Primăria Capitalei nu are bani?
Articol de Mircea Apostolescu, 2 mai 2022, 10:25
Primăria Capitalei ar avea „un uriaș deficit de finanțare”, deoarece legea privind plafoanele până la care se pot împrumuta unitățile administrativ-teritoriale (UAT-uri) nu face diferențe între acestea.
În condițiile în care aceste reglementări legale se mențin, Municipalitatea bucureșteană nu își poate pune problema să ramburseze împrumutul în valoare de 550 de milioane de lei contractat pe vremea lui Adriean Videanu și rostogolit prin noi împrumuturi de către Sorin Oprescu și Gabriela Firea, susține primarul general al Capitalei, Nicușor Dan.
„Avem o problemă structurală cu această Lege a plafoanelor (…). Așa cum a fost Legea plafoanelor până în 2021, orice UAT din România se putea împrumuta de 100 de milioane de lei, ceea ce pentru orașul Zimnicea probabil că era prea mult, dar pentru municipiul București era evident mult prea puțin și atunci noi avem un uriaș deficit de finanțare, care s-a acumulat (…). Anul ăsta (… plafonul n.r.) e 150 de milioane, dar tot e enorm de puțin pentru cât am vrea noi. (…) E adevărat că sunt exceptate de la Legea plafoanelor acele împrumuturi care sunt cofinanțări pe fonduri europene. Atât timp cât acest context se păstrează, nu ne putem problema să rambursăm”, a declarat Nicușor Dan la Bursa de Valori București.
Subfinanțare istorică…
Atât Sorin Oprescu, cât și Gabriela Firea au acuzat subfinanțarea Primăriei Capitalei și au cerut Guvernului ridicarea plafonului de îndatorare pentru București, în condițiile în care bugetul Municipalități se formează în proporție de peste 90% din cotele defalcate din impozitul pe venit repartizate de la bugetul de stat, taxele și impozitele locale fiind încasate de primăriile de sector.
În același context, trebuie menționat faptul că PMB finanțează din bugetul Municipiului București cele două subvenții, cea la transport și cea la termie, care, împreună, depășesc 3 miliarde de lei.
Finanțare din POR pentru reabilitarea a 50 km de linie de tramvai!
Edilul șef a afirmat că mai sunt de reabilitat 50 de kilometri din rețeaua de tramvaie din Capitală, valoarea investiției ridicându-se la 500 de milioane de euro. Municipalitatea va încerca să obțină o parte cât mai mare din această sumă prin Programul Operațional Regional (POR).
„Banii alocați pe POR pentru secțiunea de Mobilitate sunt 280 de milioane de euro pentru București-Ilfov și atunci încercăm să obținem cât mai mult din POR și o să ieșim cu cofinanțare pentru suma restantă, pentru că traficul este principala problemă a Bucureștiului de ani de zile”, a spus Nicușor Dan.