În plină vară Sectorul 1 riscă să rămână din nou cu gunoiul pe stradă!

Această situație prin care Sectorul din nordul Capitalei a mai trecut deja se repetă deoarece operatorul de salubritate, Compania Romprest, si-a diminuat de alaltaieri, 1 august, prestația. Astfel, operatorul de salubritate nu mai asigură  decât ridicarea gunoiului de la populație,  agenții economici și instituțiile care au contracte de salubritate.

Noua criză  a gunoiului de pe străzile  Sectorului 1 survine din cauză  că Romprest a solicitat,  încă  de la finele lunii martie, majorarea tarifelor. Ultima majorare avusese loc în primăvara  lui 2019.

La cererea operatorului delegat al serviciului public de salubritate – Compania Romprest, Primăria Sectorului 1 vrea să majoreze cu peste 30% tarifele de salubritate, inclusiv pe cele plătite  de către cetățeni pentru ridicarea deșeurilor voluminoase și din construcții.

În cazul în care tarifele nu ar fi majorate, operatorul avea să  își  reducă  prestația,  de alaltăieri,  1 august, preciza adresa nr. 1196 trimisă  Primăriei Sectorului 1 pe data de 31.03. 2023.

„…începând cu data de 1 august 2023, ne vedem nevoiți  să  diminuăm prestația  activităților serviciului public, pentru a reduce nivelul cheltuielilor care nu se regăsesc  în tarifele în plată fundamentate la nivelul valorii elementelor de cost din luna mai 2019, astfel încât  începând din data de 1 august 2023 vom presta EXCLUSIV programele de colectare separată  și transport separat a deșeurilor municipale pentru o perioadă  nedeterminată, până  la  data la care autoritatea contractantă  se va achita de obligațiile legale și  va promova și  adopta prin Hotărâre de Consiliu Local  al Sectorului 1 cererea operatorului delegat de actualizare a tarifelor de prestații”, se spune în adresa Romprest din martie.

Edilul Clotilde Armand a promovat abia săptămâna trecută un proiect de hotărâre,  în acest sens, convocând – de joia trecută, mai multe ședințe  de îndată  ale Consiliului Local din Banu Manta.

Inițiativa primarului Armand este neașteptată,  deoarece vine pe fondul războiului juridic inițiat de către edilul din Banu Manta împotriva Romprest. În cadrul acestuia, Consiliul Local din Banu Manta a mandatat-o chiar, în 2021, la inițiativa acesteia, pe Clotilde Armand să  ceară în instanță rezilierea contractului de gestiune a serviciului public de salubritate JO77/S/30.06.2008 cu Romprest.

„După  ce a creat un scandal de proporții pe tema serviciilor de salubrizare,  obligând  locuitorii Sectorului 1 să suporte o mizerie de nedescris și să coabiteze cu șobolanii, fără  nicio explicație  coerentă, Clotilde Armand a convocat mai multe ședințe  extraordinare de îndată pentru majorarea tarifelor Romprest cu 31,22%.

Dumneaei recunoaște că  a lucrat la acest proiect aproape șase  luni de zile,  însă  presează  Consiliul Local  să-l  aprobe într-o ședință  de îndată, pe repede înainte,  consilierii locali  neavând destul timp la dispoziție să  parcurgă  și  să  verifice toate anexele și  documentele atașate  la  proiect”, a explicat pentru București FM  Daniela  Popa,  președintele de ședință  al Consiliului Local din Banu Manta.

Consilierii locali vor, însă,  mai multe informații  despre relația contractuală și  procesele cu Romprest – ce datorii are Primaria Sectorului 1 față de operatorul de salubritate, ce penalități genereaza aceste datorii si care este stadiul proceselor cu aceastăcompanie, inainte de a vota .

„În cadrul Comisiilor de specialitate (…ale Consiliului Local n.r.) am solicitat mai multe clarificări: transmiterea situației  la zi cu toate dosarele aflate pe rolul instanțelor de judecată în contradictoriu cu Compania Romprest.
Care este stadiul procesului intentat,  ca urmare a Hotărârii (…Consiliului Local al Sectorului 1) privind mandatarea primarului Sectorului 1 în vederea promovării  unei acțiuni în instanță,  având ca obiect rezilierea contractului de delegare a gestiunii (…cu Romprest n.r.)?
Transmiterea situației  la zi privind cuantumul datoriilor și  penalităților din contractul de delegare a serviciilor de salubrizare.
Transmiterea situației la zi cu plățile  efectuate cu firmele sau casele de avocatură care instrumentează  procesele în  contradictoriu cu Compania Romprest.
Transmiterea tuturor adreselor și  comunicărilor oficiale,  a minutelor încheiate până  în prezent cu Compania de salubritate pentru întocmirea acestui proiect.
Și  transmiterea situației  privind intervențiile de salubritate pe străzile  din Sectorul 1, după  indexare. Adică,  comparativ cu necesarul agreat prin contractul de delegare”, a declarat Daniela Popa.

Consilierii nu au reușit să  afle, până  acum, decât că pe rolul instanțelor se află aproape 50 de litigii între Primăria Sectorului 1 și operatorul de salubritate,  majoritatea pierdute de catre autoritatea contractantă.

Cât despre cuantumul datoriilor și al penalităților, această informație  ar fi irelevantă…

„Am primit răspuns  de la Direcția  Economică  și de la Direcția  Juridică (…ale Primăriei Sectorului 1 n.r.) că  sunt aproape 50 de litigii în instanță,  în contradictoriu  cu firma de salubritate,  dar aproape 90% din dosare sunt acțiuni (…ale Primăriei  Sectorului 1 n.r.) respinse și  pierdute.
Cu privire la solicitările de clarificări  privind cuantumul penalităților și datoriilor către firma de salubritate, doamna Armand a transmis, în scris, că  nu sunt informații  relevante.
Așadar,  noi, locuitorii Sectorului 1, am suportat trei ani de zile mizeria de pe străzi,  din cauza dumneaei,  vom plăti  penalități  usturătoare,  iar acum vine cu proiectul de majorare a tarifelor cu 31,22%.
Impactul economic bugetar, calculat de aparatul de specialitate (…al primarului Sectorului 1 n.r.), ar fi de 15 milioane de lei, până  la finalul anului. Dar, trebuie să  fim conștienți  de faptul că,  pe lângă  această  sumă,  se vor adăuga  și  toate penalitățile,  despre care noi, în acest moment, nu avem cunoștință,  ce valoare, ce sumă  este”, avertizează  președintele de ședință  al Consiliului Local din Banu Manta.

Concluzia, derutantă pentru orice cetățean  al Sectorului 1, este că,  de la „facturile umflate” reclamate în instanță și rezilierea contractului,  cerută de către primarul Sectorului 1, ajungem la o majorare cu peste 30% a acelorași  tarife, ale aceluiași  operator, pe motiv că  nu au mai fost actualizate din 2019. Ce să  mai înțelegi,  în afară  de faptul că  avem, din nou, prestația  diminuată  și gunoi pe străzi?

„Eu mă  bazez, în 2021, pe un venit de 1 miliard. Aici, vorbim despre o treime care s-ar duce spre Romprest. E enorm o treime din buget. Taxele și  impozitele locale din anul 2020, la fel. Toate taxele noastre și toate impozitele noastre locale , tot bugetul nostru propriu ar merge spre Compania de salubrizare,  dacă menținem  facturile la cotele actuale. Toate impozitele locale s-ar duce spre Romprest, dacă  menținem facturile la cotele actuale”, susținea, în 2021 edilul Clotilde Armand.

Anul trecut, edilul susținea că  tarifele Romprest ar fi fost de cinci – șase  ori mai mari decât în alte sectoare sau în alte orașe.

„Vom face această  analiză,  pentru a identifica elementele de cost și de ce ajungem la un cost, de ce ajungem la niște tarife de cinci ori – șase ori mai mari decât  în  alte  sectoare sau în alte orașe”, declara primarul Armand.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.