Radio Vacanța – Ai Vacanță tot anul!
Articol de Flavia Voinea, 2 iulie 2023, 23:01
Pentru publicul modern și conectat, Radio Vacanța aduce o noua abordare digitală!
Din 3 iulie, sub Sloganul Ai Vacanță tot anul!, Radio Vacanța se reinventază într-un portal modern cu 3 stream-uri muzicale, Fresh, Nostalgia și Gold, însoțite de știri și recomandări de evenimente si destinații de vacanță din întreaga țară.
Gold RV: Aici ai muzica vacantelor tale trecute, prezente si viitoare. Oriunde te-ai afla, bucura-te de hit-urile anilor 60, 70, 80 si 90!
Nostalgia RV: muzica romaneasca te cucereste! Retraieste vacantele de alta data si bucura-te de muzica anilor tai!
Fresh RV: hit-urile momentului sunt pentru toate varstele! Da play, apoi radioul mai tare si petrece in stil mare!
„Proiectul RadioVacanța.ro marchează o etapă importantă în transformarea digitală a radioului, consolidându-se alături de platforme precum Romania-Actualitati.ro, RadioRomaniaCultural.ro și AntenaSatelor.ro. Într-o lume în continuă evoluție, suntem conștienți de nevoile esențiale ale audienței noastre și ne propunem să furnizăm informații relevante care să faciliteze luarea deciziilor rapide și informate. În acest nou început, dorim să oferim o experiență radio dinamică, adaptată cerințelor actuale, și să devenim o resursă de bază pentru audiențele noastre”, a spus Răzvan Ioan Dincă, președintele Societății Române de Radiodifuziune (SRR).
Cu acest nou pas în direcția digitalizării, Radio Vacanța își propune să rămână în inimile ascultătorilor săi, oferindu-le o experiență radio completă și adaptată nevoilor lor, într-o lume tot mai digitală și dinamică.
„Aici Radio Vacanţa!“, „Hier Spricht Der Ferienfunk!“, „This is Radio Holidays!“, „Govorit Radiostanţia Otdîh“, „Ici Radio Vacances“ … aşa a început transmisia Radio Vacanţa în 1967, pe ritmul melodiei „Valurile Dunării“ a lui Iosif Ivanovici. De atunci, acesta a captivat milioane de oameni, care au devenit noua generaţie de ascultători.
Proiectul Radio Vacanța s-a născut în iarna 1965-1966. La 29 iunie 1966, acesta era pornit experimental.
În iulie 1967, Radio Vacanţa devenea, în mod oficial, postul de radio estival al Societăţii Române de Radiodifuziune, care începe să emită, zilnic, între orele 9:00-14:00 şi 17:00-18:00, din faimoasa „Vilă 27” de la Mamaia, aflată în apropierea restaurantului Albatros.
La început, postul de radio emitea pe unde ultrascurte, cu ajutorul unui emiţător de 4 kilowaţi (ulterior 5 kw), pe o lungime de undă de 228 m, pe frecvenţa de 1457 de kilohertzi. Postul funcţiona între lunile mai şi octombrie, putând fi recepţionat în Delta Dunării, litoralul Mării Negre, la Galaţi, Slobozia, Călăraşi, şi emitea în limbile română, engleză, germană, franceză şi rusă.
Radio Vacanţa s-a aflat sub „jurisdicţia” Redacţiei emisiunilor pentru străinătate din cadrul Radioteleviziunii Române şi a emis pe baza unor decizii de funcţionare, reînnoite anual.
Primul realizator al emisiunilor Radio Vacanţa a fost comentatorul şi realizatorul de programe radio Ion Ghiţulescu.
Radio Vacanţa a fost creat, puţină lume ştie, ca un instrument de propagandă pentru străinii aflaţi pe litoralul românesc, însă în timp misiunea sa a „degenerat”, devenind extrem de popular în rândul tuturor ascultătorilor.
Alte momente din istoria Radio Vacanța, sintetizate de RADOR, agenția de presă a Radio România:
– 1976: Radio Vacanţa lansa concursurile cu premii, într-o emisiune specială realizată de Paul Grigoriu şi Doina Caramzulescu.
– 1978: Radio Vacanţa îşi muta sediul în Vila numărul 1 Mamaia.
– 1983: Regimul comunist interzicea concursurile şi transmisiile în direct ale Radio Vacanţa, regimul de la acea vreme considerând că se difuza prea mult divertisment, prea multă muzică străină, deci capitalism în exces. Trebuie spus că, înainte de 1989, România avea o singură frecvență FM în bandă vest – 100,1 FM, pe care emitea Radio Vacanța, astfel că din anii ’80, emiţătorul de la Eforie a fost orientat astfel încât să fie asigurată o audiţie perfectă în staţiunea Neptun, din motive lesne de înţeles.
– 21 ianuarie 1990: Radio Constanţa devenea cel dintâi post de radio care începea să emită, după Revoluţia din decembrie 1989, în Dobrogea, timp de două ore zilnic, apoi vreme de patru ore, primul program fiind pus în undă din Vila numărul 1 Mamaia, sediul postului estival Radio Vacanţa, clădire care a intrat în patrimoniul Societăţii Române de Radiodifuziune. Emisia a început la ora 9:00, iar ideea a aparţinut unui grup de revoluţionari şi unor contănţeni cu vederi progresiste.
– 1994: Dacă până la acest moment programele Radio Vacanţa se afla sub jurisdicţia Radio România Internaţional, din acest moment emisia era coordonată de către Departamentul Informaţii, Publicistică şi Sport (DIPS) al SRR.
– 1996: Deoarece turiştii străini pe litoralul românesc erau tot mai puțini şi nu se mai justifica existenţa emisiunilor în limbi străine, Radio Vacanţa emitea numai în limba română.
– 1996 – 2002: La realizarea programelor Radio Constanţa contribuiau, alături de angajaţii Radio Constanţa, şi jurnalişti de la studiourile teritoriale, programele fiind difuzate pe frecvenţe separate în perioada sezonului estival şi anume, Radio Constanţa în unde medii, Radio Vacanţa în FM.
– 1999 – 2005: Erau înfiinţate subredacţii ale Radio Vacanța în toate staţiunile litoralului.
– 2000: Radio Vacanţa avea rubrici celebre precum „Magazinul cu muzică”, „Top 10 RV”, „Radiodiscoteca vacanţei”, sau „Latino party”.
– 2001 – 2004: Programele Radio Vacanţa puteau fi recepţionate şi în Delta Dunării, în FM (103,4 Mhz – Tulcea).
– 2001: Era înfiinţat, în Tabăra de copii Năvodari şi gestionat de către Radio Constanţa, postul de radiodificare Radio Vacanţa Copiilor Năvodari, ale cărui programe au fost realizate de către copiii aflaţi în vacanţă, sub coordonarea jurnaliştilor şi tehnicienilor postului, precum şi a cadrelor didactice.
– 2004: Frecvenţa FM 103,4 Mhz – Tulcea era cedată postului Radio România Cultural, iar după acest an, emisia Radio Vacanţa se reliza în unde medii, pe frecvenţa 1530 Khz – Nufărul Tulcea.
– 18 august 2004: Radio Constanţa şi Radio Vacanţa începeau să difuzeze jurnale de ştiri în germană, pentru vorbitorii acestei limbi, aflaţi pe litoral, în urma unui acord încheiat de Societatea Română de Radiodifuziune şi unitatea radio a Deutsche Welle, sub egida Network Europe.
– 2005: În perioada 1 mai – 15 septembrie, se difuzau 40 de ore de program zilnic pe posturile Radio Constanţa, în AM, şi Radio Vacanţa, în FM.
– 2006: Radio Constanţa realiza şi difuza 11.000 de ore de programe pe postul regional şi pe cel estival Radio Vacanţa.
– 2007: Radio Vacanţa reintroducea buletinele de ştiri în germană, engleză, franceză, rusă şi a fost introdusă şi limba italiană. În acest an, Radio Constanţa şi Radio Vacanţa au fost organizatori, coorganizatori sau parteneri media la aproximativ 60 de evenimente.
– 15 iulie 2007: Era fost inaugurată emisia on-line, odată cu lansarea noii pagini de Internet pentru programul estival Radio Vacanţa.
– octombrie 2010: Campania „Copiii nu se pierd, ajung la Radio Vacanţa”, organizată de Radio România, era nominalizată la Romanian PR Award 2010. Scopul proiectului desfăşurat în perioada 15 iunie – 15 august 2010, la Mamaia, a fost reducerea numărului de copii care se pierd anual pe plajă. De asemenea, pe plaja din faţa postului de radio au fost organizate jocuri şi concursuri interactive pentru întreaga familie
– 2011: Radio România Constanţa accentua caracterul de divertisment al programului estival de tradiţie Radio Vacanţa, difuzat în FM, pe 100,1 MHz, în perioada iunie – septembrie, program care constituie un pilon de notorietate pentru toată corporaţia.
– 2012: Proiect deja consacrat al studioului regional Constanţa, programul estival Radio Vacanţa, era difuzat pe frecvenţa de 100,1 MHz, ca în fiecare an, în perioada iunie-septembrie, în limba română şi alte cinci limbi de circulaţie internaţională. Programul are acum un format editorial specific, axat pe divertisment şi un format muzical Contemporary Hit Radio. În 2012, era aniversată ediţia a 45-a a programului. În cadrul acţiunilor de promovare a postului, Radio România Constanţa a organizat sau s-a implicat în organizarea unor evenimente direcţionate spre publicul din zonă şi turiştii de pe litoral, unul dintre cele mai importante evenimente fiind spectacolul aniversar „Radio Vacanţa 45 de ani”.
– 2013: În zona Litoralului, Radio România instala patru emiţători proprii în amplasamentele Constanţa (102,7 MHz şi 100,1 MHz) şi Mangalia (102,7 MHz şi 100,1 MHz). Pe baza măsurătorilor efectuate, s-a constatat că zona de nord a Constanţei şi staţiunea de interes naţional Mamaia, care erau foarte slab sau deloc acoperite cu program, sunt acum acoperite de emiţătorii din amplasamentul Constanţa. De asemenea, zona oraşului Mangalia şi a staţiunilor 2 Mai şi Vama Veche sunt, de acum, acoperite de emiţătoarele din amplasamentul Mangalia. O noutate a acestui an este difuzarea programului estival Radio Vacanţa, ajuns la a 46-a ediţie, şi pe frecvenţa de 90,8 MHz, pe lângă cea consacrată, de 100,1 MHz. Programul, difuzat în limba română şi în cinci limbi de circulaţie internaţională, avea un format editorial axat pe divertisment.
– 1 iulie 2013: Istoria litoralului românesc era prezentată într-un stil neconvenţional în cadrul proiectului „Fotografii printre discografii”, lansat la sediul Radio Vacanţa.
1 iunie 2014: Cu ocazia celei de a 47-a ediţii a programului estival Radio Vacanţa, se dădea startul cursei populare de 4,7 km pentru adolescenţi şi adulţi Crosul Vacanţei 2014. Startul a fost dat de Ilie Floroiu, deţinătorul recordului naţional la 5 şi 10 km. Şi tot la 1 iunie a fost organizat concursul de tir cu arcul „Ţinteşte primul loc”, ediţia a II-a. Evenimentul s-a desfăşurat în faţa Radio Constanţa/Radio Vacanţa şi a fost organizat împreună cu Federaţia Română de specialitate şi cluburi de profil. Tot în perioada sezonului estival, Radio Vacanţa a dezvoltat un nou concept de distracţie, adresat atât turiştilor, cât şi localnicilor, denumit „Pool party cu Radio Vacanţa”. Aceste evenimente au avut loc la piscinele hotelurilor din mai multe staţiuni: Mamaia, Eforie, Mangalia, Neptun-Olimp, Jupiter şi au constat în concerte şi concursuri creative cu premii
– iulie 2014: Spectacolul aniversar „Radio Vacanţa 47” se desfășura cu participarea a numeroși artişti români.
– august 2014: La sfârşitul lunii, Radio Vacanţa organiza a doua ediţie a concursului de castele de nisip „Black Sea Sand Castles”. Competiţia s-a derulat pe trei categorii de vârstă, pentru copii şi adolescenţi, fiind premiat cel mai frumos castel, pentru fiecare secţiune.
– 2015: Dezvoltarea şi promovarea site-ului RadioVacanta.ro şi a conturilor social media (Facebook şi Twitter) au reprezentat preocupări prioritare, fiind realizate şi primele transmisiuni video în direct.
– 15 iunie – 13 septembrie 2015: Radio Constanţa difuza programul estival Radio Vacanţa, realizat astfel încât să ofere şi să susţină conceptul de promovare a litoralului ca destinaţie de vacanţă, atât pentru turiştii români, cât şi pentru cei străini. Programul estival Radio Vacanţa, realizat în colaborare cu Radio 3Net “Florian Pittiş”, a fost difuzat pe frecvenţ¬ele de 100,1 MHz şi 106,2 MHz. Cele două programe cumulează, în perioada iunie-septembrie, un număr de 48 ore de emisie zilnic. Edi¬ţia a 48-a a Radio Vacanţ¬a a fost gândită în acest an astfel încât să promoveze litoralul românesc ca destinaţ¬ie de vacanţă pentru turiştii români şi străini, prin emisiuni dinamice şi atractive, realizate pe plajă, prin compeţi¬ii sportive şi spectacole transmise în direct. Informaţiile din program acoperă toată aria de vacanţă şi oferta de timp liber – starea vremii şi trafic, activităţile de agrement şi evenimentele cultural-artistice, precum şi recomandări pentru vizitarea zonelor istorice si cu tradiţii din Dobrogea.
– 7 august 2015: Fanfara Forţelor Navale Române susţinea un spectacol pe terasa Radio Vacanţa. Ritmurile antrenante au fost însoţite de prestaţia unei echipe de majorete.
– 13 – 17 august 2015: La Mamaia, pe faleza din faţa studioului Radio Vacanţa, avea loc Târgul Gaudeamus Litoral, ediţia a VII-a, care a însoţit turiştii în vacanţa de la malul mării. Componentă a Caravanei Gaudeamus, evenimentul organizat de Centrul Cultural Media al Radio România şi Radio Constanţa, s-a bucurat de prezenţa a aproape 9.000 de vizitatori veniţi din toate colţurile ţării, care au răspuns invitaţiei lansate de Radio România, la o cură estivală de lectură.
– 4 iulie 2016: Radio Vacanţa începea emisia, putând fi ascultat pe plajele litoralului şi în Delta Dunării.
– 16 iulie 2016: Campania Brăţara de vacanţă – „Copiii nu se pierd, ajung la Radio Vacanţa!”, aflată la a şaptea ediţie, debuta în acest sezon estival, la Sulina. Voluntarii Crucii Roşii, alături de Adelina Tocitu de la Radio Constanţa, iniţiatorul şi coordonatorul proiectului, împărţeau aproximativ 1.000 de brăţări de vacanţă şi accesorii de plajă, în Tabăra de la Sulina, dar şi pe plajă.
– 11 – 15 august 2016: Caravana Gaudeamus revine la malul mării într-un nou amplasament mai generos şi mai accesibil: Piaţeta Perla din Mamaia. Târgul Gaudeamus Litoral 2016, organizat de Radio România prin Centrul Cultural Media şi Radio Constanţa, s-a desfăşurat în incinta unui pavilion expoziţional mobil. Noul amplasament a confirmat atât aşteptările organizatorilor, cât şi pe cele ale expozanţilor, peste 10.000 de vizitatori – turişti şi constănţeni deopotrivă – trecând pragul târgului la această ediţie. Afluenţa de public s-a reflectat şi în volumul vânzărilor înregistrate de participanţi care a depăşit considerabil nivelul ediţiei de anul trecut. Evenimentul a reunit 29 de expozanţi, a cuprins peste 100 evenimente conexe, iar circa 700 de volume au fost donate de către vizitatori în cadrul proiectului „Cărţile se întorc acasă”
– 3 iulie 2017: Radio Vacanţa, postul estival al Radiodifuziunii, împlineşte 50 de ani de emisie şi reîncepe distracţia – on line, pe radiovacanta.ro, sau on air, în programul estival al Radio Constanţa, zilnic, între orele 10:00-18:00, pe frecvenţele 100,1 FM Constanţa şi Mangalia, 90,8 FM Eforie, 93 FM Tulcea şi 106,2 FM Sulina. „Brăţara de Vacanţă”, proiect ajuns la ediţia a VIII-a, a contribuit şi în vara lui 2017, la siguranţa copiilor, pe toată perioada sejurului
– 12 – 16 august 2017: Ediţia aniversară cu numărul 100 a Târgului de Carte Gaudeamus avea loc în Piaţeta Perla din Mamaia. Evenimentul, componentă a Caravanei GAUDEAMUS, a fost organizat de Radio România, prin Centrul Cultural Media Radio România şi Radio Constanţa. Zilnic, între orele 15.00 şi 23.00, o mare de cărți i-a așteaptat pe turişti şi pe constănţenii iubitori de carte pentru o doză estivală de cultură, zeci de evenimente editoriale şi muzicale şi numeroase concursuri derulate în cadrul târgului, dar şi online. Printr-o fericită coincidență, în această vară s-au împlinit și 50 de ani de la inaugurarea Radio Vacanța, postul de radio emblemă pentru litoralul românesc timp de zeci de ani. Dubla aniversare a fost marcată printr-o serie de concerte susținute în premieră la Gaudeamus Litoral de orchestrele Radio România, pe scena amenajată în Piațeta Perla. Au fost trei seri, trei orchestre – Orchestra Naţională Radio, Big Bandul Radio şi Orchestra de Muzică Populară Radio -, mai multe genuri muzicale și un mix cultural (carte și muzică) atractiv și accesibil, prezentat la cele mai înalte standarde.
– 26 august 2018: Radio Vacanţa primea premiul Galei Turismului de pe Litoralul Românesc 2018, la categoria “radio”, pentru longevitate în promovarea turismului românesc. Cu o tradiție de opt ani, Gala Turismului pentru Litoralul Românesc a premiat excelența în următoarele categorii: hoteluri, agenții de turism, plaje, restaurante și cluburi, evenimente și instituții care s-au remarcat prin merite deosebite în susținerea, dezvoltarea și promovarea segmentului turistic de pe litoralul românesc în anul 2018.