Proiectul #Reinvent aduce texte din programa şcolară pe scena Teatrului Nottara
Articol de andreiabarsanbfm, 23 martie 2023, 12:53
Proiectul „Teatrul, o nouă normalitate #Reinventare”, derulat de Teatrul Nottara, finanţat prin Granturile SEE 2014 – 2021 în cadrul Programului Ro-Cultura, a ajuns la final.
Producțiile realizate au la bază texte din programa şcolară din România, alese de elevi de liceu în ani terminali şi profesori de limba şi literatura română, în urma unor focus-grupuri organizate în debutul proiectului.
În perioada sa de implementare reprezentaţiile au fost oferite gratuit grupurilor ţintă, atât în România cât şi în Norvegia, spectacolele fiind jucate atât cu public în sală, cât şi transmise în regim de live streaming, prin parteneriate cu licee la nivel naţional, chiar în timpul orelor de curs.
Acum, trei dintre spectacolele realizate în cadrul lui: „Moara cu noroc” după Ioan Slavici, „Stâlpii societăţii” de Henrik Ibsen și „Enigma Otiliei” dramatizarea romanului lui G Călinescu, au intrat în repertoriu curent al teatrului și se bucură de un real succes în rândul liceenilor. Biletele se epuizează de fiecare dată în doar câteva ore de la punerea în vânzare, au spus organizatorii, în conferința de presă organizată miercuri, la Sala George Constantin pentru a marca punctul final al implementării.
Prin acest proiect ”ați crescut consumul de teatru în rândul tinerilor, în special al adolescenţilor. Ne bucură faptul că aţi iniţiat şi aţi purtat un dialog cultural între România şi Norvegia prin artă dramatică, şi noi vă încurajăm să faceţi cât mai multe proiecte”. a precizat Ancuţa Kalman, reprezentanta programului Ro-Cultura.
Spectacolele au fost foarte bine primite și la Oslo, în turneul realizat în perioada 27 februarie – 01 martie 2023, ca un ultim pas prevăzut în cadrul acestui parteneriat româno – norvegian.
Aici nu a fost vorba de a veni în sprijinul elevilor, ci a oferi spectacole unei comunități care nu a mai avut ocazia să se întâlnească de mult cu teatrul românesc.
”Sincer, mie mi-a fost dor de teatrul românesc şi a fost ca o pâine caldă proaspătă abia ieşită din cuptor, şi a fost dublată de căldura artiştilor care şi-au luat timp şi au stat de vorbă cu noi, şi i-am putut cunoaşte mai îndeaproape. A fost o experienţă extraordinară”, a spus Daniel Solheim, un spectator din Norvegia.
„A fost un proiect care ne-a adus foarte multă bucurie în suflet, un proiect care ne-a deschis nişte orizonturi noi, un proiect care ne-a făcut să cunoaştem oameni din afara României… emoţiile lor au fost atât de mari în momentul în care ne-au văzut alături de ei în Oslo încât ne-au rugat cu lacrimi în ochi să ne întoarcem. Atunci am realizat că acest proiect şi-a atins scopul”, a afirmat Alexandra Norocea, manager de proiect.
Prezenți la conferință, elevii și profesorii au vorbit despre impactul acestui proiect care i-a imprietenit cu teatrul, dar și cu lectura.
Pe lângă aceste trei titluri, au fost create și trei spectacole de poezie, semnate tot de cei trei regizori: „Moara cu noroc” după Ioan Slavici şi „Plumb”, un spectacol inspirat de poemele lui George Bacovia, au fost regizate de. Alina Hiristea; „Stâlpii societăţii” de Henrik Ibsen şi „Luceafărul” după Mihai Eminescu, au fost puse în scenă de regizorul norvegian de origine sârbă Dejan; și „Enigma Otiliei” dramatizarea romanului lui G Călinescu şi „BArghezi”, un spectacol de poezie modernistă pe texte de Lucian Blaga, Ion Barbu şi Tudor Arghezi, au fost montate de Radu Popescu.
Actorii distribuiţi în cele şase spectacole sunt: Ioana Calotă, Raluca Jugănaru, Teodora Daiana Păcurar, Tudor Cucu Dumitrescu, Remus Stănescu, Vlad Jipa, Ion Grosu, Dorin Enache, Andreea Tănase, Dani Popescu, Maria Claudia Vasile, Filip Ristovski, Iulia-Alexandra Dinu, Dorin Enache, Karl Baker, Ada Navrot. Ei au fost selectaţi în urma unui casting care a avut peste 100 de participanți.
”Spectacolele nu te ajută să iei 10 la Bac”, a subliniat actorul Dorin Enache, prezent la conferință. ”Nu inseamnă să nu mai citiți cartea, ci să vă trezească interesul, să spuneţi ‘Băi, ce mişto este Enigma Otiliei. Hai s-o citesc. Ce nu mi-au arătat oamenii ăia în spectacolul ăla?’, fiindcă în două ore şi jumătate nu poţi să arăţi o carte de 500 de pagini sau ‘Moara cu noroc’ care are 110 pagini”.