Curtea de Conturi a constatat mai multe nereguli la Primăria Sectorului 1!
Articol de Mircea Apostolescu, 11 august 2022, 15:07 / actualizat: 12 august 2022, 17:05
UPDATE: PNL Sector 1 anunță printr-un comunicat de presă că „nu va susține niciun proiect propus de Armand și o somează public să publice URGENT raportul integral al Curții de Conturi, care a constatat încălcarea flagrantă și continuă a legii de către primarul sectorului 1 și a dispus măsuri imediate.”
În urma unui audit, printr-o decizie datată 27 iulie anul acesta, Curtea de Conturi a constatat mai multe nereguli în ceea ce privește cheltuirea banului public de către Primăria Sectorului 1, în anul 2021.
Este vorba atât despre activitatea de salubrizare, unde s-au efectuat plăți duble, cât și despre nerespectarea reglementărilor în ceea ce privește achizițiile publice, dar și despre „o plată nejustificată”, în valoare de 25.000 de lei.
Auditorii Curții de Conturi au dispus corectarea neregulilor și recuperarea prejudiciului.
Plăți duble pentru servicii de salubritate?
Un prim set de nereguli sesizate prin decizia inspectorilor Curții de Conturi vizează riscul de a se fi efectuat plăti duble pentru serviciile de salubritate. Este vorba despre contractele încheiate de către Primăria Sectorului 1 pentru servicii de salubritate cu alte firme decât operatorul delegat al serviciului public de salubritate din Sectorul 1, compania Romprest.
Inspectorii Curții de Conturi au recomandat Primăriei Sectorului 1 verificarea facturilor prezentate la decontare de către agenții economici cu care au existat contracte în paralel, atât din punct de vedere al cantității și suprafeței, cât și din punct de vedere al frecvenței prestației, perioadei și al tarifelor.
Ei mai solicită evitarea încheierii mai multor contracte cu operatori economici diferiți pentru aceleași prestații, practică ce poate duce la o majorare nejustificată a cheltuielilor.
Contractele cu sortatorii de deșeuri nelegale?
Un alt set de nereguli semnalate în raportul Curții de Conturi privind activitatea Primăriei Sectorului 1 de anul trecut constă în încheierea de către Primăria din Banu Manta nr. 9 a unor contracte de subrogație, în calitate de terț subrogat, cu operatori economici, contracte având ca obiect preluarea plății contravalorii serviciilor de sortare a deșeurilor de pe raza sectorului, colectate de către Compania Romprest Service SA, fără aprobarea Consiliului Local al Sectorului 1.
În acest caz, raportul cere ca toate contractele și angajamentele legale ce privesc asigurarea serviciilor de salubritate să fie supuse aprobării Consiliului Local al Sectorului 1, potrivit atribuțiilor și obligațiilor ce revin autorității deliberative și executive locale, conform legii serviciului de salubrizare.
Nereguli și în derularea contractului cu Romprest?
Raportul Curții de Conturi mai spune și că derularea contractului de delegare a gestiune a serviciului public de salubritate pentru instituțiile publice din Sectorul 1 s-ar fi făcut la tarife generatoare de cheltuieli neeconomicoase. Un exemplu în acest sens ar fi cel al Spitalului Universitar de Urgență „Elias”, conform documentului de control.
Inspectorii Curții de Conturi recomandă efectuarea de demersuri pentru ajustarea tarifelor, în cadrul contractului cu Romprest, astfel încât să se asigure respectarea principiului bunei gestiuni financiare.
Cum au fost angajați avocații Primăriei Sectorului 1 în litigiul cu Romprest?
Același raport al Curții de Conturi pe anul 2021 constată și că achiziția serviciilor juridice și de consultanță în vederea soluționării litigiilor cu operatorul delegat al serviciului public de salubritate, Romprest, s-a făcut fără respectarea reglementărilor legale în vigoare privind achizițiile publice.
Paza pentru școli, spitale și piețe, încălcarea principiilor nediscriminării și tratamentului egal?
Și serviciile de pază pentru unitățile de învățământ, cele sanitare și piețele agro-alimentare din Sectorul 1 au fost achiziționate fără respectarea legislației în vigoare.
Valoarea serviciilor achiziționate depășește 12 milioane de lei, iar contractele au fost încheiate cu încălcarea principiilor nediscriminării și tratamentului egal, spun inspectorii Curții de Conturi.
Plată nejustificată către propria Companie de Investiții?
Raportul Curții de Conturi mai spune că Primăria Sectorului 1 ar fi făcut „o plată nejustificată”, în valoare de aproape 26.000 de lei, către propria Companie de Investiții și Dezvoltare în Sănătate și Domenii de Interes Public-Privat.
Curtea de Conturi dispune ca Executivul să prezinte Consiliului Local din Banu Manta raportul, în termen de zece zile de la primirea documentului.
„Nerecuperarea prejudiciilor, ca urmare a nedispunerii și a neurmăririi de conducerea entității a măsurilor transmise de Curtea de Conturi, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la trei luni la un an sau cu amendă”, avertizează decizia Curții de Conturi.
Daniela Popa (președinte de ședință): „Grupul PSD din Consiliul Local al Sectorului 1 a sesizat Curtea de Conturi, din septembrie anul trecut”!
Consilierul local Daniela Popa spune că grupul PSD din Consiliul Local al Sectorului 1 a depus, încă din septembrie anul trecut, la Curtea de Conturi o sesizare cu privire la nelegalități în ceea ce privește cheltuirea banului public de către Executiv.
„Acest raport al Curții de Conturi este făcut în urma sesizărilor noastre. Noi am depus o sesizare la Curtea de Conturi, din septembrie 2021. Și am sesizat că există indicii serioase cu privire la faptul că achizițiile publice realizate de către Sectorul 1 se realizează cu încălcarea legii 98/2016 privind achizițiile publice. Și noi am sesizat, atunci, opt probleme.
(…) Au făcut verificările și au răspuns punctul și au dat și termene de rezolvare, până la finalul anului acesta.
Noi am sesizat încheierea contractului din 20.12. 2020, cu serviciile de consultanță și asistență juridică, reprezentare, conform Legii 51, în vederea apărării intereselor Sectorului 1.
A doua sesizare a fost încheierea contractelor privind achiziționarea serviciilor de pază, pentru unitățile de învățământ, unitățile sanitare și piețele agroalimentare din Sectorul 1, care s-au realizat prin proceduri de negociere, fără publicare prealabilă a unui anunț de participare. De asemenea, cu încălcarea prevederilor Legii 98/2016.
A treia sesizare a fost pe încheierea contractelor pentru servicii de casierie, mici reparații și gospodărie a unor imobile care aparțin Sectorului 1.
A patra a fost incheierea contractelor de servicii și salubrizare cu operatorii Blue Planet, Braicata și REBU, prin atribuire directă, cu încălcarea prevederilor Legii 98/2016.
Cinci a fost încheierea contractelor de subrogație între Sectorul 1 al Municipiului București și operatorii economici care prestează serviciile de sortare a deșeurilor colectate de pe raza administrativ-teritorială a Sectorului 1.
Șase, elaborarea programului anual al achizițiilor publice pe 2021 încalcă prevederile legale în materie de achiziții publice, în legătură cu stabilirea procedurii de atribuire, a valorii estimate sau a divizării artificiale a contractelor.
Șapte a fost pentru facturile acceptate și neplătite de către Sectorul 1, care au devenit scadente, cu o vechime mai mare de 90 de zile.
Opt, achiziția lucrărilor de reparații pentru unitățile de învățământ, desfășurate prin Compania de Investiții în Sănătate și Domenii de Interes Public și Privat Sector 1″, a declarat pentru București FM președintele de ședință al Consiliului Local al Sectorului 1, Daniela Popa.
Și liberalii din Consiliul Local al Sectorului 1 au sesizat nelegalități privind cheltuirea banului public.
În context, trebuie menționat faptul că, în luna martie a acestui an, printr-un răspuns oficial la o solicitare depusă de către consilierul local liberal de la Sectorul 1 Dinu Gheorghe, Curtea de Conturi atrăgea atenția că bugetul propus de către Executivul din Banu Manta nr 9 era nelegal deoarece Legea 273/2006 privind finanțele publice locale impune includerea în buget a tuturor datoriilor primăriei.
Astfel, Curtea de Conturi cerea, prin răspunsul transmis liberalului Dinu Gheorghe, ca „la întocmirea bugetului sa fie preăzute sumele pentru plata acestor facturi (… restante n.r.).
Conform Art. 14 (6) din Legea 273/2006 a finanțelor publice locale La elaborarea bugetelor, ordonatorii de credite și autoritățile deliberative au obligația să prevadă distinct credite bugetare pentru stingerea plăților restante la finalul anului anterior”.
Un alt liberal din Consiliul Local al Sectorului 1, Dan Podaru, a depus chiar o plângere penală împotriva edilului Clotilde Armand pentru neincluderea datoriilor în buget.
„În mod normal, la sfârșitul anului trecut, primarul Clotilde Armand trebuia să declare că are arierate, datorii. Nu a declarat acest lucru. Este o faptă penală. Veți vedea și am încredere totală că instituțiile statului și Parchetul de pe lângă Tribunalul București vor face lumină în acest caz”, declara Podaru.