PMB a pus în dezbatere publică regulamentul pentru circulația trotinetelor electrice!

Sursa foto: Mircea Apostolescu

Primăria Capitalei a lansat în dezbatere publică un proiect de regulament privind circulația cu trotinetele electrice. Conform proiectului de regulament, este obligatoriu ca operatorii să dețină autorizație care se eliberează în urma cererii depuse în acest sens de către operator la Direcția Transporturi din cadrul PMB.

Printre obligațiile ce revin utilizatorilor de trotinete electrice se numără faptul că aceștia trebuie sa aibă minim 14 ani. Casca de protecție ar urma să fie obligatorie pentru conducătorii de trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani, atunci când se deplasează pe partea carosabilă.

Dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă, în lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai acolo unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h. Conform proiectului de regulament, trotinetele vor trebui să fie echipate cu mijloace de iluminare vizibile, dispozitive reflectorizant-fluorescente, sistem de frânare eficace și sistem de avertizare sonoră.

Desigur, intenția de a reglementa circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice din București este lăudabilă. Numai că ea este tardivă și redundantă, din punct de vedere legislativ. Pentru că, pe 4 februarie 2020, a apărut OUG 13/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. OUG 13/2020 reglementează, cu o forță juridică superioară unei hotărâri de Consiliu General, exact circulația cu trotinetele electrice pe drumurile publice.

Conform OUG 13/2020, poți conduce doar biciclete electrice, trotinete electrice sau alte vehicule electrice ce nu depășesc viteza de 25km/H, fără a avea nevoie de permis de conducere. Trebuie, însă, să ai asupra ta actul de identitate.

Ordonanța definește trotineta electrică ca un vehicul care are două sau trei roți, e dotată cu un motor electric, iar viteza este de 6 până la 25 km/h. Vehiculele care se conformează acestor caracteristici nu sunt supuse obligației de înmatriculare sau înregistrare.

Trotinete trebuie să fie echipată cu frână, claxon, lumini (albă sau galbenă în față, roșie în spate), cel puțin un „ochi de pisică” și dispozitive reflectorizant-fluorescente la roți, conform OUG 13/2020.

În ceea ce privește conducătorul trotinete, ordonanța din februarie 2020 stabilește regulile:

  • trebuie să aibă minim vârsta de 14 ani;
  • casca de protecție este obligatorie dacă ai vârsta de 14-16 ani și mergi pe carosabil;
  • nu ai voie să transporți pasageri;
  • nu poți folosi telefonul mobil decât dacă este prevăzute cu dispozitiv tip «handsfree».

OUG 13/2020 instituie și reguli de circulație cu trotineta electrică:

  • nu ai voie pe trotuar, ci doar pe pista rezervată bicicletelor;
  • unde nu există pistă, mergi pe strada care permite o viteză de maxim 50 km/h;
  • trebuie să ai ambele mâini pe ghidon;
  • când vrei să schimbi direcția de mers trebuie să te dai jos și să semnalizezi cu brațul întins;
  • dacă sunteți mai mulți cu trotinetele, circulați cu toții pe un singur rând;
  • parchează lângă carosabil, paralel cu marginea, maxim două trotinete una lângă alta;
  • noaptea trebuie să ai haine cu benzi fluorescent-reflectorizante. Nu poți staționa trotineta pe partea carosabilă;
  • nu poți circula pe autostrăzi.

Sancțiunea pentru nerespectarea regulilor este prevăzută de aceeași OUG 13/2020 – amenda aplicată de polițiști între 892 lei și 1115 lei. Sancțiunile se aplică pentru faptele comise începând cu 13 martie 2020.

Așadar, Primăria Capitalei nu mai trebuie să elaboreze un nou act normativ care nu poate să prevadă altceva decât OYG13/2020. Ar trebui doar să pună în aplicare reglementarea legală existentă de aproape trei ani.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.