Codul de bune practici privind dezinformarea, actualizat!
Articol de Vicentiu Andrei, 22 iunie 2022, 11:20
Flavia Durach, lector universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!
Astăzi, am câteva noutăți despre Codul de bune practici privind dezinformarea.
În 2018, Facebook, Google, Twitter, Mozilla și unii reprezentanți ai industriei publicității au fost pionierii Codului de bune practici, primul demers voluntar de auto-reglementare la nivel global, care stabilește un set de standarde de combatere a dezinformării la nivelul platformelor digitale. Ulterior, Microsoft și TikTok s-au alăturat Codului, ale cărui prevederi se aplică în Uniunea Europeană.
Din analiza eficienței Codului între 2018-2020, Comisia Europeană a identificat unele deficiențe importante. Printre acestea se numărau: lipsa unor indicatori cu privire la evaluarea performanței, necesari pentru monitorizarea adecvată, conferirea unui acces limitat la bazele de date ale platformelor pentru cercetători, respectiv absența din cadrul semnatarilor Codului a unor categorii esențiale de stakeholderi, precum actorii/intermediarii din domeniul publicității online.
Pe 16 iunie 2022, cei 34 de semnatari din industria platformelor digitale implicați în procesul de revizuire a Codului au dat publicității varianta consolidată a acestuia, luând în considerare recomandările Comisiei. Codul de practici consolidat conține 44 de angajamente și 128 de măsuri specifice, în următoarele domenii:
- Reducerea stimulentelor financiare pentru sursele care generează dezinformare. Semnatarii se angajează să adopte măsuri mai drastice pentru a evita plasarea reclamelor lângă conținutul care dezinformează, precum și difuzarea de reclame care conțin elemente de acest tip.
- Măsuri care să permită recunoașterea imediată a publicității politice de către utilizatori și transparentizarea surselor de finanțare a acestui tip de publicitate.
- Măsuri de protecție împotriva amplificării artificiale, manipulatorii, a dezinformării prin utilizarea conturilor false, a boților, a tehnologiei deepfake, a conturilor de tip impostor și a altor tehnici de ultimă generație.
- Punerea la dispoziția utilizatorilor, respectiv cercetătorilor, a unor instrumente mai eficiente pentru identificarea, respectiv investigarea dezinformării online. Platformele de fact checking din statele membre sunt și ele sprijinite în activitatea lor, indiferent de limba în care operează.
- Crearea unui Centru de transparență, accesibil tuturor cetățenilor, care va oferi în permanență informații publice despre implementarea Codului.
- Stabilirea unui set de indicatori coerenți care să permită măsurarea eficienței Codului, evitând astfel discrepanțele în aplicarea sa în funcție de atenția acordată de platforme fiecărui stat membru.
De ce sunt importante aceste măsuri pentru noi? Pentru că protejarea libertății de exprimare nu se poate realiză fără curățarea mediului digital – platformele pe care le folosim zi de zi pentru a ne informa – de tentativele de manipulare și distorsionare a opiniei.
Până data viitoare, rămâi cu București FM, sursa mea pentru știri de calitate!
Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.