Schimbări majore în învățământ

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat că au fost transpuse în texte de lege principiile Proiectului „România Educată”, iar miercuri vor fi lansate în dezbatere publică cele două proiecte.

„Astăzi 12 iulie, la un an de la prezentarea raportului final al Proiectului România Educată, Ministerul Educaţiei a transpus în texte de lege toate principiile din Proiectul România Educată. Avem două proiecte: unul pentru învăţământul preuniversitar şi altul pentru învăţământul superior. Aceste proiecte de lege au fost elaborate de către Ministerul Educaţiei cu resurse proprii prin consultarea tuturor direcţiilor de specialitate. (…) Ministerul Educaţiei este cel care asumă aceste două proiecte de lege, care începând cu ziua de mâine vor fi lansate în consultare publică pentru o perioadă de 35 de zile, până la data de 17 august, perioadă de consultare în care aşteptăm opinii din partea tuturor celor interesaţi în bunul mers al educaţiei”, a spus Cîmpeanu, într-o conferinţă de presă.

Potrivit ministrului, după cele 35 de zile de consultare publică va exista o scurtă perioadă de câteva zile pentru integrarea propunerilor care vor rezulta în perioada de consultare.

Cîmpeanu a subliniat că arhitectura de sistem va fi „complet schimbată” şi a spus că cele două legi „nu realizează o cosmetizare” a sistemului de educaţie, ci sunt cu adevărat o reformă a sistemului de educaţie.

De asemenea, Cîmpeanu a spus că vor fi puternic revizuite, în sensul prevederilor acestor proiecte, şi planurile cadru şi currriculumul pentru învăţământul primar şi gimnazial.

Principalele modificări propuse:

– Inspectoratele şcolare judeţene se transformă în direcţii judeţene de învăţământ preuniversitar ca servicii publice deconcentrate aflate în subordinea Ministerului Educaţiei;

-Se înfiinţează Centrul Naţional de excelenţă;

– Apare o nouă funcţie – directorul administrativ;

– Se înființează corpul mentorilor educaționali;

– Din 2030, învățământul obligatoriu va cuprinde și grupa mică;

– Elevii din clasa a VIII-a vor avea dreptul să susțină un examen de admitere în liceu la colegiile naționale, la instituțiile care vor avea dreptul să-și organizeze acest proces de admitere, pentru 90% din locuri, înainte de Evaluarea Națională. Examenele proprii de admitere la colegii sunt prevăzute din vara anului 2024;

– Pentru elevii care vor începe clasa a VIII-a se renunță la media din gimnaziu, „care nu și-a dovedit relevanța”, a afirmat ministrul Educaţiei.

– Elevii care vor începe anul școlar după intrarea în vigoare a acestei legi nu vor mai avea calificative de la 1 la 10, pentru disciplinele din ariile curriculare Arte și Educație Fizică.;

– La finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a elevii vor susţine evaluări naţionale scrise „obligatoriu” la limbă şi comunicare, precum şi la matematică;

– Examenul de Bacalaureat va avea o probă scrisă de evaluarea competenţelor la disciplinele cuprinse în trunchiul comun pentru elevii de la toate profilurile, două probe de evaluare a competenţelor lingvistice la două limbi de circulaţie internaţională, o probă de evaluare a competenţelor digitale şi o probă scrisă, facultativă, specifică profilului sau specializării, la alegerea candidatului.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.