Aeroportul București Sud va deveni, în sfârșit, realitate, în loc de promisiune electorală?

Foto: Alina Neagu

De la Nicolae Ceaușescu citire…

Construcția unui nou aeroport, în sudul Bucureștiului, este o idee veche. Încă din anii ’80, Nicolae Ceaușescu prefigura acest nou aeroport. A fost și ales locul de amplasare, o suprafață de 300 de hectare, situată la Adunații Copăceni. Poziția era considerată avantajoasă și deoarece, datorită râurilor Argeș și Neajlov, ceața nu persistă, iar vântul este, de obicei, slab, în zonă.

Guvernul Tăriceanu preia ideea unii aeroport de sud…

Guvernul (2004-2008) a avut, în programul său de guvernare construcția unui nou aeroport, în sudul Bucureștiului.

De altfel, și Guvernul Ponta le promitea Bucureștenilor un nou aeroport, spre Giurgiu!
În 2012, ideea construcției unii nou aeroport, în partea de sud a Capitalei, este repusă pe tapet.

La acea vreme, se vorbea despre o investiție privată, care ar fi urmat să fie realizată de către compania Infra Group. Compania era deținută de către firma Romstrade, 75%, și Blue Air, 25%, fiind controlată de către omul de afaceri Nelu Iordache. Ar fi urmat să fie construit un aeroport cu o singură pistă, de 3,2 km, cu mai mult de 10 puncte de îmbarcare.

Noul aeroport ar fi putut să opereze câte 10 zboruri pe zi, ceea ce ar fi însemnat 2 milioane de pasageri pe an, iar valoarea totală a investiției ar fi urmat să se ridice la 600 de milioane de euro, cu tot cu valoarea terenurilor ce ar fi trebuit cumpărate.

În cursul unei vizite a premierului Victor Ponta la Primăria Capitalei, acesta îi promitea edilului de atunci, Sorin Oprescu, trecerea ELCEN la Municipiul București, pentru formarea SACET București, trecerea metroului în subordinea Municipalității, pentru crearea unui sistem integrat de transport și construcția noului aeroport. Din toate aceste promisiuni nu s-a împlinit niciuna.

Guvernul Dăncilă, Aeroportul „Constantin Brâncuși” și magistrală de metrou Piața Unirii – Bragadiru…

Șase ani mai târziu, Guvernul Dăncilă anunța un nou aeroport în sudul Bucureștiului. De data aceasta ar fi fost vorba despre un parteneriat public-privat. În iunie 2018, Guvernul adopta un pachet de investiții strategice, printre care se afla și Aeroportul București Sud sau „Constantin Brâncuși”. Aeroportul urma să fie construit de către dezvoltatorul South Development Group, pe o suprafață de 2500 de hectare, urmând a avea 5 terminale, construite în trei faze.

Aeroportul urma să opereze atât transport de pasageri, cât și cargo. Capacitatea maximă ar fi urmat să ajungă la 30 de milioane de pasageri, anual. Legătura terestră ar fi urmat să fie asigurată de Autostrada Craiova – Alexandria – București și de viitoarea magistrală de metrou Piața Unirii – Bragadiru.

Anii au trecut și toate aceste mărețe investiții preconizate de diverse guverne au rămas la stadiul de…proiecte.

În această idee, primarul Daniel Băluță promite crearea unui hub de dezvoltare economică, în zona de sud a Capitalei și în Județul Giurgiu…

El promite construirea noului aeroport, în parteneriat cu Consiliul Județean Giurgiu, considerând că noul aeroport va duce la dezvoltarea zonei de sud a Bucureștiului și a Județului Giurgiu.

Berceniul și zona de sud ar deveni, din cartiere-dormitor, unde locuiesc oameni care lucrează în nordul orașului, o zonă cu o economie înfloritoare, generatoare de locuri de muncă atractive, bine plătite, crede edilul Sectorului 4.

„Este vorba despre un angajament, pe care l-am luat, împreună cu colegul meu de la Consiliul Județean Giurgiu, ca, împreună, să construim această facilitate, nu importantă, ci foarte importantă pentru sudul țării, dar, în primul rând, pentru București. Pentru că, din păcate, astăzi, Bucureștiul este polarizat, iar marea majoritate a agenților economici sunt masați către nordul orașului. Tocmai pentru că sunt foarte aproape de aeroport, sunt foarte aproape de autostrăzi.

În timp ce, ani de zile, sudul a avut o cu totul și cu totul altă încadrare, și anume aceea de dormitor. Aici trăind oamenii care deserveau marea majoritate a uzinelor care au funcționat până în anul 1990, pentru că, din păcate, toată zona industrială din sud a dispărut, astăzi, în totalitate.

Vorbim de un oraș aglomerat, un oraș în care cei din sud pleacă în nord, pentru că acolo este locul lor de muncă.

Scopul pe care această investiție îl are este acela de a veni, pe de o parte, ca o contrapondere a intenției pe care autoritățile bulgare o au, de a deschide un aeroport la Ruse.

Doi, de a completa și de a compensa lipsa capacităților de depozitare de tip cargo, care există, astăzi, la nivelul Aeroportului Otopeni, de a reduce substanțial din fluxul de pasageri. Pentru că, așa cum știm cu toții, Aeroportul Otopeni este suprasolicitat.

Nu în ultimul rând sau, dacă vreți, în primul rând, acela de a crea, pe acest areal, un hub de dezvoltare pentru comunitatea bucureștenilor, dar și pentru cei din județul Giurgiu.

Pentru că o astfel de investiție aduce, la rândul ei, alte investiții, iar acestă parte a Bucureștiului, sudul, respectiv județul Giurgiu nu stau extrem de bine la ceea ce înseamnă produsul intern brut pe cap de locuitor.

De aceea, nevoia de locuri de muncă bine plătite pentru cei care trăiesc în aceste comunități este o obligație pentru cei care administrează aceste UAT-uri (… Unități Administrativ-teritoriale n.r.).”, a declarat Daniel Băluță pentru București FM.

Locul amplasării viitorului aeroport rămâne aceeași, între Adunații Copăceni și Grădiștea.

Tocmai de aceea, mâine, Consiliul Local al Sectorului 4 și Consiliul Județean Giurgiu vor adopta hotărâri prin care vor consfinți asocierea dintre cele două UAT-uri. În următoarele săptămâni, vor fi semnate documentele pentru demararea studiului de prefezabilitate și a celui de fezabilitate, conform lui Daniel Băluță.

Rareș Hopincă: Guvernul României susține construcția noului aeroport!

Prefectul Capitalei, Rareș Hopincă, crede că este de o deosebită importanță, la nivel național, construcția unui nou aeroport, în sudul Bucureștiului.

Rareș Hopincă: „Este un proiect extrem de important, pentru că România, Bucureștiul, în speță, trebuie să țină ritmul dezvoltării regionale. 

Dacă noi nu vom face aceste investiții și nu vom avea facilități de transport pasageri, de transport marfă, pe toate căile – rutier, aerian, naval, le vor face alții. 

Deja, la Ruse, statul bulgar a investit 14 milioane de euro în dezvoltarea unui aeroport și investițiile vor continua, în anii viitori. 

De aici până la Ruse, avem 60 de kilometri. Deci, este foarte probabil ca un nou aeroport, mai ales de cargo, în zona de nord a Bulgariei, să preia foarte mult din traficul din România. Ceea ce, pentru noi, este clar de evitat. 

Bucureștiul are peste 3,2 milioane de metri de depozitare. Undeva, aș zice, la 50% din suprafața de depozitare existentă la nivelul întregii țări. Din acest motiv, și infrastructura de transport, și vorbim mai ales de cargo, trebuie adaptată zilelor noastre. 

E foarte bine că domnul primar al Sectorului 4 a avut curajul să se apuce de acest proiect.  În egală măsură, este și o garanție că acest proiect va înainta așa cum trebuie și vom vedea aeroportul realizat, într-un timp rezonabil. Repet, este un proiect absolut necesar pentru dezvoltarea sustenabilă a Bucureștiului.”

Reporter: Pentru că ați vorbit despre garanție, în calitate de reprezentant al Guvernului – despre proiectul acesta, el este din anii ’70, s-a mai vorbit despre el prin 2010 și așa mai departe, credeți că, acum, există șanse să se concretizeze?

Rareș Hopincă: „Cred că, acum, vorbim de un proiect matur. Vorbim de autorități locale care și-au dat mâna ca să facă acest proiect. Vorbim de Guvernul României, care susține acest proiect. Și, personal, ca reprezentant al Guvernului în teritoriu, mă voi implica cu absolut tot ce îmi stă în atribuții, pentru ca acest proiect să meargă înainte. 

Orice capitală importantă din Europa are două aeroporturi. Bucureștiul nu trebuie să rămână în urmă, pentru că, altfel, pierd tocmai cetățenii Municipiului București. Pierd șansa unei dezvoltări economice sustenabile și pe termen lung”, a răspuns Rareș Hopincă la întrebările București FM.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.