Se vor transforma parcările de reședință în parcări municipale?
Articol de Mircea Apostolescu, 30 august 2022, 16:20
Cetățenii care au locuri de parcare de reședință pe nai multe artere principale din Sectorul 3 ( strada Matei Basarab, Bulevardul Mircea Vodă, Calea Călărași, strada Nerva Traian și Strada Liviu Rebreanu), au fost înștiințați la începutul acestei săptămâni, de către Primăria Sectorului 3, cu care au încheiat contractele pentru locurile de parcare de reședință, că aceste contracte „își încetează valabilitatea”.
„Având în vedere notificarea transmisă de către Compania Municipală Parking București S.A, companie coordonată de Primăria Municipiului București, prin care se solicită eliberarea locurilor de parcare în vederea gestionării acestora ca parcări de utilitate publică, prin prezenta vă comunicăm faptul că autorizațiile pentru locurile de parcare aflate pe arterele:
- strada Matei Basarab (cod parcare: 252_2 / 233_1 / 221_1), Calea Călărași (cod parcare: 297_1 / 297_2 / 297 / 297_3 / 297_4 / 313_2 / 313_1 / 303 / 303_1 / 303_2 / 303_3 / 303_4);
- Bd. Mircea Vodă (cod parcare: 198_1 / 2783 / 2784 / 2785_1 / 2784_1 / 2787_1 / 2788 / 2789 / 2790);
- strada Nerva Traian (cod parcare: 1871 / 1872);
- strada Liviu Rebreanu (cod parcare: 655 / 830_1 / 825 / 598_1);
își încetează valabilitatea”, se spune într-un comunicat de presă al Primăriei Sectorului 3.
Parcările trec de la primăria de sector la Municipalitate!
Așadar, motivul pentru care cetățenii își pierd locurile de parcare de reședință este faptul că Primăria Capitalei, prin Compania Municipală Parking București S.A., a solicitat preluarea în administrare a acestor locuri de parcare.
Parcările de reședință urmează să fie transformate în parcări de utilitate municipală și taxate ca atare, susține edilul Robert Negoiță.
El mai spune că, în zonele în care sunt numai blocuri de locuințe, locurile de parcare trebuie să își păstreze destinația de parcări de reședință, administrate de către primăriile de sector, chiar dacă sunt amplasate pe artere principale administrate de către Primăria Municipiului București.
„Avem de la Primăria Generală adresă, în care ne cer să gestioneze dumnealor toate parcările de la bulevard, de pe străzile pe care le administrează dumnealor. (…)
Și iată că vor să aibă dumnealor locurile astea de parcare. În consecință, ne-au notificat cu adresă oficială că vor aceste parcări pentru dumnealor. Ce să facă cu ele? Să le pună taxa de 10 lei pe oră, aici, unde sunt numai blocuri? Nu există nicio instituție, nu există firme. Aici sunt doar blocuri de locuințe. Aceste parcări, nu contează cine administrează această arteră, pentru că aceste parcări nu pot fi decât parcări de reședință.
Ori, atâta vreme cât parcările de reședință, prin reglementare, sunt la primăriile de sector, noi trebuie să ne ocupăm de aceste parcări. (…)
Trebuie să înțeleagă cei de la Municipalitate că nu au ce căuta aici, între blocuri, cu parcări de interes municipal, atâta vreme cât, repet, aici, orice regulă a bunului simț îți spune că acestea sunt parcări de reședință! Acestea care sunt între blocuri și sunt doar blocuri de locuințe”, a declarat edilul Sectorului 3, Robert Negoiță.
Primăria Capitalei vrea să tripleze numărul locurilor de parcare pe care le administrează…
În context, trebuie amintit faptul că viceprimarul liberal al Capitalei, Stelian Bujduveanu, își anunța, încă din primăvară, intenția de a tripla numărul locurilor de parcare administrate de către Municipalitate, până la finele anului viitor. Numărul acestor locuri de parcare de utilitate municipală ar urma să crească de la circa 12 mii la peste 32 de mii, declara Bujduveanu.
Viceprimarul liberal al Capitalei spunea, însă, că numărul locurilor de parcare administrate de către Primăria Municipiului București ar fi urmat să crească prin marcarea unor locuri de parcare pe străzi unde nu existau asemenea marcaje și prin amenajarea de parcări pe terenuri virane aflate în administrarea Municipalității, dar care erau lăsate în paragină.
„ (…) Sunt 12 mii de locuri de parcare, în parcările publice. Ne-am propus să triplăm acest număr de parcări, în următorii doi ani. Ne propunem ca, până la finalul anului viitor să fie peste 32 de mii de locuri publice de parcare. Și cu un randament, prin digitalizare și prin modernizarea lor și printr-un enforcement al organelor care asta trebuie să facă, în București. Aceste locuri de parcare, care se vor crea, până la peste 30 de mii, o parte dintre ele sunt pe străzile care, astăzi, nu sunt marcate, trasate, conform legislației în vigoare. Altă parte, mai mult de 3000 de locuri, vor fi pe terenuri amenajate nou în Municipiul București, pe care le-am reperat. Sunt terenuri pe care treceți pe lângă ele în fiecare zi și nu știți că sunt ale Municipalității și sunt, astăzi, pârloagă”, explica Stelian Bujduveanu.
Într-un interviu acordat recent postului București FM, viceprimarul Capitalei declara:
„Bun, în primul rând, vorbim despre 2 tipuri de parcări. Cele care sunt atribuite de către sectoare, sunt cele pe care noi bucureșteni le știm din spatele blocurilor, acele faimoase care se dau o dată pe an în schimbul unui tarif și nimeni nu poate parca pe acel loc decât cel care l-a primit de la primăria de sector. Mai sunt locurile albastre, care sunt amenajate în proporție de 90% pe bulevardele centrale, în zona centrală a municipiului București și care se extind și mai sunt, să spun așa, mai este parcarea convențională, unde nu este marcat, nu există niciun semn de oprire interzisă și acolo poți parca dacă nu perturbi circulația. Vorbim de străzile adiacente, case, cartiere, unde nu vom intra noi să creăm locuri publice de parcare.
Vorbim de 3 zone tarifare astăzi și vreau să ne rezumăm la tarifele și la regulamentul de astăzi pentru că au existat discuții în spațiul public despre ulterioare modificări. Când vom avea o îmbunătățire a acestui regulament sau a poliției tarifare, atunci vom discuta. Astăzi vorbim despre ce se aplică. Vorbim de zona 0, zona cea mai centrală, care are 6 străzi în jurul magazinul, în jurul Pieței Unirii, cea mai centrală zonă unde este 10 lei pe oră
Vorbim de zona 1, cea centrală, în inelul central al Bucureștiului, unde parcarea costă 5 lei pe oră și vorbim de zona 2 unde nu am început amenajarea locurilor de parcare. Înseamnă restul Bucureștiului, afara inelului central dar acolo am spus că nu vom intra să amenajăm, pentru că vorbim de deja locuri amenajate de sectoare, cele din spatele blocurilor și nu dorim să taxăm cetățenii pentru că marea problema a Bucureștiului este traficul și poluarea în zona centrală.
Asta este astăzi, dacă în viitor o să apară vreo solicitare din partea unor cetățeni, o să o analizăm, dar astăzi să ne concentrăm pe zona centrală”.
Viceprimarul PNL nu a pomenit, însă, despre schimbarea destinației locurilor de parcare de reședință de pe marile artere de circulație în parcări de utilitate municipală.
De aceea, am întrebat la Primăria Municipiului București dacă există, într-adevăr, intenția de a schimba destinația acestor parcări, ce tarife ar urma să se plătească pentru un loc de parcare și ce opțiuni au cetățenii care își vor pierde, astfel, locurile de parcare de reședință?
Nu am primit, încă, niciun răspuns din partea Municipalității, dar vom reveni cu poziția acesteia și cu noi informații, imediat ce acestea ne vor parveni.