Toată lumea trebuie să plătească parcarea, în București!
Articol de Mircea Apostolescu, 29 iunie 2022, 14:43
După o dezbatere aprinsă, consilierii municipali au adoptat bugetul Companiei Municipale Parking SA.
Votul consilierilor vine în contextul în care viceprimarul general al Capitalei Stelian Bujduveanu și șeful PNL București au declarat, în repetate rânduri, că obiectivul liberalilor bucureșteni este acela de a eficientiza gestionarea locurilor de parcare, astfel încât încasările generate de acestea să ajungă la 1 milion de lei lunar.
În acest sens, CM Parking urmează să deruleze investiții pentru creșterea numărului de locuri de parcare cu plată, dar și pentru digitalizarea parcărilor gestionate.
În același timp, Primăria Capitalei și primăriile de sector ar urma să combată mult mai eficient fenomenul parcării neregulamentare, au explicat atât Ciucu, cât și Bujduveanu.
În acest moment, potrivit viceprimarului Capitalei Stelian Bujduveanu, Compania Municipală Parking SA gestionează 11.956 de locuri de parcare publice cu plată autorizate.
Dintre acestea, 1.692 sunt în zona 0 – adică în centrul orașului, și sunt taxate cu 10 lei/ora de parcare. Alte 6.838 se află în zona 1 – exterioară zonei 0, și se taxează cu 5 lei/ora de parcare. Alte 3.426 de locuri de parcare se află în zona 2 – zonă ce include cea mai mare parte a Bucureștiului, cu excepția zonelor centrale și semi-centrale, și se taxează cu 2,5 lei/ora de parcare.
Dacă toate aceste locuri de parcare ar fi ocupate în permanență și toți șoferii ar achita taxa de parcare, CM Parking SA ar putea să încaseze, zilnic, 954.080 lei pe zi.
Însă acesta este un scenariu ideal, sumele reale încasate fiind mult mai mici.
Principala cauză a acestei situații este aceea că șoferii pot parca gratuit pe trotuare, pe banda întâi a drumurilor și chiar pe spațiile verzi și, de aceea, nu se înghesuie să acceseze locurile de parcare cu plată ale Municipalității.
Pe de altă parte, unii dintre bucureștenii care folosesc parcările publice municipale au abonamente pentru locurile de parcare cu plată. Aceștia sunt utilizatori fideli și beneficiază de tarife mai mici decât dacă ar închiria locurile cu ora, zi de zi.
Există și șoferi care parchează pe locurile cu plată, dar nu achită taxa. Angajații companiei municipale nu pot da amenzi, așa că sunt nevoiți să cheme Poliția. Iar de multe ori, până vin oamenii legii, șoferul a și plecat de pe locul cu plată fără să achite taxa.
Toate acestea fac ca, în loc de 1 milion de lei pe zi, cât și-ar dori Stelian Bujduveanu să încaseze CM Parking SA din taxarea locurilor de parcare, să se încaseze, în prezent, doar câteva milioane de lei pe lună.
Astfel, CM Parking SA a încasat, în ianuarie, 1.398.771, dar a plătit salarii de 1.008.892 de lei. În februarie, Compania a reușit să își crească încasările la 2.171.270 de lei și a plătit salarii de 1.041.246 de lei. În luna martie, încasările au crescut și mai mult, la 2.497.958, iar salariile au fost de 1.027.012 lei. Luna aprilie a adus o scădere a încasărilor companiei la 1.796.072 de lei încasați, iar salariile au reprezentat 1.038.756 de lei.
Așadar salariile au reprezentat peste jumătate din banii încasați. Din banii rămași Primăria Capitalei nu va încasa nimic. Asta din cauză că, din profitul anilor 2019 și 2020, au trebuit acoperite pierderile anilor precedenți. Iar profitul din 2021 a fost în mare parte reinvestit.
Care este planul viceprimarului Bujduveanu, pentru a ajunge la încasări de 1 milion de lei pe lună?
C. M. Parking are, în acest moment, cu tot cu capitalul social și cu profitul realizat în anii din urmă, circa 20 de milioane de lei.
Dacă acești bani ar fi fost vărsați la bugetul PMB, n-ar rezolvat problemele financiare ale Municipalității. În schimb, prin investiții, ar putea eficientiza activitatea companiei Parking SA.
Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) și în Consiliul de Administrație (CA) au adoptat, deja, un plan de investiții. Dar, pentru că acesta să fie pus în aplicare, trebuia adoptat de către Consiliul General al Municipiului București bugetul companiei.
Strategia de smart parking pe care compania municipală o va implementa va include inclusiv montarea unor parcometre – al căror preț poate ajunge și la 15.000 de euro și care au generat dezbateri aprinse în Consiliul General, în timpul mandatului Gabrielei Firea.
Conform strategiei viceprimarului Bujduveanu, prin digitalizare, plata serviciilor de parcare ar urma să se facă facil și rapid. Se vor asigura toate modalitățile de plată a parcării.
Creșterea numărului de locuri de parcare cu plată și digitalizarea parcărilor vor fi însoțite și de enforcement, cum sublinia șeful liberalilor bucureșteni, Ciprian Ciucu. Astfel, va fi combătută parcarea neregulamentară pe trotuare, pe spațiile verzi. Primăriile de sector vor trebui să ridice mașinile parcate neregulamentar. Asta deoarece atâta vreme cât șoferii vor putea parca gratuit pe domeniul public, fără teama că mașina le va fi ridicată, ei nu vor accesa locurile de parcare cu plată, după cum a explicat, în repetate rânduri, primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu.
De asemenea, în cazul celor care parchează pe locurile cu plată fără să achite taxa, angajații companiei vor interveni cu dispozitive de blocare a parbrizului. Acestea vor fi înlăturate contra cost, atunci când proprietarul mașinii va achita taxa.
Pentru astfel de operațiuni va fi păstrat un număr de 197 de angajați, dintre care 100 de taxatori și 19 responsabili de zonă.
După aprobarea, astăzi de către Consiliul General a bugetului C.M. Parking SA, în curând ar putea începe procedurile de achiziție publică necesare implementării strategiei Smart Parking. Dacă totul merge bine, sistemul ar putea deveni operațional în prima parte a anului viitor.
Conform viceprimarului general al Capitalei Stelian Bujduveanu, pe lângă cele 11.956 de locuri de parcare pe care le taxează în prezent, C.M. Parking are încă 4.906 locuri deja avizate și pe care le va putea folosi curând. În plus, a cerut avize pentru încă 6.062 de locuri de parcare și lucrează la documentație pentru alte 6.057.
Până la finalul investiției, în sistemul de Smart Parking, compania va putea exploata nu mai puțin de 32.214 locuri de parcare, crede Bujduveanu.
În funcție de împărțirea în zone de taxare, cu un procent de ocupare de măcar 65%, C. M. Parking ar putea încasa zilnic 1.229.980 de lei.
Aceste sume ar constitui încasări ale companiei municipale, însă o parte din bani ar fi vărsați la bugetul PMB, la începutul verii lui 2024, sub formă de dividende.