Educația socio-emoțională, o balanță în școala românească
Articol de dianamatei, 23 iunie 2022, 16:12
O educație completă trebuie să depășească mediul strict academic. Și aici intervine educația socio-emoțională.
Cele mai bune programe școlare sunt bazate pe descoperiri științifice de ultimă generație care au avut ca studiu emoțiile.
Cultivarea auto-compasiunii, a capacității/abilităților de auto-reglare și a abilităților interpersonale au dus la o școală mai bună și la o pregătire pe măsură, pornind de la grădiniță.
Cercetările sugerează din ce în ce mai mult că este total greșit ca educația să se concentreze exclusiv pe dobândirea de abilități cognitive, spune Marius Luca de la Asociația Verita.
”Este prezent deja în sistem informal. Este la școala Verita, prin ateliere. Acum facem și manualele. Din 2019 am introdus noțiuni iar profesorii le-au dus la clasă. A fost la nivel de pilot și sperăm să o facem cât mai organizat. Programul este rodul cercetării profesorilor de la Unversitatea Emory din America. Educația socio-emoțională este atunci când meditatorul vrea ca elevii să fie buni unii cu alții, să fie atenți, să fie în stare să ia decizii bune, să gestioneze conflicte. A venit cu o serie de pași prin care, noțiuni ca empatia să capete sens, prin povești, prin interacțiune de zi cu zi. Este un cumul de informații care privesc conștientizarea de sine, luarea deciziilor, gândirea sistemică, elementul nou. Dezvoltarea socio-emoțională este temelia dezvoltării umane”.
Orice profesor se poate familiariza cu astfel de educație.
Îi putem spune construcția unui liant care să pună bazele unei educații solide.
”Întreaga programă este disponibilă online, poate fi descărcată de orice pedagog. Este și un curs în limba română de 6 ore iar un pedagog se poate familiariza cu primele noțiuni. La clasă, poate să folosească lecțiile la ora de dirigenție, de exemplu. Se recomandă mai ales la început de an; să facem principii de clasă, cum vrem să ne simțim în clasă. Ușor, ușor va construi împreună cu elevii aceste principii de clasă”.
Suntem tentați să vrem rezultate imediat. Ce s-ar schimba și când ar apărea ele?
”Manualele oferă multiple căi de a aborda o temă și să se fixeze. Este nevoie de timp și de atenție din partea pedagogului. Nu va aduce o rezolvare imediată. Nu vorbim de lucruri ușoare când vorbim despre dezvoltarea umană. Însă jucăm cartea unor înclinații naturale. Situații conflictuale există în tmpul oricărei ore. Și atunci putem opri ora și ne putem întoarce la principii”.
Educația socio-emoțională nu trebuie să rămână singură, însă.
Educația, în general, este un conglomerat de cunoștințe, trăiri și sentimente. Pe care putem să le gestionăm mai bine.
”Inteligența emoțională este una dintre inteligențele pe care le posedă: spațială, relațională…Ne întoarcem la fundamentul pe care să construim mai departe. Educația se întâmplă acasă, la școală…Vorbim despre o educație despre viață: să putem duce situații fericite sau nu, să gestionăm conflicte. Educația asta poate ajunge și la părinți: pot învăța cum să lucreze cu copiii. Poate fi utilă și celor din asistență socială”.