STB în pragul unei noi greve generale?
Articol de Mircea Apostolescu, 1 august 2022, 09:16
Vulcanul STB ar putea erupe din nou?!
După înfrângerea mișcării spontane de protest din luna ianuarie a salariaților, tensiunile sociale continuă să clocotească mocnit, ca o lavă, în cadrul Societății de Transport București (STB SA).
Ele sunt legate de negocierea noului contract colectiv de muncă la nivelul societății și de recenta externalizare a serviciului de spălare a vehiculelor.
Tensiunea a crescut în rândul salariaților, pe măsură ce s-au scurs cele două luni ale primei runde a negocierilor noului contract colectiv de muncă, și o erupție ar putea avea loc, după data de 19 august.
În ianuarie, mișcarea spontană a salariaților de la STB a lăsat Bucureștiul fără transport de suprafață o săptămână. Acum, în condițiile problemelor de la metrou, un conflict de muncă la STB ar putea avea un efect tectonic, ar putea cutremura din temelii orașul.
După 60 de zile de negocieri, administrația și Sindicatul reprezentativ nu s-au înțeles!
Societatea de Transport București (STB) s-ar putea afla în pragul unui nou conflict colectiv de muncă.
Negocierile dintre administrația STB și sindicatul reprezentativ – Sindicatul Transportatorilor din București, pentru încheierea unui nou contract colectiv de muncă, s-au încheiat, după 60 de zile, fără a se ajunge la o înțelegere cu privire la mai multe puncte importante.
Printre acestea se află și intenția administrației de a externaliza Centrul de Sănătate STB, cel care-i certifică pe conducătorii de vehicule pentru a putea opera autobuzele, troleibuzele și tramvaiele, a declarat pentru București FM președintele Sindicatului Transportatorilor din București, Vasile Petrariu.
Conform liderului sindicaliștilor de la STB, cea mai importantă problema rămasă în divergență între administrație și Sindicatul Transportatorilor din București, însă, este aceea a unei indexări care să acopere cea mai mare parte a inflației.
Negocierile au fost prelungite cu două săptămâni, până pe 19 august. În funcție de rezultatul acestor negocieri s-ar putea ajunge la un conflict colectiv de muncă, pe care administrația pare să și-l dorească, mai spune Petrariu.
„Până în momentul de față, am negociat 60 de zile și am prelungit negocierile cu două săptămâni, până pe data de 19 august. Au rămas foarte multe lucruri foarte importante în divergență. (…) Conflictul din ianuarie și l-au dorit cei din administrație, pentru a motiva măsurile ulterioare pe care le-au luat. Așa am impresia că vor să facă și acum. Vor să ne împingă la un conflict colectiv de muncă, ca să își mascheze, mă refer la externalizări. Așteptăm să vedem pe data de 19, dacă vom reuși să ajungem la un consens cu problemele care au rămas în divergență. Pentru că, într-adevăr, pe lângă problemele tehnice, ca să le zic așa, care țin de contractul colectiv de muncă, avem această componentă financiară pe care o raportăm la rata inflației. Oamenii, salariații așteaptă ca o mare parte din inflație să fie compensată printr-o indexare. Și, atuncea, o să vedem cum încheiem”, declara Vasile Petrariu, pe 29 iulie.
Curățenie mai proastă, la preț dublu și mijloace de transport trase pe dreapta?
Cât despre externalizarea serviciilor de curățenie a mijloacelor de transport, liderul Sindicatului Transportatorilor din București spune că STB plătește dublu față de cât costa curățenia cu proprii angajați, pentru servicii mai proaste.
Mai mult STB ar înregistra multe probleme tehnice, crescând numărul mijloacelor de transport trase pe dreapta.
„Legat de spălare, dacă, pentru șase luni de zile, plătești 11 milioane de lei, iar, pentru un an de zile, ai plătit tot 11 milioane de lei, înseamnă că tu plătești dublu pentru o activitate care este mai prost făcută decât era înainte. Pentru că, nici în momentul de față, vehiculele nu sunt curate. Sunt la fel de murdare cum erau înainte. Aerul condiționat nu funcționează. Avem probleme tehnice, pentru că baza materială este la pământ. S-a înmulțit numărul de vehicule care sunt trase pe dreapta. Și noi vehiculăm la televizor – mă refer la cei din conducere, că lucrurile merg foarte bine. Dacă cetățenii sunt mulțumiți de cum evoluează lucrurile, eu nu am ce să comentez”, a declarat pentru București FM președintele Sindicatului Transportatorilor din București, Vasile Petrariu.
Situația socială tensionată de la STB ar putea duce, după 19 august, la un conflict colectiv de muncă și o eventuală grevă generală, în contextul în care Metrorex circulă cu doar jumătate dintre garnituri, iar intervalul de succedare al trenurilor de metrou este de circa 15 minute.