De unde vine puterea giganților digitali și ce facem în legătură cu asta?

Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!

Giganții digitali (Amazon, Apple, Google, Meta, Microsoft, TikTok, Alibaba) sunt la fel de influenți precum multe dintre statele tradiționale, în termeni de putere economică, putere politică, capacitate de investiții. Iată câteva exemple grăitoare:

  • În 2021, capitalizarea bursieră combinată a Facebook, Amazon, Apple, Tesla, Microsoft, Alphabet și Netflix a depășit 8 trilioane USD, ceea ce este echivalentul aproximativ al PIB-ului combinat al Germaniei, Canadei și Franței; este de menționat, totuși, că boom-ul favorizat de pandemie pare că s-a încheiat și valoarea a scăzut în acest an.
  • În plus, acestea acționează drept platforme intermediare pentru un număr mare de afaceri și organizații, ceea ce le conferă capacitatea de a stabili regulile jocului pentru sectoare mari ale economiei.
  • Ele beneficiază de „efectul de rețea”: prin volumul mare de utilizatori, crește valoarea platformei respective, ceea ce o plasează într-o poziție de control, în calitatate de jucător vechi sau important pe piață. Acest efect conduce la diminuarea beneficiilor pentru concurenții mai mici, care nu mai au loc să se dezvolte.
  • Beneficiază de pe urma acumulării și exploatării Big data, adică a seriilor mari de date despre utilizatori, preferințele acestora de consum, predispozițiile politice, relațiile sociale. Alți actori sociali și economici nu au cum să se apropie măcar de volumul de date colectate de Google sau Meta, care sunt folosite apoi pentru dezvoltarea de noi servicii și produse și în scop publicitar.

Influența politică este puțin mai subtilă:

  • Platformele digitale au devenit gatekeeperi ai spațiului public, în sensul că au capacitatea de filtra informația, de a modela conversațiile publice prin amplificarea sau diminuarea vocilor care participă și joacă un rol important în proliferarea dezinformării.
  • De aceea, ei au devenit actori sistemici în societățile democratice, sau, așa cum le numește Lucie Greene, ”a cincea putere în stat”, după cea executivă, legislativă, judecătorească și mass media tradiționale.

Așa cum arată Fukuyama, Richman, și Goel într-un nou editorial în Foreign Affairs, puterea giganților digitali poate fi contrabalansată prin câteva măsuri cheie:

  1. Reglementarea, așa cum se întâmplă în prezent în UE, dar este puțin probabil să se întâmple în viitorul apropiat în SUA.
  2. Facilitarea competiției în domeniu, pentru combaterea monopolului asupra datelor.
  3. Legi privind protecția datelor.
  4. Și calea de mijloc: diminuarea rolului de gatekeeperi ai informației, prin controlul sporit al utilizatorilor asupra informațiilor la care sunt expuși în mediul digital. Acest lucru se poate realiza în mod practic prin introducerea unor servicii intermediare cu sisteme algoritmice transparente care să filtreze informația în locul platformelor, și în interesul utilizatorilor.

Până data viitoare, rămâi cu București FM, sursa sigură de informații!

Sursa: Facebook.com

Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.

Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.

Flavia Durach este conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.