Cum promit autoritățile că vor rezolva problema lipsei aerului condiționat din transportul public

foto: Adriana Baciu

Canicula a pus stăpânire pe oraș. Soarele dogorește nemilos. Asfaltul se topește sub tălpi.

Când aștepți autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul, de multe ori stai în plin soare. Oamenii caută cu disperare umbra câte unui copac, dacă există, în apropierea stației. Acolo unde stațiile au copertine, e și mai rău. Plasticul stației produce un efect de seră, care face să fie mai cald decât afară, la soare.

Din păcate, atunci când mijlocul de transport sosește, în cele din urmă, căci circulă după un program mai relaxat, de vară, de multe ori în autobuz, troleibuz sau tramvai este o căldură sufocantă, pentru că nu este aer condiționat, iar mijlocul de transport este încins de soare o zi întreagă.

Primarul general al Capitalei Nicușor Dan spune, însă, că problema lipsei aerului condiționat ar exista numai în ceea ce privește tramvaiele. Soluția modernizării tramvaielor vechi, prin montarea de instalații de aer condiționat ar fi prea costisitoare. De aceea, singura soluție ar fi achiziția de tramvaie noi, consideră edilul Capitalei.

„Situația cea mai dificilă este pe tramvaie, pentru că, acolo, avem aer condiționat, practic, numai pe tramvaiele noi de la ASTRA. A fost încercată o soluție. 

Știți că, la unul dintre tramvaie, această instalație a luat foc. Este o soluție foarte scumpă și, atunci, în opinia mea, cred că trebuie să accelerăm achiziția celor 250 de tramvaie noi și să rezolvăm cu totul problema aerului condiționat”, a declarat primarul general Nicușor Dan.

De fapt, în traseu, ies, zilnic, pe lângă  cele 206 tramvaie fără are condiționat, și 50 de troleibuze și 210 autobuze care nu au fost dotate niciodată cu aer condiționat. Deci numărul autobuzelor fără aer condiționat care ies, zilnic, în traseu este chiar mai mare decât cel al tramvaielor.

„Din păcate, am moștenit un parc de vehicule foarte învechit, asta în condițiile în care, precizez, nu toate vehiculele din dotarea Societății de Transport București (STB) au fost achiziționate de-a lungul timpului cu aer condiționat. 

Astfel încât, din 269 de tramvaie programate zilnic, doar 63 sunt dotate cu aer condiționat, dintre care 44 sunt ultimele tramvaie ASTRA Imperio, achiziționate de Municipalitate, urmare a contractului din 2021.

Dacă vorbim de troleibuze, dintr-un parc de 140 de troleibuze, doar 90 sunt dotate cu aer condiționat, ca urmare a unor îmbunătățiri efectuate în perioada 2019-2020.

Iar, dacă vorbim de flota de autobuze, din 990 de vehicule programate zilnic, doar 780 sunt dotate cu aer condiționat„, a precizat, pentru București FM, directorul general al STB, Adrian Criț.

Șeful de la STB spune că dotarea mijloacelor de transport vechi de 20 de ani cu instalații de aer condiționat ar fi o soluție prea costisitoare. De aceea, pentru a putea oferi confortul solicitat de utilizatorii transportului public, soluția ar consta în achiziționarea de autobuze, troleibuze și tramvaie noi.

„Din păcate, costurile mari pe care le-ar avea societatea (…STB n.r.), dacă ar dota retrofit niște vehicule care au o vechime mai mare de 20 de ani, nu se justifică. Și, atunci, noi investim în vehicule noi. 

Și, așa cum se știe, avem un contract pentru 100 de tramvaie, care trebuie livrate până în septembrie 2024, din care, deja, s-au livrat 44.

Avem un contract pentru furnizarea a 100 de troleibuze. Și, atunci, întregul parc de troleibuze va fi dotat cu aer condiționat. 

Și avem un contract semnat pentru furnizarea de autobuze electrice. E vorba de 100 de vehicule, astfel încât să ne apropiem în integralitate de un parc care să fie dotat cu aer condiționat și să respecte cerințele călătorilor. 

Doar prin înnoirea flotei, putem să asigurăm niște cerințe de confort, atât de necesare, atât pe perioada verii, cât și pe perioada iernii”, a explicat, pentru București FM, Adrian Criț.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.