Rețeaua de influenceri care promovează propagandă de stat chineză!

Bine te-am regăsit!

O investigație realizată de Associated Press dezvăluie faptul că există o întreagă rețea de influenceri care comunică pe rețelele sociale mesaje aliniate propagandei de stat chineze. Aceștia se adresează comunității internaționale și nu sunt întotdeauna identificați ca atare de către platformele care îi găzduiesc.

Câteva exemple menționate de către jurnaliștii AP:

  • Vica Li, care are 1,4 milioane de urmăritori pe TikTok, YouTube, Instagram și Facebook. Aceasta se auto-caracterizează drept blogger de lifestyle și pasionată de gastronomie, care își propune să le prezinte potențialilor turiști informații interesante și utile pentru o vizită în China. De fapt, Vica este angajată a televiziunii chineze de stat. Pagina ei nu este etichetată ca fiind sponsorizată de media de stat decât pe Facebook și Instagram, dar nu și pe YouTube și TikTok.
  • Li Jingjing se descrie drept călătoare, storyteller și jurnalist. Asta nu o împiedică să abordeze pe canalele ei subiecte politice și amplifice chiar dezinformarea cu privire la războiul din Ucraina. Deși declară că își propune să le arate urmăritorilor „lumea prin ochii ei”, ea nu dezvăluie detalii despre afilierea sa cu aceeași televiziune de stat, poziție din care nu reflectă doar păreri personale, ci și elemente de propagandă de stat.

Cele două exemple reflectă o strategie mai amplă de cyber-propagandă (adică propagandă realizată prin mijloace computerizate, digitale). Conform Associated Press, statul chinez a pus umărul la constituirea unei rețele de influenceri care, printre postările pe diverse subiecte ușoare (stil de viață, călătorii) strecoară și postări care să avanseze narațiuni favorabile Chinei pe subiecte delicate, cum ar fi respectarea drepturilor omului, sau care să promoveze în mod repetat interpretări aliniate strategic intereselor guvernului de la Beijing.

Conform altor dezvăluiri jurnalistice, media chineză de stat cumpără spațiu de publicitate pe Facebook, Twitter și TikTok, pe care îl încarcă cu dezinformare pro-rusă și utilizează tehnici de amplificare a mesajelor de propagandă, cum ar fi rețelele de conturi false.

Conform Miburo, o companie care studiază campaniile de influențare implementate de diverse state, cel puțin 200 de influenceri cu legături cu mass media chineză de stat sau cu guvernul chinez operează în prezent în 38 de limbi.

De aceea, recomand să fii sceptic față de conturile influencerilor care te atrag cu un conținut de divertisment, alături de care strecoară și articole de propagandă, care reflectă interpretări părtinitoare ale unor teme politice și sociale. Aceste pagini folosesc o tehnică documentată de atragere a atenției prin conținut agreabil, pentru te putea expune ulterior la informații înșelătoare.

Până data viitoare, rămâi cu București FM, sursa sigură de informații!

Sursa: Facebook.com

Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake-news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceeea ce privește fenomenul dezinformării.

Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 fm de la 09:15, 13:40 și 18:30!
Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.

Flavia Durach este lector universitar doctor în cadrul Facultătii de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.