Care este, de fapt, problema cu TikTok?

Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!

În România, a circulat săptămâna trecută o știre despre dezinformarea pe TikTok care a produs destulă rumoare.

Raportul pe luna septembrie al organizației NewsGuard, creată de jurnaliști pentru a evalua credibilitatea surselor online de știri, s-a concentrat asupra TikTok. Cercetătorii americani au efectuat 27 de căutări folosind termeni cheie de interes, legați de pilula contraceptivă, avort, schimbările climatice, COVID, alegeri și altele. Căutările reflectau zvonurile, teoriile conspirației și informațiile înșelătoare pe care cineva ar putea dori să le verifice pe internet. Cercetătorii au creat conturi noi pentru fiecare căutare, pentru a începe mereu de pe un teren neutru.

Aproape 20 la sută dintre videoclipurile prezentate ca rezultate de căutare conțineau informații false.

TikTok este o aplicație iubită de adolescenți. Statisticile Google menționate în raportul NewsGuard sugerează că TikTok este folosit din ce în ce mai mult de către aceștia pe post de motor de căutare, la care apelează pentru a găsi informațiile de care au nevoie.

Ce ar trebui să ne îngrijoreze în legătură cu acest lucru?

  • În primul rând, volumul informațiilor înșelătoare care persistă pe TikTok, în ciuda sistemelor de detecție automatizate pe care platforma susține că le utilizează pentru a filtra dezinformarea;
  • Faptul ca adolescenții se imersează, practic, într-un flux continuu și amestecat de clipuri amuzante, postări ale prietenilor, trucuri și sfaturi de îngrijire și, iată, mesaje pe teme dificile, cum ar fi cele legate de schimbări climatice, vaccinare, sănătate, politică. Acest amestec între registrele social, de divertisment și informativ scade vigilența și duce la obișnuința de a considera TikTok o platformă „bună la toate”, în ciuda faptului că multe dintre postările așa-zis informative vin de la influenceri, nu de la experți, și nu sunt verificate;
  • Faptul că TikTok este prea puțin transparent privind modul de funcționare a algoritmului său, deși acesta este cel care recomandă conținut hiper-personalizat utilizatorilor. Publicația Wall Street Journal a făcut un experiment în acest sens. Jurnaliștii au creat peste 100 de conturi automate de TikTok, pe care le-au înzestrat cu preferințe și interese specifice. După mai puțin de două ore de activitate a boților pe platformă, algoritmul a reușit să le livreze conținut video personalizat în măsură de peste 90%, dar și să îi împingă către conținut periferic, nemoderat și care este, sub o formă sau alta, dăunător sau extrem.

Te invit să utilizezi TikTok având aceste informații în minte și să îl tratezi ca pe o sursă de divertisment, nu de știri.

Până data viitoare, rămâi cu București FM, sursa sigură de informații!

Sursa: Facebook.com

Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.

Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.

Flavia Durach este conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.