Serviciul de Telecomunicaţii Speciale 112 – de 19 ani în România
Articol de arionmihaela, 11 februarie 2023, 11:50
10 milioane de apeluri, în 2022. Ajutor pentru urgenţe inclusiv în limbi străine
În 2022, numărul apelurilor de urgenţă preluate într-o limbă străină a crescut cu 16% faţă de anul precedent. S-au înregistrat 24.383 de astfel de apeluri faţă de 20.944 în 2021. Numărul apelurilor la 112 procesate în limba ucraineană şi rusă a crescut la peste 1000 în 2022 faţă de 2021, când au reprezentat mai puţin de 50 de cazuri.
Anul trecut, operatorii STS ai Serviciului de urgenţă 112 au gestionat urgenţe în diferite limbi străine, au oferit sprijin de traducere pe timpul interviului şi al intervenţiei pentru îngrijiri medicale de urgenţă, operaţiuni de căutare şi salvare în zonele montane din apropierea graniţei sau în colaborarea cu autorităţile locale şi cele din ţările vecine. Fiecare operator stăpâneşte cel puţin o limbă de circulaţie internaţională, printre care amintim engleză, franceză, spaniolă, ucraineană, maghiară, italiană, germană, turcă, rusă, greacă şi bulgară.
Reamintim că Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a adăugat noi facilităţi aplicaţiei mobile Apel 112, iar în prezent poate fi utilizată atât în limba română, cât şi în limbile engleză, franceză, germană, maghiară şi ucraineană.
Două dintre cazurile gestionate profesionist de operatorii STS ai Serviciului de urgenţă 112
În luna octombrie, un refugiat ucrainean a încercat să intre în România şi s-a rătăcit în zona muntoasă din judeţul Suceava în întuneric, ploaie şi vizibilitate redusă. Panicat de animalele sălbatice din pădure, persoana a cerut ajutor la 112 unde a transmis că nu poate da indicii despre locul unde se află. A menţionat că este o zonă abruptă şi a reuşit să dea un punct de reper: un marcaj de pe unul dintre copaci. Operatorul STS a intermediat, în limba ucraineană, întreaga comunicare dintre persoana rătăcită şi echipajele de salvatori. Pentru a facilita operaţiunea contratimp de căutare şi salvare, operatorul STS a transmis apelantului pe telefonul mobil şi un link de localizare – HTML5 Geolocation. Bărbatul a fost localizat şi, în cele din urmă, găsit şi salvat.
Un alt caz este cel al unei tinere de 19 ani care a venit în România împreună cu soţul – refugiaţi din calea războiului. Au trecut frontiera la noi în ţară, au ajuns la Tulcea, dar tânăra a căzut într-o capcană întinsă chiar de soţul ei: acesta a dat-o pe mâna traficanţilor de persoane. Femeia a reuşit să obţină un telefon mobil şi să sune la 112. Operatorul STS a înţeles urgenţa momentului, imediat a alertat autorităţile responsabile şi a intermediat dialogul în limba ucraineană dintre apelantă şi reprezentanţii agenţiilor specializate. În cele din urmă, tânăra a fost găsită şi salvată.
În anul 2022, operatorii STS au preluat 10.248.377 de apeluri. Urgenţele au reprezentat 57,82% din numărul total al apelurilor recepţionate. Diferenţa de 42,18% au fost non-urgente: solicitări de informaţii privind traficul rutier sau mersul trenurilor, comenzi de taxi şi livrări de mâncare, sesizări privind pensiile sau diverse servicii de stat, precum şi alte solicitări pentru care nu era necesară intervenţia de urgenţă a echipajelor specializate.
STS desfăşoară continuu activităţi pentru implementarea de standarde şi măsuri ce permit îmbunătăţirea calităţii Serviciului de urgenţă 112 în România. În acelaşi sens, al calităţii serviciului oferit cetăţenilor, anual sunt aplicate formulare de feedback către persoanele care au sunat la numărul unic destinat urgenţelor. Peste 95% din cei intervievaţi s-au declarat mulţumiţi de interacţiunea cu operatorii STS şi au încredere să apeleze 112.
Anul Numărul total al apelurilor Apeluri urgente Apeluri non-urgente
2022 10.248.377 57,82% 42,18%
2021 10.337.426 59,27% 40,73%
2020 10.234.595 56,71% 43,29%
Cele mai multe dintre cazurile de urgenţă de competenţa serviciului 112, recepţionate în cele 12 luni ale anului trecut au fost transferate către Ambulanţă. Distribuţia incluzând şi celelalte agenţii de intervenţie, este următoarea:
Agenţie specializată de intervenţie Procent apeluri transferate
Ambulanţă 51,36%
Poliţie 23,35%
ISU-SMURD 18,05%
Jandarmerie 5,12%
alte agenţii 2,11%
Sunt multiple situaţiile, în care pentru gestionarea unui caz este necesară intervenţia colaborată a mai multor agenţii.
Judeţele cu cel mai ridicat procent de cazuri de urgenţă, raportat la numărul total de apeluri înregistrate la respectivul Centru 112:
1. Bucureşti-Ilfov – 66,41%
2. Alba – 66,24%
3. Cluj – 66,16%
Judeţele cu cel mai ridicat procent de apeluri non-urgente, raportat la numărul total de apeluri înregistrat la respectivul Centru 112:
1. Gorj – 64,86%
2. Mureş – 58,03%
3. Covasna – 55,70%
Pe 11 februarie, în fiecare an, marcăm Ziua Europeană a Numărului de Urgenţă 112, număr unic pentru cele 27 de state membre ale Uniunii Europene la care sună cei care au nevoie de ajutorul agenţiilor specializate de intervenţie: Ambulanţă, Pompieri, Poliţie, Jandarmerie. În România, acelaşi număr este apelat şi pentru Salvamont.
Biroul de Presă al STS