Noul an școlar începe tot cu vechile probleme în București!

Foto: Rares Hopinca/ facebook

Noul an școlar va începe, luni, cu aceleași vechi probleme ale infrastructurii educaționale din Capitală. Este vorba despre supra-popularea unor unități de învățământ, elevii fiind nevoiți să învețe în trei schimburi, și despre copii care sunt relocați, învățând în containere.

„În principiu, sistemul de învățământ din București este pregătit pentru noul an școlar, însă avem și o serie de probleme. Ne referim la 11 unități care învață în trei schimburi. Sunt programate investiții pentru extinderea acestor unități, dar, pentru moment, copiii încă învață în trei schimburi, cu toate deficiențele pe care acest lucru le creează. Programul este o problemă, în sine, pentru părinți.
Pe de altă parte, mai avem unități care sunt relocate, pentru că sunt o serie întreagă de investiții. Sunt multe școli aflate în reabilitare, în modernizare. Sunt proiecte de extindere. Există și un proiect de construire a unei școli noi, în Sectorul 3″, a declarat pentru București FM prefectul Municipiului București, Rareș Hopincă.

Situația infrastructurii școlare diferă de la un sector la altul, în funcție de investițiile făcute in anii anteriori.

„Sunt sectoare care au investit foarte mult în anii trecuți, cum este Sectorul 4, în care, acum, problemele sunt spre rezolvare.
Sunt sectoare care investesc masiv, în acest moment, cum este Sectorul 3. Și, din acest motiv, sunt o serie de școli relocate. Sunt investiții absolut necesare, dacă vorbim despre clădiri care stăteau să cadă și au fost preluate de la Primăria Municipiului București. Iar, acum, sunt investiții masive.
Sunt sectoare unde există acele relocări în containere, de care spuneți și dumneavoastră, cum e cazul Sectorului 6.
Există și cazul Sectorului 5, unde sunt mai multe unități relocate și sunt contractele sistate. Trebuie reluate procedurile.
Deci, situațiile sunt diferite, dar problemele, efectele acestor fenomene sunt, cumva, aceleași. Fie avem școli relocate, fie avem unele școli care învață în trei schimburi” spune prefectul Rareș Hopincă.

În Sectorul 1, două unități de învățământ, Școala „Pia Brătianu” și Școala „Herăstrău” sunt supra-populate, iar elevii învață în trei schimburi. Investițiile în infrastructura școlară întârzie, însă, să apară.

Reporter: Domnule prefect, două cazuri de astfel de școli sunt Școala „Pia Brătianu” și Școala „Herăstrău”, aflate ambele în Sectorul 1. Ce v-au comunicat cei de la Sectorul1? Pentru că este un sector care are bani și ar fi putut să facă investiții în infrastructura educațională.

Rareș Hopincă: M-am ferit critic sau să imput o pasivitate din partea unei administrații sau alta, până în prezent. Dar, la nivelul Sectorului 1, se impune o dinamizare a investițiilor în infrastructura școlară.
Nu e vorba de bani, am repetat-o și la întâlnirea de ieri cu inspectorii. La nivelul Municipiului București, resursa financiară este în coada listei de probleme, nu în capul acestei liste.
Prin urmare, este o chestiune de bună organizare, de bun management și de știință administrativă, ca aceste investiții să fie inițiate cât mai repede.
Din păcate, în unele sectoare, cum este și cel menționat de dumneavoastră, acest lucru trenează, întârzie, cu efecte directe asupra sistemului de învățământ, a mai declarat prefectul Capitalei.

Rareș Hopincă spune că școlile care învață în trei schimburi sunt cele foarte bune, iar supra-popularea acestora este cauzată de afluxul de copii din localitățile limitrofe.

„Într-adevăr, școlile care învață în trei schimburi sunt școli foarte bune, care atrag foarte mulți copii în sistem. Iar acesta este, categoric, meritul echipei manageriale, al echipei cadrelor didactice de acolo.
Există acest fenomen, la nivelul Municipiului București, al supra-popularii unor unități de învățământ, în principiu din cauza vizelor de flotant, justificate sau nejustificate. Sunt o serie întreagă de școli din Municipiul București care primesc populație școlară de peste tot, din jurul Municipiului București.
Sunt, în sistemul public de învățământ preuniversitar, la nivelul Municipiului București, aproximativ 275 de mii de copii. Populația școlară a Municipiului București este în continuă creștere. Ceea ce este puțin paradoxal, dacă ne uităm la datele demografice.
Nu numai că este în creștere populația școlară, dar normativele actuale din sistemul de învățământ impun un număr maxim de elevi (…într-o clasă n.r.) din ce in ce mai mic, de la un an la altul. Și în acest an, a scăzut numărul maxim de copii.
Prin urmare, cumva este logic să existe această presiune pe spatiile din cadrul unităților de învățământ. Și este absolut necesar ca toate sectoarele să continue investițiile în modernizarea, extinderea unităților de învățământ și în construirea altora noi”, susține prefectul Municipiului București.

De multe ori, însă, birocrația constituie un obstacol important în calea investițiilor în infrastructura educațională. Astfel, în cazul unităților de învățământ care funcționează în clădiri monument istoric, primăriile de sector inițiază proiecte de investiții, de reparații, dar acestea se blochează în birocrația de la Primăria Capitalei, care ar trebui să elibereze autorizațiile necesare. Un caz concret este cel al Școlii Centrale, de lângă Grădina Icoanei, din Sectorul 2.

„Există, încă, această problemă birocratică. Pentru că, la nivelul Municipiului București, de exemplu, sectoarele fac proiectele pentru școlile care sunt monument istoric, iar Primăria Municipiului București trebuie să le avizeze.
Un caz concret este cel al Școlii Centrale, unde sunt probleme cu inundarea subsolului și cu infiltrații, cu igrasie. Există un proiect făcut de administrația locală a Sectorului 2, care trenează, la nivelul Primăriei Municipiului București.
S-a pierdut această vară, când se puteau face lucrări. Iar, din punctul meu de vedere, această situație este intolerabilă.
Vom întreprinde toate măsurile legale, pentru a grăbi acest proces. Iar funcționarii responsabili pentru aceste întârzieri trebuie trași la răspundere, pentru că, dacă vorbim doar de Școala Centrală, sunt peste 1800 de copii, care puteau să învețe în condiții mai bune și, din cauza unor funcționari, aceste lucru nu se întâmplă”, a mai declarat pentru București FM prefectul Capitalei, Rareș Hopincă.

Declarațiile prefectului Municipiului București survin în urma unei ședințe cu inspectorii școlari ai celor șase sectoare ale Capitalei, în cadrul căreia a fost prezentat stadiul pregătirilor pentru începerea noului an școlar, din punctul de vedere al infrastructurii educaționale.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.