Gelu Duminică: „Trap-ul a apărut ca un curent care să estompeze un pic goana asta după gagici, mașini, bani care era în rap. Numai că în spațiul românesc, ghici ce, s-au dus fix în zona aia – și în spațiu balcanic și e mai rea ca mesaj decât era rap-ul înainte. Întrebarea e de ce? E de vină cântăciosul sau avem o problemă cu valorile în societate? “

S-a încheiat cea de-a opta ediție a festivalului UNTOLD, iar controversele nu au întârziat să apară. În mediul online, oamenii și-au exprimat opiniile critice la adresa prestației cântărețului de muzică trap,Gheboasă, și au condamnat textele pline de înjurături și expresii ofensatoare. Cu atât mai mult cu cât în public erau foarte mulți minori.

Am discutat în matinalul București FM cu sociologul Gelu Duminică, despre muzică trap și despre concertul susținut de Gheboasă în contextul scandalului de la UNTOLD.

Gelu Duminică definește curentul muzical cântat de către Gheboasă: „Trap-ul a apărut ca un curent care să estompeze un pic goana asta după gagici, mașini, bani care era în rap, da. Numai că în spațiul românesc, ghici ce, s-au dus fix în zona aia – şi în spațiu balcanic și e mai rea ca mesaj decât era rap-ul înainte, da. Acum de ce? Întrebarea e de ce? E de vină cântăciosul, sau avem o problemă cu valorile în societate? Pentru mine, persoana, etnia aia, habar n-am, e irelevantă. Şi eu asta am încercat să spun întotdeauna, eu mă uit la actul artistic, genul muzical.

Repet, faptul că mie nu-mi place și nu-l consum nu înseamnă nimic, însă nu pot să ignor eu ca om care analizează comportamentul omului în societate, nu pot să ignor zeci de milioane de consumatori ai genului ăla muzical. Pentru că în momentul în care are zeci de milioane de vizualizări o melodie, nu toți ies din curiozitate să facă mișto! Şi atunci, tu ca organizator logic că nu ai cum să-l ignori.

Doi, același individ a fost la cea mai puternică televiziune din România, respectiv PRO TV, invitat în cel mai puternic show de televiziune, respectiv, „Survivor”. De ce? Logic că pe sondaje, pe analiză, pentru publicul 14-18 ani e un etalon. Atunci, logic, în momentul în care se fac analizele pe invitați, te gândești la public, cum faci, cum dregi, ș.a.m.d. și zici:  14-18 ani, pe cine aducem?  Pe cine vor să vadă puștii? Păi, vor să îl vadă pe Gheboasă. Minunat! Deci, asta înseamnă că omul are o notorietate serioasă, construită prin felul lui de a munci, nu comentez aici, da? Noi ar trebui să ne uităm de ce personaje cu mesajul ăsta devin etalon pentru copiii noștri? Aia e problema!”

Sociologul ne vorbește despre diferențele din online în funcție de mesajul piesei publicate pe diverse platforme de streaming. Versurile unei piese despre iubire, dragoste, diversitate ajung la doar 170.000 de vizualizări, în contextul în care o piesă a unui trapper poate ajunge la milioane de vizualizări.

„E un trap-ăraș, da, a scos o melodie acum vreo trei luni în care versurile sunt horror, linia melodică …îți dai palme, efectiv îți dai palme, 28 de milioane de vizualizări. Acum puneți-vă în locul artistului ăla de trap, mai scoate una sau nu? .”

Gelu Duminică adresează o întrebare care face trimitere la motivul pentru care acest gen muzical are succes și spune că nu este de acord cu faptul că tot scandalul de la UNTOLD s-a îndreptat doar asupra lui Gheboasă :

„Are public, are nu știu câte concerte, deci, face bani. Și atunci întrebarea este simplă: dacă omul ar fi fost repudiat cu mesajul lui și cu melodia lui și ar fi avut 200 de vizualizări, 500 de vizualizări, oare ar mai fi scos-o pe a doua? și atunci, întrebarea este: nu cumva e o chestie bi-responsabilă, să zicem așa, adică, și public și cântăreț?

Noi tot punem anatema pe cântăreț. În tot dialogul ăsta cu Gheboasă, ca să fim foarte corecți, că nu e Gheboasa, e Gheboasă, de care eu auzisem ceva timp înainte, pentru mine deranjant este că toată discuția s-a dus doar asupra lui, în condițiile în care pe scenă au mai fost alți trapperi fix cu același mesaj. Atunci, marea problemă este: vorbim despre persoană sau vorbim despre gen muzical? Vorbim despre mesaj. Vorbim despre, habar n-am, impactul mesajului, cum ne educăm copiii astfel încât să nu acceseze la mesajele astea şi așa mai departe. Noi am vorbit despre persoană. “

Concluzia sociologului este simplă atâta timp cât există public, cei care cântă muzică trap vor scoate în continuare piese.

 „La 28 de milioane de vizualizări i-au intrat câteva mii de euro în buzunar. Are public, nu știu câte concerte are, dar face bani.”

Gelu Duminică spune că trebuie să existe mai multe discuții cu reprezentanții noilor generații pentru a se putea trasa niște concluzii pertinente: „Pentru generația asta înseamnă ceva? Nu știu. Trebuie să stăm de vorbă poate mai mult cu generația asta și cu exponenții ei și să înțelegem de ce, care sunt lucrurile care-i fac să consume chestia asta și să se regăsească în mesajul acela.”

Mai multe informații despre părerea sociologului Gelu Duminică despre scandalul din ultimele zile de la UNTOLD, poți afla dacă dai un play clipului de mai sus.

Autor: Cornel Munteanu

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.