Adrian Criț (STB): În mod obligatoriu, toate bulevardele ar trebui să aibă o bandă dedicată pentru transportul public local
Articol de Mircea Apostolescu, 20 ianuarie 2023, 13:22
Prima bandă a bulevardelor trebuie să fie eliberată de mașinile parcate și să fie dedicată circulației mijloacelor de transport în comun.
Municipalitatea trebuie să asigure, la limita zonei centrale, parcări unde cei care vin în București cu diverse treburi să își poată parca mașinile personale și să utilizeze transportul public.
Cei care doresc să își folosească mașinile personale în centrul orașului ar trebui să fie taxați mai mult.
Numai astfel se poate ajunge la un transport public atractiv prin predictibilitate sa, a declarat pentru București FM Adrian Criț, directorul general al Societății de Transport București (STB).
„S-au luat niște decizii, în ultimii ani, vizavi de circulația pe anumite sectoare pe benzi dedicate.
Pe de altă parte, acolo unde există delimitarea amprizei căii de rulare a tramvaiului și e posibilă circulația cu autobuzul, am utilizat aceste vehicule pe infrastructura existentă.
E cert că trebuie luată decizia de prioritizarea a transportului public local, în defavoarea mașinii personale.
Mașina personală trebuie să își găsească locul în week-end sau atunci când este nevoie de ea, în afara orașului. Iar cine vrea s-o utilizeze în centrul orașului teoretic ar trebui să plătească mult mai mult.
Trebuie dezvoltate spații de parcare, la limita zonei centrale, astfel încât cei care vizitează orașul, cu afaceri sau cu alte probleme, să aibă unde să lase mașina personală și să utilizeze transportul public local, respectiv mersul pietonal.
(…) În mod obligatoriu, toate bulevardele ar trebui să aibă o bandă dedicată pentru transportul public local. Doar așa putem oferi predictibilitate.
(…) E clar, decizia s-a luat, la nivelul Municipalității vizavi de parcări, dar trebuie prioritizată această decizie pe marile bulevarde.
De aicea pleacă totul. Blocajele în trafic de aicea pleacă”, a declarat Adrian Criț.
Șeful STB mai crede că mersul pe jos și deplasarea cu bicicleta, care nu produc congestie în trafic și sunt benefice pentru sănătate, ar trebui să ocupe un loc important în cadrul modurilor de transport.
Din păcate, infrastructura pentru bicicliști nu permite, încă, o deplasare sigură prin oraș, spune Adrian Criț.
Cât privește transportul public, acesta trebuie să se dezvolte pe baza complementarității modurilor de transport. Acestea ar trebui să se completeze între ele și nu să se concureze.
Transportul public din București trebuie să se dezvolte în strânsă corelare cu cel din zona de influență a Capitalei în transport, adică județele Ilfov, Dâmbovița și Giurgiu.
Asta deoarece mobilitatea forței de muncă și a business-ului este esențială, în lumea de astăzi.
Dezvoltarea transportului public mai trebuie legată de planificarea dezvoltării urbane. Astfel încât să se poată previziona cererea de transport și să existe căile de comunicație necesare realizării mobilității.
Desigur, transportul public bucureștean se va dezvolta în direcția modurilor de transport care asigură capacități mari, precum trenul sau tramvaiul, și a vehiculelor nepoluante, electrice ori alimentate cu hidrogen sau cu gaz natural comprimat.
La nivelul zonei Metropolitane București – Ilfov, rolul major în coordonarea transportului public local ar trebui să revină Asociației de Dezvoltare Intercomunitară de Transport (TPBI), care să asigure complementaritatea și integrarea tuturor modurilor și a tuturor operatorilor de transport, chiar dacă aceștia din urmă se află în subordinea unor autorități diferite, centrale sau locale, mai crede șeful STB, Adrian Criț.