Aprovizionarea magazinelor din Capitală doar noaptea: o idee bună sau nu?
Articol de Mircea Apostolescu, 18 ianuarie 2024, 15:01
Conform unui proiect de hotărâre a Consiliului General al Municipiului București (CGMB), inițiat de către viceprimarul general al Capitalei Stelian Bujduveanu, aprovizionarea agenților economici din București ar urma să se realizeze doar pe timpul nopții.
„Art.1. Agenții economici care își desfășoară activitatea pe raza Municipiului București sunt obligați să realizeze aprovizionarea în intervalul orar 22:00 – 06:00.
Art.2. Nerespectarea programului de aprovizionare constituie contravenție și se sancționează cu amendă cuprinsă între 3.000-5. 000 lei”, prevede proiectul de hotărâre.
Proiectul a încheiat etapa de dezbatere publică pe 21 decembrie și poate intra pe ordinea de zi a CGMB, pentru a fi discutat și, eventual, adoptat.
„Municipiul București este un oraș foarte aglomerat, cu trafic intens, cu multe centre comerciale mari și hypermarket-uri, a căror aprovizionare este realizată de principiu cu autovehicule cu gabarit mediu și mare.
Pentru a realiza o dezvoltare sustenabilă a Capitalei, printre obiectivele autorității publice locale se regăsesc fluidizarea traficului, reducerea poluării și implicit îmbunătățirea calității vieții cetățenilor.
Ca orice mare aglomerare urbană, transportul și circulația rutieră în oraș sunt esențiale și în permanență trebuie luate măsuri pentru descongestionarea traficului și reducerea poluării.
În acest context, în aplicarea dispozițiilor art. 63 alin. (2) din O.U.G. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, găsesc oportună reglementarea programului de aprovizionare cu mărfuri a agenților economici care își desfășoară activitatea pe teritoriul Municipiului București, doar pe timpul nopții, în intervalul orar 22:00 – 06:00″, se scrie în referatul de aprobare semnat de către viceprimarul PNL al Capitalei Stelian Bujduveanu, referat ce însoțește proiectul.
Se pare, însă, că proiectul nu este privit cu ochi buni chiar de către toată lumea. Mulți cetățeni ridică obiecții ce par întemeiate la aprovizionarea magazinelor pe timpul nopții.
Printre obiecțiile ridicate de cetățeni cu privire la proiectul de hotărâre este aceea că, în cazul magazinelor situate la parterul blocurilor, care sunt foarte numeroase, care ar urma să își facă aprovizionarea în timpul nopții, zgomotul pe care l-ar genera cărucioarele cu mărfuri, vocile celor care descarcă, ușile trântite ar putea genera un disconfort foarte mare pentru vecini, argumentează cetățenii.
O altă obiecție este aceea că măsura va genera costuri suplimentare în sarcina cetățenilor, a consumatorilor. Astfel, plata suplimentară pentru orele de noapte ale lucrătorilor va duce la creșterea prețurilor practicate de către magazine, se tem oamenii.
În plus, nu doar mașinile care aprovizionează magazinele, restaurantele și alți operatori economici generează blocaje în trafic, ci și camioanele care transportă materiale de construcții sau deșeuri din construcții, betoniere, mașinile curierului și ale livratorilor și, nu în ultimul rând, autospecialele operatorilor de salubritate care ridică gunoiul. Asta pentru a nu mai vorbi despre autoturismele, deseori oprite sau parcate astfel încât să încurce circulația, sesizează bucureștenii.
„Măsura preconizată ar putea crea probleme operatorilor economici, care vor transfera costurile către clienți.
Este vorba despre costurile suplimentare cu magazioneri și la furnizor, și la client, și cu șoferi care să lucreze noaptea. Costuri care se vor transfera către clienții finali, persoanele fizice, desigur, va crește inflația și mai mult.
Un exemplu ar fi cel al unui restaurant care ar trebui să plătească un angajat care, la 4 dimineața, să recepționeze marfa adusă de un șofer, care va costa mai mult, și pregătită de un magazioner care și el va costa și mai mult pentru că lucrează în tură de noapte.
Descărcările nocturne de marfă vor deranja liniștea vecinilor. Descărcarea de lăzi, cutii, paleți, rastele, sticle etc, noaptea, va deranja vecinii.
La un supermarket, între blocuri, vin zilnic mai multe mașini care livrează produse alimentare și nealimentare.
Cât de bucuroși vor fi vecinii, mai ales vara cu geamul deschis, când se vor descărca mărfuri sub geamul lor, noaptea, din oră în oră? Cu zgomot de motor, de uși, de lăzi, de oameni care vorbesc șamd. Știu bine ce spun, am locuit ani de zile deasupra unui supermarket. Ziua este perfect tolerabil, dar noaptea ar fi un coșmar.
Apoi, de ce am discrimina agenții economici? Sunt, de exemplu, foarte multe mașini de curieri care încurcă circulația, nu de aprovizionare cu alimente. De ce un șofer de curierat să primească o amendă de 200 de lei pentru oprire nepermisă, iar unul de pe o mașină similară, dar care aprovizionează un magazin sau un restaurant, 5.000 de lei? Până și în lege scrie că Nu se consideră oprire-imobilizarea autovehiculului având o masă totală maximă autorizată de până la 3,5 tone, atât timp cât este necesar pentru operațiunea de distribuire a mărfurilor alimentare la unitățile comerciale.”, spun cetățenii în reacțiile lor la proiectul de hotărâre propus de Stelian Bujduveanu.