Se caută soluţii pentru a prelungi viaţa telescopului spaţial Hubble

Foto: nasa.gov

SpaceX intenţionează să finanţeze un studiu realizat împreună cu agenţia spaţială americană NASA pentru a analiza modalităţile de utilizare a capsulei Dragon a companiei controlate de miliardarul Elon Musk pentru a creşte altitudinea orbitală a telescopului spaţial Hubble, ceea ce ar putea prelungi durata de viaţă operaţională a acestuia, au anunţat reprezentanţii agenţiei, relatează Agerpres.

SpaceX, a cărui capsulă Crew Dragon transportă astronauţi şi mărfuri către şi de la Staţia Spaţială Internaţională (ISS) pentru NASA, va finanţa integral studiul cu durata de şase luni, a declarat directorul ştiinţific al NASA, Thomas Zurbuchen, joi, în cadrul unei scurte conferinţe de presă.

Telescopul spaţial Hubble a fost intens utilizat de astronomi din întreaga lume de la lansarea sa în 1990. De-a lungul timpului, el a oferit imagini spectaculoase şi a permis realizarea unor descoperiri importante, precum cea a vârstei universului şi a lunilor lui Pluto.

NASA a precizat că echipele vor colecta date pentru „a afla dacă ar fi posibilă efectuarea în siguranţă a unui rendez-vous, a andocării şi a mutării telescopului pe o orbită mai stabilă”.

Hubble a fost reparat de mai multe ori la începutul anilor 2000 în timpul programului spaţial NASA Space Shuttle. De la sistarea programului, în 2011, astronomii au luat în considerare diverse modalităţi de a repara telescopul îmbătrânit, dar încă funcţional. Nu a fost conceput niciun plan în acest sens.

Studiul va analiza, printre altele, dacă va fi necesară modificarea capsulei Dragon a companiei SpaceX pentru a andoca şi a înălţa orbita telescopului, precum şi dacă va fi necesară prezenţa la bord a astronauţilor în cadrul acestei misiuni.

„În acest moment, orice este posibil”, a declarat în cadrul conferinţei de presă Jessica Jensen, vicepreşedintele pentru operaţiuni cu clienţii în cadrul SpaceX.

Oficialii NASA au subliniat că acordul cu SpaceX vizează doar un studiu finanţat de SpaceX şi nu presupune că agenţia intenţionează să întreţină telescopul ulterior.