Ucraina și războiul memelor

Astăzi, Flavia Durach, lector universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne oferă câteva explicații despre Ucraina și războiul memelor pe internet.

În primul rând, ce este o memă?
Aceasta constituie un amestec dintre un text și o imagine sau un clip video scurt, de cele mai multe ori asociate unor glume pe internet. Mema joacă un rol tot mai important în interacțiunile online de pe rețelele sociale, fiind folosită ca mod de divertisment, dar și ca reacție satirică sau amuzantă la subiecte sociale și politice relevante.

Memele sunt o creație neterminată – pornind de la un schelet conceptual și vizual, de la o referință, utilizatorii sunt încurajați să adapteze memele deja existente, creând astfel unele noi. Producerea memelor necesită o implicare creativă extinsă a utilizatorilor, care realizează astfel parodii și alte produse derivate, prin imitație sau remix.

Revenind la subiectul nostru, conflictul din Ucraina, acesta îmbracă atât forme ale conflictului militar tradițional, cât și forme ale războiului informațional, una dintre marile mize fiind ocuparea spațiului public de către una sau cealaltă dintre părțile implicate. În prezent, războiul informațional se duce cu arme specifice ecosistemului digital și exploatează la maximum caracteristicile acestuia, care permit diseminarea informației într-o manieră virală.

Mema Sfânta Javelin, care o înfățișează pe Maria Magadalena (sau, conform altor surse, pe Fecioara Maria) ținând o rachetă antitanc Javelin, a devenit simbolul rezistenței ucrainene, dar și catalizator al strângerii de fonduri pentru Ucraina. Se pare că imaginea are la bază o pictură de artă modernă, „Madonna Kalaşnikov”, care o înfăţişează pe Fecioară ţinând în mâini un automat Kalaşnikov, expusă în 2013 la muzeul de artă modernă din San Francisco.

EURACTIV l-a intervievat pe Christian Borys, un jurnalist canadian devenit antreprenor care a decis să transforme mema într-un brand de caritate pentru a ajuta la strângerea de fonduri pentru reconstrucția țării. Acesta a observat că memele au devenit, în 2022, un mijloc foarte bun de comunicare și de ridicare a moralului. Pe lângă această memă, au apărut și multe alte meme, glume, și sketchuri, care îl ironizează pe președintele Vladimir Putin, laudă curajul ucrainenilor sau mobilizează comunitatea internațională. Borys nu s-a gândit niciodată că mema lui cu „Sfânta Javelin” va deveni atât de populară, însă acum aceasta este imortalizată pe o clădire din Kiev, imprimată pe autocolante și postată pe rețelele sociale.

În concluzie, memele au devenit un instrument de comunicare strategică și trebuie tratate cu precauție, ele reprezentând mult mai mult decât un produs de divertisment. În unele cazuri, memele pot deveni vehicule eficiente ale dezinformării. De aceea, a apărut noțiunea de război memetic: un subtip de război informațional și psihologic bazat pe propagarea memelor pe rețelele sociale.

Până data viitoare, rămâi cu București FM, sursa ta pentru știri de calitate!

Sursa: Facebook.com

Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.

Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.

Flavia Durach este lector universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.