Proiect lansat de Teatrul „Ion Creangă” pentru copii care se confruntă cu fenomenul de bullying
Articol de bucurestifm, 31 martie 2022, 12:13
Teatrul „Ion Creangă” anunţă lansarea unui proiect de intervenţie culturală care se adresează copiilor din centrele de asistenţă socială care se confruntă cu fenomenul de bullying.
Proiectul „Poveştile care ne fac bine. Exerciţii de imaginaţie, scriere creativă şi teatru”, derulat în parteneriat cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 5, are drept scop aducerea unui plus de valoare printr-o viziune integrativă, interdisciplinară, construind, prin diferite mijloace artistice, un spaţiu sigur pentru copii, în care aceştia să îşi facă auzite vocile. Se doreşte crearea unui cadru propice pentru valorificarea creaţiilor individuale şi colective, în care arta facilitează comunicarea şi încurajează empatia.
„Teatrul are puteri nebănuite, iar eu cred cu tărie că arta în general reprezintă un instrument foarte util în lupta contra stigmatizărilor impuse social. Cu această dorinţă şi cu credinţa că putem face bine copiilor din medii defavorizate am pus la cale proiectul <Poveştile care ne fac bine>. Exerciţii de imaginaţie, scriere creativă şi teatru. Tema proiectului o reprezintă fenomenul tot mai întâlnit şi mediatizat în spaţiul public – bullying-ul. Din păcate, acesta este foarte prezent în rândul copiilor şi tinerilor care se află în evidenţa centrelor sociale. Proiectul are menirea, în primul rând, de a-i ajuta pe copii să lupte împotriva bullying-ului, iar, în al doilea rând, ne ajută pe noi ceilalţi să înţelegem mai bine fenomenul şi repercusiunile lui”, a declarat Gabriel Coveşeanu, managerul Teatrului „Ion Creangă”.
Copiii găzduiţi în centrele administrate de DGASPC Sector 5 vor participa la o serie de ateliere, în cadrul cărora vor deprinde diferite mijloace de combatere a bullying-ului. Îndrumaţi de specialişti în artele spectacolului, scriere creativă, arte plastice, art-terapie şi consiliere psihologică, ei vor învăţa cum să gestioneze situaţiile neplăcute cu care iau contact şi cum să reuşească să le evite.
Atelierele vor fi susţinute de o echipă de experţi, iar aceştia vor petrece câte trei săptămâni în fiecare centru implicat în proiect. În cadrul acestor ateliere, copiii vor avea posibilitatea de a realiza, sub îndrumarea coordonatorilor, mai multe texte şi exerciţii de interpretare pornind de la situaţii de bullying reale sau fictive.
Textele elaborate în cadrul atelierelor de scriere creativă vor fi utilizate ulterior în cadrul atelierului de arte plastice, unde copiii vor avea posibilitatea să îşi transforme textele/poveştile în colaje, care vor fi cuprinse în câte un album intitulat „Poveştile care ne fac bine”.
24 de poveşti selectate de un juriu format dintr-un regizor de teatru, un scenarist, un psihoterapeut şi un reprezentant al Teatrului vor fi incluse în „Manualul de bine”. Publicaţia va conţine şi un set de bune practici care să vină în sprijinul tuturor celor care întâmpină direct sau indirect fenomenul de bullying.
Pe baza uneia dintre poveştile cuprinse în „Manualul de bine” se va elabora un scenariu. Echipa de creaţie – regizor, dramaturg şi scenograf – va organiza un casting cu scopul de a contura distribuţia mixtă a spectacolului. Personajele vor fi interpretate atât de actori ai teatrului, cât şi de copii din centrele implicate în proiect.