VIDEO: Telescopul spațial Hubble a împlinit 32 de ani!

Foto: nasa.gov

Telescopul spațial Hubble, o sursă importantă de descoperiri spațiale, a împlinit 32 de ani. În tot acest timp, a trimis sute de mii de imagini spectaculoase din spațiu.

Hubble este o emblemă care ne oferă de trei decenii o perspectivă incredibilă asupra cosmosului”, a declarat administratorul agenţiei spaţiale americane NASA, Bill Nelson.

Lansat la bordul navetei spaţiale „Discovery” în 1990, Hubble a colectat peste 1,5 milioane de observaţii despre Univers, care au fost utilizate la publicarea a aproximativ 18.000 de lucrări ştiinţifice.

De asemenea, telescopul Hubble a contribuit la realizarea unor descoperiri deosebit de importante în astronomie, inclusiv a faptului că expansiunea observată Universului se accelerează.

Această constatare a condus la concluzia că cea mai mare parte a cosmosului este alcătuită din energie întunecată, a cărei prezenţă a fost descoperită în 1998.

Deşi Hubble a fost construit la sfârşitul anilor ’80, NASA a subliniat că instrumentele cu care telescopul este dotat sunt încă într-o stare bună de funcţionare.

Rezultat al colaborării dintre NASA şi Agenţia Spaţială Europeană (ESA), celebrul telescop a cunoscut însă şi câteva probleme de funcţionare la începutul „carierei” sale.

Dar, din 1993, acest dispozitiv extraordinar a început să transmită imagini uluitoare ale unor supernove. Printre ele se aflau şi fotografii cu exploziile cataclismice marcând moartea unor stele, dar şi imagini surprinzătoare cu alte corpuri cereşti.

Una dintre fotografiile cele mai emblematice realizate de Hubble este o imagine cu alură biblică, ce prezintă coloane uriaşe de gaz şi praf interstelar, aflate la 6.500 de ani-lumină de Terra, în roiul galactic Messier 16 din constelaţia Şarpelului, cunoscută sub denumirea „Stâlpii Creaţiei”.

Telescopul, cu o greutate de 11 tone, care poartă numele unui pionier al astronomiei, Edin Powell Hubble (1889-1953), a dezvăluit și existenţa unor găuri negre în centrul galaxiilor, fapt bănuit de oamenii de ştiinţă, dar niciodată verificat până atunci.

Hubble a realizat peste 1 milion de fotografii cu corpuri cereşti, inclusiv ale unora aflate la limitele Universului și a permis astronomilor să calculeze cu o precizie mai mare vârsta Universului, estimată la 13,8 miliarde de ani.