficient. Și am sprijinit, prin diferite moduri, suplimentarea acestuia. Pentru că noi, cu toții, ne dorim un transport mai curat, mai eficient, care să ajungă la timp în stații. Dacă vorbim de control, fiindcă s-a pus și problema aceasta, externalizarea controlului, cineva a ridicat-o și pe-asta. Noi suntem o societate pe acțiuni în subordinea Consiliului General. Consiliul General poate dispune oricând – trebuie să fim foarte clari și nu e vina directorului general sau a Consiliului de Administrație. E un model pe care, probabil, Municipalitatea își dorește să îl aplice. Eu nu mă pot opune unei hotărâri de Consiliu General. Acest lucru trebuie știut. (Salariații…n.r.) nu își vor pierde locul de muncă. Doar că pe angajator ca scrie Asociația de Transport Metropolitan București – Ilfov sau o societate din subordinea asociației și nu va mai scrie STB”, explică Adrian Criț.