Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București – Ilfov nu s-a aplicat, dar va fi îmbunătățit!
Articol de Mircea Apostolescu, 25 iulie 2022, 12:33
Cererea de finanţare în vederea derulării proiectului cu finanţare nerambursabilă prin care va fi actualizat Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016 – 2030 (PMUD) pentru regiunea Bucureşti – Ilfov, document strategic privind dezvoltarea sustenabilă a Capitalei şi a Judeţului Ilfov, a fost aprobată.
„Obiectivul proiectului constă în îmbunătăţirea capacităţii administrative la nivelul regiunii Bucureşti – Ilfov, prin dezvoltarea capacităţii de planificare strategică, eficientizarea proceselor de management şi simplificarea procedurilor administrative, pentru a răspunde în mod fundamentat şi coerent nevoilor comunităţilor locale”, se scrie pe pagina de socializare a primarului general Nicușor Dan.
Investiţia va fi derulată prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă, în parteneriat cu Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov (TPBI) și va avea o valoar totală de 4.424.315,00 lei, din care valoarea totală eligibilăĂ: 3.987.315,00 lei, conform aceleiași surse.
Deși PMUD București – Ilfov 2016-2030 a fost adoptat în ședința Consiliului General al Municipiului București (CGMB) din 29 martie 2017, multe dintre prevederile sale au rămas doar pe hârtie, până acum.
Printre proiectele pe care PMUD le prevede pentru București se numără: introducerea de benzi de circulație prioritare pentru transportul public pe o distanta de 25 km sau achiziția a 100 de troleibuze, 300 de tramvaie si 500 de autobuze, dintre care 300 electrice.
PMUD mai prevede și modernizarea infrastructurii de tramvai si extinderea acesteia cu 41 km de cale dublă, precum și reabilitarea a aproximativ 1.800 de stații, construcția de parcări de tip Park & Ride la punctele cheie de intrare în oraș, construcția de parcări subterane, lărgirea Prelungirii Ghencea, lărgirea străzii Jandarmeriei, reconfigurarea întregii zone de birouri Pipera – str. Fabrica de Glucoză, str. D. Pompeiu, str. Petricani, str. Andronache, Șoseaua Colentina, amenajarea infrastructurii utilitare pentru biciclete (piste și locuri de parcare), precum și extinderea sistemului de închiriere biciclete (bike-sharing).
Tot prin PMUD este prevăzută și crearea de noi zone cu prioritate pentru pietoni si bicicliști, în centrul orașului, concomitent cu modernizarea spatiului urban public și îmbunătățirea condițiilor de accesibilitate pentru persoane cu mobilitate redusă, precum și regândirea și extinderea sistemului de management al traficului.
În afară de achiziția a 400 de autobuze Euro 6 și a celor 130 de autobuze Mercedes Cytaro hibryd, în mandatul Gabrielei Firea, și de cele 100 de tramvaie de la Astra, care abia urmează să intre în parcul STB, celelalte proiecte prevazute în PMUD – de la modernizarea și extinderea liniilor de tramvai, construcția de parcări subterane, până la îmbunătățirea accesibilității pentru persoanele cu mobilitate redusă sau lărgirea Prelungirii Ghencea au rămas doar pe hârtie, până în momentul de față.