7 decembrie – Ziua Internaţională a Aviaţiei Civile

Foto: Alina Neagu

De la primul zbor comercial, aviaţia civilă a deschis noi pieţe, noi posibilităţi pentru afaceri, turism şi contacte interumane, potenţialul zborurilor comerciale de a aduce schimbări economice şi sociale fiind aproape nelimitat.

Tema de anul acesta a Zilei Internaţionale a Aviaţiei Civile este Inovație pentru dezvoltarea aviației globale.

Transporturile sunt cea mai mare industrie a lumii, iar aviaţia civilă – cea comercială, care serveşte transportului călătorilor şi mărfurilor, şi cea generală, utilitară, sportivă şi privată – înseamnă peste 35 de milioane de zboruri comerciale, 3.5 miliarde de pasageri şi mai mult de 54 de milioane de tone cargo transportate. (conform statisticilor IATA).

Mai mult de o treime din mărfurile tranzacţionate internaţional se transportă aerian şi aproape 60 de milioane de joburi sunt susţinute de aviaţia civilă, afirmă Tony Tyler, Director General şi CEO al Asociaţiei Internaţionale de Transport Aerian (IATA).

Participanţi la traficul aerian sunt nu doar călătorii, piloţii şi însoţitorii de bord, ci şi controlori de trafic şi zecile de milioane de alţi angajaţi care se ocupă de aeronave, aeroporturi şi infrastructură care asigură siguranţa, securitatea şi operaţiunile eficiente şi sustenabile de protecţie a mediului, la nivel global, regional sau naţional.

Mai mult de 58 de milioane de joburi sunt susţinute de aviaţia civilă, arată datele IATA.

Potrivit Agenţiei Europene pentru Securitate Aeriană (AESA), călătoria cu avionul este mai sigură ca oricând, în condiţiile în care numărul de pasageri este în creştere constantă. Statistic, probabilitatea unui accident cu victime este de 9.4 ori mai mare în cazul unui drum cu maşina, decât în cazul unei călătorii cu avionul.

Ziua Internaţională a Aviaţiei Civile a fost marcată prima dată la 7 decembrie 1994, cu ocazia împlinirii a 50 de ani de la semnarea la Chicago a Convenţiei Internaţionale a Aviaţiei Civile şi are scopul de a atrage atenţia asupra importanţei acestei industrii în dezvoltarea socială şi economică a statelor, precum şi a rolului jucat de Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile (OACI) în cooperarea dintre state şi pentru a realiza o reţea globală şi rapidă de tranzit.

OACI, agenţia specializată a ONU, are 191 de state membre şi obiective care privesc siguranţa şi securitatea traficului aerian, dezvoltarea unui sistem de sateliţi pentru comunicaţii, inovaţia şi infrastructura de transport aerian.

Primul zbor comercial a avut loc la 1 ianuarie 1914, biletele au fost vândute la licitaţie, iar Abram C. Pheil, primar în St. Petersburg, a fost primul pasager. După primul zbor, linia aeriana a început să facă câte două zboruri pe zi, şase zile pe săptămână, cu un cost de 5 dolari de persoană sau pentru fiecare o sută de livre (0,453 kg ) transportate.

Treptat, zborurile liniei aeriene au fost extinse şi către oraşele Manatee, Bradenton şi Sarasota şi timp de patru luni, 1205 de pasageri au fost transportaţi fără nici un fel de incident. Această primă linie aeriană comercială se dovedise o idee de succes şi a marcat naşterea aviaţiei civile.

Transportul aerian civil a luat amploare în Statele Unite şi în câteva dintre statele europene, unele dintre ele s-au angajat chiar şi în transporturi pe rute internaţionale, ca de exemplu pe rutele Paris – Londra sau Paris – Bruxelles şi după doar cinci ani, în 1919, cu ocazia Conferintei de Pace de la Paris s-a creat o Comisie Aeronautică care a elaborat un proiect de convenţie în domeniul aviaţiei civile.

Convenţia privind aviaţia civilă internaţională, adoptată în 7 decembrie 1944 la Chicago, a stat la baza înfiinţării Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale, în 1947, şi a definit acordurile internaţionale care au permis dezvoltarea unui sistem global al aviaţiei civile în beneficiul oamenilor şi naţiunilor.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.