Fake sau News? Învață să pui întrebările care te apără

Sursa foto: Centrul pentru Jurnalism Independent - CJI/facebook

„Fake sau News?” O întrebare foarte bună în perioada pe care o traversăm și pe care nu întâmplător o numim era tehnologiei. Tableta, telefonul, smart watch-ul, smart tv-ul sunt accesorii care nu ne lipsesc, iar toate acestea înseamnă și conexiune la internet, aplicații, rețele de socializare, foarte mult timp petrecut în fața unui ecran.

Pe lângă faptul că trăim în era tehnologiei, traversăm și o perioadă a suprainformării, în care procesul de selecție al informației este realizat cu dificultate, în care veridicitatea unei știri este pusă la îndoială, iar nevoia de a crea mecanisme, tehnici sau, de ce nu, chiar softuri care să ne ajute în etapele de verificare a unei informații este din ce mai mare, dar mai ales necesară.

Sursa foto: https://cji.ro/

Centrul pentru Jurnalism Independent organizează cursuri pentru instruirea profesorilor și a elevilor în cadrul „Programului de Educație Media”. Potrivit cji.ro „profesorii beneficiază de formare gratuită pentru a dobândi competențe de educație media și pentru a învăța metode prin care să îi ajute pe elevi să devină cetățeni responsabili, rezistenți în fața dezinformării”. De asemenea, Centrul pentru Jurnalism Independent organizează cu regularitate conferințe și workshop-uri la care participă elevi, profesori, autorități, ONG-uri, organizații și jurnaliști astfel încât educația media să ajungă la un public cât mai numeros. Un astfel de eveniment va avea loc sâmbătă 20 mai, de la ora 09:30, la Arcub, Hanul Gabroveni și se numește „Fake sau News?”

Evenimentul este organizat de către Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), alături de UNICEF România și Romanian-American Foundation (RAF).

Cum deosebim știrile de fake-news-uri, ne-a spus Cristina Lupu, director executiv CJI: „Ne uităm la ce informații ajung la noi și cum ajung ele la noi. Și tocmai asta este provocarea pe care am lansat-o pentru cei care vor fi alături de noi la conferință, fie fizic, fie online. Să vedem cum putem să facem diferența între știri, între informația adevărată care ne folosește și formația contrafăcută, care de foarte multe ori nici măcar nu circulă sub formă de știri.

Acum ne luăm informații și de pe rețelele sociale, de la bloggeri sau de la oamenii care pun informație pe instagram sau printr-un meme… Și noi îi învățăm pe oameni să pună întrebări, să fie curioși și să se uite, de exemplu, la cine este persoana care le dă Informația. Este un fapt sau este opinie? Ce expertiză are persoana în domeniu de la care noi ne informăm? Sunt câteva dintre lucrurile la care le spunem noi oamenilor să se uite.”

În perioada în care suntem axați pe tehnologie, în care telefonul conectat la internet nu ne lipsește, în care copiii petrec foarte mult timp pe social media și pe internet în general, cum reușim să educăm generația care vine în urma noastră, astfel încât să reușească să aleagă informația reală, echilibrată, în detrimentul fake-news-ului? E din ce în ce mai dificil, mai ales pentru copii.

Cristina Lupu, director executiv CJI: „Eu cred că e foarte dificil pentru toată lumea. Eu am momente în care îmi este foarte dificil să fac ordine în hățișul ăsta de informație care ajunge la mine. Acum avem acces la mai multe informații decât am avut vreodată. Așa că e bine să învățăm fiecare dintre noi cum să ne uităm și să alegem, ce informație este cea de care avem nevoie.

Noi, la Centrul pentru Jurnalism Independent, avem două abordări. Lucrăm direct cu adolescenții pe care îi invităm la workshop-urile noastre și îi învățăm pe ei cum să se uite la informațiile care ajung la ei. Sau abordarea strategică mai mare este să-i învățăm pe profesori cum să includă educația media la clasă, la orele de curs care există deja, plecând de la ideea că o schimbare strategică mare, cu impact pe termen lung, nu se în poate întâmpla fără profesor. Oricât de tare ne-am dori noi, la CJI, să ținem cursuri pentru toți copiii n-o să ajungem niciodată la atât de mulți copii pe cât pot să ajungă profesorii, generație după generație.”

Până în prezent, 550 de profesori au participat la cursurile de educație media organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent. Este un curs de lungă durată de 60 de ore.

Sursa foto: https://cji.ro/

Cristina Lupu, director executiv CJI: „O parte dintre ele sunt cu învățare față în față în online, cu noi. Într-o altă parte, profesorii învață singuri, dar pe lângă orele acestea sau pe lângă cursul acreditat la care participă, cred că au ajuns undeva la 4.500 de de profesori și peste 100.000 de elevi prin activități mai scurte de educație media pe care le facem și pe care le propunem profesorilor și adolescenților. Numerele sunt mici, oricât de tare mă laud eu și mă bucur foarte tare că sunt 550 de profesori. Știm că e nevoie de mult mai mult. Acum am avut o nouă rundă de înscrieri, am putut să selectăm doar 75 de profesori, dar aveam peste 300 de înscrieri, în câteva zile. Deci e clar că interesul profesorilor și dorința lor de a învăța este foarte mare, ceea ce pe noi ne bucură”

Cursurile de educație media pot deveni o materie opțională la școală sau sunt susținute de profesori în cadrul orelor de dirigenție, dar mai este și o a treia variantă.

Cristina Lupu, director executiv CJI: „Noi lucrăm în special cu profesori de limba și literatura română, pe care îi învățăm cum să facă educație media. La orele de limbă și literatură română, de exemplu, „Lăpușneanu” este un loc foarte bun în care pot să înveți tehnici de persuasiune și manipulare pe discurs.

Din „O scrisoare pe pierdută” se poate învăța un pic și despre sistemul mass-media și despre rolul jurnalistului într-o democrație și despre cum poți să faci o știre și cum pot să influențezi opinia oamenilor. Sau, de exemplu, la clasa a 9-a în momentul în care copiii învață despre teorii ale comunicării, profesorii le povestesc cum e și cu comunicarea prin mass-media.

Ideal ar trebui sau ar fi bine să existe o disciplină obligatorie pe care să o facă toți copiii de-a lungul mai multor ani de studiu. Doar că sunt multe studii care arată că educația media, pe lângă această disciplină, nu se poate preda doar ca o materie de școală. Așa că e important să dezvolți competențele acestea de verificare a informației, de gândire critică, de înțelegere a sistemului mass-media. Noi am început să lucrăm cu mai mulți profesori de română, de engleză, de istorie, de franceză, chiar și profesorii de socio-umane.”

https://educatiemedia.cji.ro/conferinta/

Conferința „Fake sau News?” care va avea loc sâmbătă la Arcub, Hanul Gabroveni, va începe la ora 09:30 și va fi deschisă de adolescenții care au participat la cursurile de educație media. Pentru cine nu poate ajunge sau dacă nu mai sunt locuri disponibile, sesiunile vor fi transmise live, pe pagina de facebook a CJI.

Cristina Lupu, director executiv CJI: „Va fi deschisă de tineri, de adolescenți, pentru că dacă tot vorbim de educație media, nu putem să vorbim doar noi, adulții. Evenimentul nostru este deschis de patru adolescenți care au participat la cursurile noastre. Sunt adolescenți din Bordul Copiilor și din Consiliul Național al Elevilor, care vor vorbi despre cum i-a ajutat pe ei educația media și ce au făcut ei în calitate de formatori pentru colegii lor.

Am luat adolescenți parteneri în activitățile noastre de diseminare și multiplicare și aceasta va fi prima sesiune din conferință. Următoarea sesiune este o sesiune în care discutăm împreună cu partenerii noștri de la UNICEF, RAF precum și autorități, despre ce putem face mai mult, cum putem ajunge la mai mulți copii, la mai mulți profesori cu educația media și aceasta va fi transmisă și pe internet.

Urmează apoi trei ateliere în paralel în care adolescenții vor lucra cu adolescenți sau profesorii vor lucra cu alți profesori sau adolescenții vor lucra împreună cu alți profesori pe subiecte de genul cum abordăm materii dificile la clasă noi ca profesori? Ce putem face în momentul în care vrem să discutăm cu elevii noștri, dar subiectul este dificil de gestionat?

Adolescenții vor să discute despre biasuri și despre cum biasurile noastre ne influențează modul în care consumăm informația. Și au pregătit niște studii de caz foarte interesante. Și mai avem o sesiune pregătită de adolescenți pentru profesori despre cum se schimbă, cum devine o știre un fake și care sunt mecanismele prin care poveștile construiesc realitatea.

După-amiază vom avea încă trei sesiuni, una este gestionată de noi și le vom pune participanților o întrebare care credem noi că este foarte importantă și interesantă în același timp. Cum predai curiozitate? Se poate preda curiozitatea? Vom avea un invitat special din Ucraina.

Ucraina are un program de educație media la nivel de țară și am invitat-o pe cea care a pornit programul acesta în Ucraina să ne povestească despre experiența lor și cum folosește educația media în creșterea rezilienței tinerilor și în general rezilienței oamenilor în fața dezinformării. Și apoi vom avea o conversație mai lungă cu Valeria pentru a vedea ce au făcut ei și ce putem să învățăm noi din această experiența lor”.

Autor: Adelina Tocitu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.