Înmatricularea şi radierea vehiculelor vor putea fi realizate on-line
Articol de arionmihaela, 24 mai 2023, 19:32
Inmatricularea şi radierea vehiculelor vor putea fi realizate on-line, fără deplasarea la sediile serviciilor publice comunitare.
Guvernul României a aprobat în şedinţa de astăzi ordonanţa de urgenţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul furnizării de servicii publice electronice aferente înmatriculării vehiculelor în România.
Actul normativ aprobat astăzi creează cadrul legal pentru conceperea, operaţionalizarea şi gestionarea unei aplicaţii prin care cetăţenii care doresc să înmatriculeze un vehicul, să transcrie dreptul de proprietate, sau să radieze un vehicul, să poată face acest lucru fără a mai fi nevoie să se deplaseze la un sediu al serviciilor de înmatriculare.
Aplicaţia va fi gestionată de Direcţia Generală Permise de Conducere şi Înmatriculări din Ministerul Afacerilor Interne şi va permite cetăţenilor să introducă un set minim de date necesare identificării vehiculului şi, după caz, eventuale înscrisuri în formă electronică necesare operaţiunilor de înmatriculare, transcriere a transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, emitere a unui nou certificat de înmatriculare, radiere din circulaţie, precum şi declarare fiscală sau radiere din evidenţele fiscale (documente de transfer al dreptului de proprietate încheiate în afara platformei, dovada declarării furtului vehiculului, certificat de distrugere, etc.).
În anul 2022 au fost eliberate 1.455.388 certificate de înmatriculare (exceptând documentele emise ca duplicat al unor certificate deteriorate, pierdute sau furate) şi au fost efectuate 167.847 operaţiuni de radiere. Aplicaţia este programată să devină operaţională în cursul acestui an.
Proiecte majore de digitalizare la nivelul Ministerului Afacerilor Interne
Oferirea posibilităţii ca procedurile de înmatriculare şi radiere a vehiculelor să fie realizate on-line este al cincilea mare proiect de digitalizare la nivelul Ministerului Afacerilor Interne în perioada 2022-2023.
Ministerul Afacerilor Interne a creat şi gestionează platforma on-line hub.mai.gov.ro, destinată special eficientizării relaţiei cu cetăţenii.
Din luna februarie şi până în prezent, platforma hub.mai.gov.ro a înregistrat peste 1.155.000 de accesări, fiind create peste 145.000 de conturi de utilizator.
Certificatul de cazier judiciar, obţinut on-line
Prin intermediul acestei platforme, cetăţenii pot obţine din faţa computerului, pe loc şi gratuit, începând cu data de 1 Februarie 2023, certificatul de cazier judiciar.
Pentru acest lucru este necesară crearea unui cont în platformă, fie direct, caz în care este necesară deplasarea o singură dată la o unitate a Ministerului Afacerilor Interne pentru confirmarea identităţii, fie prin intermediul Ghişeul.ro, caz în care nu mai este nevoie de deplasarea la o unitate a MAI, accesul făcându-se cu credenţialele din portalul de plată a taxelor şi impozitelor.
De la operaţionalizarea secţiunii pentru eliberarea certificatului de cazier judiciar şi până astăzi, 24 Mai 2023, au fost emise peste 121.000 de certificate de cazier judiciar.
Istoricul sancţiunilor rutiere, la un click distanţă
Începând din data de 18 Mai 2023, cetăţenii români care deţin permis naţional de conducere pot accesa on-line istoricul sancţiunilor rutiere.
Procedura de autentificare este similară celei pentru obţinerea certificatului de cazier judiciar, având la dispoziţie autentificarea directă prin intermediul platformei sau autentificarea prin intermediul Ghişeul.ro.
În mai puţin de o lună, peste 2400 de cetăţeni au solicitat şi accesat istoricul propriu al sancţiunilor rutiere.
Programări pentru eliberarea paşapoartelor, avize pentru urbanism, amenajare a teritoriului, dar şi autorizaţii de construcţie ori desfiinţare a construcţiilor, obţinute on-line
Prin intermediul platformei MAI a fost simplificată procedura de programare pentru obţinerea paşaportului românesc.
Această operaţiune poate fi făcută tot prin accesarea hub.mai.gov.ro, cu un cont valid de utilizator şi parcurgerea câtorva etape simple şi intuitive.
De la operaţionalizarea serviciului până în prezent, prin intermediului HUB-ului, s-au programat peste 354.800 de persoane.
De asemenea, prin intermediul aceluiaşi Hub pot fi depuse on-line documentele necesare pentru obţinerea avizelor de la Direcţia Generală Logistică a Ministerului Afacerilor Interne pentru urbanism, amenajare a teritoriului, dar şi autorizaţii de construcţie ori desfiinţare a construcţiilor. Au fost emise astfel, de către Direcţia Generală Logistică din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, 1537 de avize începând cu anul 2022.
Proiectele de digitalizare au fost implementate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne în scopul îndeplinirii obiectivelor stabilite prin Programul de Guvernare 2021-2024, în ceea ce priveşte dezvoltarea instrumentelor de e-guvernare pentru cetăţeni şi mediul de afaceri.