În București, unde-i lege e tocmeală cu Primăria Capitalei!
Articol de Mircea Apostolescu, 12 octombrie 2023, 17:02 / actualizat: 13 octombrie 2023, 16:29
De zece ani există o lege care interzice publicitatea pe monumentele istorice și în zonele protejate, însă tot centrul orașului este plin de panouri, mesh-uri, ecrane, bannere și tot felul de alte suporturi publicitare amplasate pe clădiri monument istoric sau în zone protejate. Exemple foarte vizibile, în acest sens, sunt blocurile „Patria” și „Scala”, clădirea parking „Ciclop” de pe Bulevardul Magheru.
Aceste suporturi publicitare au un dublu rol. Pe lângă veniturile pe care le aduc firmelor de publicitate, dar și proprietarilor sau asociațiilor de proprietari, ele maschează fațadele aflate, adesea, într-o avansată stare de degradare ale imobilelor respective.
Arhitectul și urbanismul Alexandru Pânișoară, de la Asociația pentru Dreptul Urbanismului (ADU) spune că amplasarea unor asemenea suporturi publicitare pe imobilele monument istoric sau în zonele protejate, este interzisă de lege.
„În mod categoric nu este voie. Asta pentru că există și o lege specială (Legea 185) în sensul acesta, care este exclusiv pentru reglementarea acestei activități privind publicitatea și semnalistica stradală. Este aprobată din 2013.
Pe lângă asta, avem o grămadă de reglementări și de alte norme legale care, cu atât mai mult, interzic asemenea mesh-uri publicitare pe monumente istorice și în zone construite protejate.
Cel mai cunoscut caz este „Ciclopul”, garajul „Ciclop”, de pe Bulevardul Magheru. Este unul dintre monumentele istorice pe care se afișează, în mod permanent, mesh-uri publicitare, contrar tuturor dispozițiilor legale, a PUZ-ului de zonă protejată, care interzice asta”, a declarat, pentru București FM, Alexandru Pânișoară.
Mai mult decât atât, din cauza avansatei stări de degradare a multor fațade, suporturile publicitare instalate pe acestea pot constitui un adevărat pericol public pentru trecători.
„Acel Ciclop, monument istoric, cade, este încadrat în risc seismic unu, motiv pentru care nu mai există nicio activitate comercială , la parter, cum erau, în trecut. Contrar acestui lucru, se amplasează, pe fațade, mesh-uri, care, la rândul lor, constituie inclusiv un pericol public.
Acea fațadă se degradează de la o zi la alta. În ea sunt ancorate niște dibluri care țin acea structura metalică în care este ancorat, la rândul său, acel mesh. Imaginați-vă un vânt puternic, că am mai văzut: au căzut balcoane, au fost smulse acoperișuri și inclusiv s-au desfăcut fațade de la vânt, tencuieli. Poate oricând să umfle acel mesh, să-l smulgă din fațada aceea șubredă și să avem, din păcate, un eveniment nefericit.
Unii fac bani, alții își spală ochii, mai mult sau mai puțin, cu acele imagini… Într-un fel, acele mesh-uri publicitare, oricât de nelegale ar fi ele, ascund, practic, în spate, degradarea monumentului„, avertizează reprezentantul arhitectul Alexandru Pânișoară.
ADU a sesizat, de șase luni, Poliția Locală a Municipiului București în legătură cu amplasarea unui mesh publicitar pe fațada parking „Ciclop”. Deși controlul în speța sesizată a fost efectuat de către inspectorii Primăriei Capitalei, care are competențe în domeniul monumentelor istorice și al zonelor protejate, măsurile vizând sancționarea celor vinovați și înlăturarea suportului publicitar întârzie să apară, chiar și după o jumătate de an, deoarece ar fi blocate de către primarul general Nicușor Dan, acuză Pânișoară.
Din cauza pasivității Primăriei Capitalei, ADU a sesizat Poliția Economică cu privire la veniturile ilicite, realizate prin intermediul suporturilor publicitare instalate ilegal pe monumente istorice sau în zone protejate.
Edilul șef spune că nu vrea să ia măsuri drastice împotriva industriei publicității, aceste măsuri ar trebui să fie gradate, pe o perioadă de circa doi ani.
Nicușor Dan: „Cel mai simplu lucru ar fi să ne ducem și să demolăm tot ce este ilegal, numai că eu consider că nu ar fi corect față de o întreagă zonă economică, care s-a dezvoltat fără să aibă un cadru predictibil de la Primărie.
Trebuie să avem mai multe discuții. În urma discuțiilor, trebuie să avem o strategie. Și această strategie, până la finalul ei, în opinia mea , trebuie să fie un termen de tranziție de vreo doi ani.”
Reporter: „Dar afișele acelea lipite ilegal, prin tot centrul Capitalei, mesh-urile puse pe clădiri monument istoric nu se pot da jos? N-are nimeni ce să facă, de la Poliția Locală, de undeva…?”
Nicușor Dan: „Da, teoretic, multe dintre lucrurile astea, inclusiv panouri care sunt foarte scumpe și pe care funcționează reclame, care sunt foarte scumpe, sunt ilegale. Întrebarea este dacă intri în forță și distrugi o activitate economică sau iei o măsură graduală? Eu sunt pentru o măsură graduală.
Adică, nu poți să te duci s-o dai pe-aia de pe Ciclop și operatorul economic o să-ți spună: de ce n-o dai și pe cea de pe clădirea de lângă? Și, atunci, trebuie să facem un cadru predictibil pentru toți.”
Singura problemă este aceea că Legea 185. care interzice publicitatea pe clădirile monument istoric și în zonele protejate, datează de zece ani, din 2013. Primăria Capitalei își pune problema, după un deceniu, să poarte discuții despre aplicarea unei legi și să ia măsuri graduale …?!