Regulamentul pentru trotinetele electrice stârnește dezbateri aprinse

Foto: Mircea Apostolescu

Primăria Capitalei a pus în dezbatere publică, de circa o lună, un regulament ce ar urma să reglementeze atât activitatea operatorilor de flote de trotinete electrice în regim de ride-shering, cât și circulația persoanelor fizice care închiriază trotinetele pe drumurile publice.

Astăzi, la ARCUB, regulamentul a stârnit dezbateri aprinse între reprezentanții Primăriei Capitalei – viceprimarul liberal Stelian Bujduveanu, șeful Direcției Generale de Poliție Locală și Control a Municipiului București (DGPLMB), Mihai Rășică, și reprezentanții Direcției de Transporturi a Municipalității, și cei ai operatorilor de trotinete și ai societății civile.

Avem un regulament care să aducă ordine, în orașul nostru. Pentru că prea mult timp Municipiul București a rămas în urmă în a reglementa trotinetele electrice. Este foarte simplu, o să le denumim, este un serviciu public de ride-shering, care trebuie reglementat, așa cum se face peste tot în lume și așa cum se face peste tot în România, în orașele mari. De aceea, am venit cu acest regulament, pentru a pune ordine, pentru a ști unde se lasă, când se lasă, cum se lasă. Și, foarte important, ocuparea domeniului public trebuie să fie făcută contra cost, în Municipiul București. Nu este permis ca cineva să folosească domeniul public și să nu plătească pentru acest lucru. Vreau să clarific un lucru. Acest regulament se aplică odată operatorilor, care au trotinetele în regim de ride-shering, și vine și cu prevederi și cu reglementări preluate din Codul Rutier, care face referire la cum utilizezi o trotineta pe domeniul public, în orice oraș din România. Deci, este foarte clar acest aspect. Nu vrem să îngrădim acest drept al cetățenilor. Vrem doar să-l reglementăm, pentru a avea un oraș mai prietenos cu oamenii și mai civilizat, a explicat Stelian Bujduveanu.

Operatorii trebuie să aibă licență și să plătească taxe la primărie!

În ceea ce-i privește pe operatori, conform proiectului de regulament, aceștia vor fi obligați să dețină o autorizație, care se va elibera în urma cererii depuse în acest sens de către operator la Direcția Transporturi din cadrul PMB.

Ei vor trebui să plătească o taxă de autorizare și una pentru ocuparea domeniului public.

Taxa de ocupare a domeniului public propusă de către inițiatori, grupul PNL din Consiliul General al Municipiului București, este de 0,5 lei/trotineta/lună. Reprezentanți ai societății civile au propus, însă, creșterea acestei taxe chiar până la 5 lei/trotineta/lună.

Poți merge cu trotineta pe drumurile publice de la 14 sau de la 16 ani?

Printre obligațiile ce revin utilizatorilor de trotinete electrice se numără faptul că aceștia trebuie sa aibă minim 14 ani.

Casca de protecție ar urma să fie obligatorie pentru conducătorii de trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani, atunci când se deplasează pe partea carosabilă.

Reprezentanți ai societății civile au propus, însă, ridicarea vârstei minime a utilizatorilor la 16 ani.

Vârsta minimă a utilizatorilor de trotinete electrice este, însă, stabilită prin Codul Rutier, iar o hotărâre a Consiliului General al Municipiului București, care are forță juridică inferioară unei legi organice nu poate deroga de la sau adăuga la aceasta.

Dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă, în lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai acolo unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h, mai spune proiectul, preluând, redundant, prevederile Codului Rutier.

În parcuri, trotinetele electrice pot fi conduse numai pe pistele special amenajate în acest sens, după cum prevede Codul Rutier, așa cum a explicat viceprimarul liberal al Capitalei Stelian Bujduveanu.

(…) În primul rând, nu putem încălca legea. Așa cum spune legislația, la vârstă nu ne putem implica mai mult decât scrie în Codul Rutier. Referitor la parcuri, la fel, legislația este foarte clară. Poți intra și cu bicicleta și cu orice alt mijloc alternativ de transport în parcuri, acolo unde este zonă delimitată. Deci, noi nu putem completa sau deroga de la legislația națională, în speță de la Codul Rutier, a răspuns viceprimarul Stelian Bujduveanu unei întrebări a București FM.

Conform proiectului de regulament, trotinetele vor trebui să fie echipate cu mijloace de iluminare vizibile, dispozitive reflectorizant-fluorescente, sistem de frânare eficace și sistem de avertizare sonoră.

O hotărâre de Consiliu General care consfințește Codul Rutier?

În ceea ce privește autorizarea și taxarea flotelor de trotinete în regim de time-shering, Consiliul General al Municipiului București are tot dreptul să reglementeze, printr-o hotărâre a sa.

Însă, intenția de a reglementa circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice din București, deși lăudabilă, este tardivă și redundantă, din punct de vedere legislativ.

Pentru că, pe 4 februarie 2020, a apărut OUG 13/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

OUG 13/2020 reglementează, cu o forță juridică superioară unei hotărâri de Consiliu General, exact circulația cu trotinetele electrice pe drumurile publice.

Conform OUG 13/2020, poți conduce doar biciclete electrice, trotinete electrice sau alte vehicule electrice ce nu depășesc viteza de 25km/H, fără a avea nevoie de permis de conducere.

Trebuie, însă, să ai asupra ta actul de identitate.

Ordonanța definește trotineta electrică ca un vehicul care are două sau trei roți, e dotată cu un motor electric, iar viteza este de 6 până la 25 km/h. Vehiculele care se conformează acestor caracteristici nu sunt supuse obligației de înmatriculare sau înregistrare.
Trotinete trebuie să fie echipată cu frână, claxon, lumini (albă sau galbenă în față, roșie în spate), cel puțin un „ochi de pisică” și dispozitive reflectorizant-fluorescente la roți, conform OUG 13/2020.

Și în ceea ce privește conducătorul de trotinete, ordonanța din februarie 2020 stabilește regulile:

– trebuie să aibă minim vârsta de 14 ani;
– casca de protecție este obligatorie dacă ai vârsta de 14-16 ani și mergi pe carosabil;
– nu ai voie să transporți pasageri;
– nu poți folosi telefonul mobil decât dacă este prevăzute cu dispozitiv tip «handsfree».

OUG 13/2020 instituie și reguli de circulație cu trotineta electrică:

– nu ai voie pe trotuar, ci doar pe pista rezervată bicicletelor;
– unde nu există pistă, mergi pe strada care permite o viteză de maxim 50 km/h;
– trebuie să ții ambele mâini pe ghidon;
– când vrei să schimbi direcția de mers trebuie să te dai jos și să semnalizezi cu brațul întins;
– dacă sunteți mai mulți cu trotinetele, circulați cu toții pe un singur rând;
– parchează lângă carosabil, paralel cu marginea, maxim două trotinete una lângă alta;
– noaptea trebuie să ai haine cu benzi fluorescent-reflectorizante. Nu poți staționa trotineta pe partea carosabilă;
– nu poți circula pe autostrăzi.

Sancțiunea pentru nerespectarea regulilor de este prevăzută de aceeași OUG 13/2020 – amenda aplicată de polițiști între 892 lei și 1115 lei. Sancțiunile se aplică pentru faptele comise începând cu 13 martie 2020.

Așadar, Consiliul General al Municipiului București nu mai trebuie să cuprindă într-o hotărâre a sa reglementări ce nu pot adăuga la sau deroga de la OUG13/2020. Ar trebui doar să pună în aplicare reglementarea legală existentă de aproape trei ani.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.