Federația „Solidaritatea Sanitară” continuă seria protestelor premergătoare grevei generale

Federația „Solidaritatea Sanitară” din România (FSSR) continuă seria acțiunilor de avertizare, prealabile grevei generale, cu două acțiuni de protest care se vor desfășura mâine, 08.02.2024:

– în intervalul orar 12.00 – 14.00 cel puțin 300 de membri ai Federației „Solidaritatea Sanitară” din toată țara vor picheta Ministerul Sănătății;

– în intervalul orar 14.00 – 15.00 cca. 250 de membri vor protesta în fața Ministerului Muncii și Solidarității Sociale;

Motivul protestelor îl constituie susținerea setului de revendicări comune, convenite de cele două federații reprezentative, in sistemul medical.

Nemulţumirea membrilor Federaţiei „Solidaritatea Sanitară” este accentuată de atitudinea de care Guvernul a dat dovadă la negocierea din data de 05.02.2024. În cadrul acelei întâlniri reprezentanţii FSSR au constatat că oferta Guvernului nu doar că este insuficientă raportat la aşteptările legitime ale angajaţilor din sănătate (exprimate prin revendicări), ci şi lipsită de onestitate. Astfel, deşi anterior Guvernul a anunţat public intenţia unei creşteri cu 20% (pentru întreg anul 2024) a anvelopei salariale/fondului de salarii (care ar însemna, în medie, o creştere cu 20% a veniturilor salariale), la întâlnirea din 5 februarie ne-au comunicat că ‘s-au înţeles’ să crească doar salariile de bază cu 20% (care înseamnă că angajaţii din sănătate vor beneficia, în medie, de o creştere cu doar 13,9% a veniturilor salariale), refuzând aplicarea creşterilor asupra tuturor drepturilor salariale.

Un astfel de comportament poate fi explicat fie prin faptul că Guvernul nu înţelege conceptele pe care le utilizează în spaţiul public, fie că este de rea credinţă. După ce reprezentanţii Federaţiei „Solidaritatea Sanitară” le-au explicat reprezentanţilor Guvernului sensul ofertei publice iniţiale, încercând să pornească negocierile salariale de la acest nivel, oficialii guvernamentali şi-au menţinut intenţia de-a legifera o creştere medie a veniturilor salariale de doar 13,9% pentru întregul an 2024.

Acest joc de-a alba-neagra, în care adevăratele intenţii sunt ascunse de aparenţe menite să genereze angajaţilor din sănătate iluzia unor creşteri salariale mai mari decât în realitate, va deveni lesne vizibil tuturor angajaţilor din sănătate în următoarele zile, odată cu aplicarea creşterii salariilor de bază cu 5% (prima tranşă a creşterii din cei 20% pentru anul 2024): aceştia vor constata că, creşterea reală a veniturilor salariale medii este de doar 3,4% în loc de 5%.

Faptul că acest comportament lipsit de onestitate faţă de angajaţii din sănătate, care trădează lipsa de respect la adresa lor, a fost dublat de refuzul onorării angajamentelor pe care Guvernul le-a asumat public în cadrul negocierilor din anul 2023 faţă de membrii Federaţiei ‘Solidaritatea Sanitară’ şi de absenţa dorinţei de-a satisface restul revendicărilor, a determinat decizia Federaţiei „Solidaritatea Sanitară” de a continua programul de proteste aşa cum a fost stabilit.

Anexă

Revendicările Federaţiei „Solidaritatea Sanitară” din România

I. Prezentarea generală a revendicărilor

1. Creşterea salariilor de bază pentru toate categoriile de angajaţi din Sănătate cu cel puţin 25% pentru anul 2024,

2. Acordarea integrală a drepturilor salariale prevăzute de legea 153/2017, incluzând raportarea coeficienţilor de ierarhizare la salariul minim pe economie aflat în plată, raportarea sporurilor la salariul aflat în plată, plata gărzilor cu tariful orar al normei de bază, acordarea indemnizaţiei de hrană prin raportarea la salariul minim pe economie aflat în plată.

3. Adoptarea proiectului de lege a salarizării (Anexa pentru sănătate) negociat cu Ministerul Sănătăţii în forma stabilită cu partenerii sociali şi aplicarea grilelor de salarizare stabilite prin raportare la salariului minim pe economie aflat în plată.

4. Finalizarea negocierii clauzelor, procedurilor şi anexelor conform obligaţiilor convenite în Contractul Colectiv de Muncă la nivel de sector Sănătate 2023-2025, incluzând transpunerea şi aplicarea Anexei nr. 13.

5. Adoptarea măsurilor de creştere a calităţii vieţii profesionale a angajaţilor din sănătate şi de creştere a calităţii actului medical, acestea incluzând măsuri precum recunoaşterea îndeplinirii anticipate a stagiului de cotizare, introducerea conciliatorilor specializaţi în conflictele individuale de muncă din sectorul sănătate, echivalarea competenţelor asistentelor medicale absolvente de postliceală.

II. Câteva precizări privind revendicările FSSR

A. Satisfacerea revendicărilor salariale

Primele două revendicări pot fi satisfăcute la nivel minimal printr-o creştere a anvelopei salariale/fondului de salarii cu 25% pentru întreg anul 2024. Insistenţa Federaţiei ‘Solidaritatea Sanitară’ pe creşterea anvelopei salariale/fondului de salarii (pentru a utiliza formulele Guvernului) are în vedere nevoia asigurării unei recompense echitabile pentru toţi angajaţii care participă la asigurarea permanenţei serviciilor medicale (în mod direct sau prin contribuţia la funcţionarea unităţilor). Mai exact, aplicarea creşterii nu doar asupra salariilor de bază (cum intenţionează Guvernul), ci asupra anvelopei salariale/fondului de salarii (cum a anunţat iniţial, public, Guvernul) determină inclusiv raportarea tuturor sporurilor şi altor drepturi salariale la salariul de bază în plată.

B. Conţinutul revendicărilor privitoare la negocierea anexelor la CCMS

Federaţia „Solidaritatea Sanitară” din România are următoarele solicitări privitoare la Contractul colectiv de muncă la nivel de sector Sănătate:

a) Negocierea şi înregistrarea anexelor la Contractul colectiv de muncă la nivel de sector Sănătate (CCMS) prevăzute în cadrul acestuia a fi finalizate în termen de 3 luni de la înregistrare, respectiv:

1. Stabilirea formei finale a proiectului legii salarizării, în acord cu cele prevăzute la Anexa nr. 13 şi aplicarea acestor prevederi.
2. Procedura privind stabilirea drepturilor salariale prevăzute de lege între un nivel minim şi unul maxim. Aceasta va fi aplicată cel puţin modalităţii de stabilire a sporurilor.
3. Procedura privind organizarea şi efectuarea gărzilor în afara programului normal de lucru
4. Elaborarea modelului contractul individual de muncă cu timp parţial pentru desfăşurarea gărzilor
5. Procedură de conciliere amiabilă a conflictelor individuale de muncă. Aceasta va include şi introducerea conciliatorilor specializaţi în conflictele individuale de muncă din sănătate, ca parte a acţiunilor pentru creşterea calităţii vieţii profesionale a angajaţilor din sănătate.
6. Procedura privind regulile de utilizare a semnăturii electronice în sectorul public de sănătate.
7. Procedura privind obligaţiile de informare şi stabilirea prevederilor specifice raporturilor juridice de muncă neîntemeiate pe un contract individual de muncă
8. Procedura stabilirii turelor/repartizării salariaţilor pe ture.
9. Anexa privind lista de servicii medicale, tratament şi medicaţie în regim gratuit de care beneficiază personalul din sistemul sanitar.

b) Negocierea şi înregistrarea anexelor la Contractul colectiv de muncă la nivel de sector Sănătate prevăzute în cadrul acestuia a fi finalizate în termen de 6 luni de la înregistrare, respectiv:

1. Metodologia privind constituirea procedurii auditului timpului de muncă.
2. Procedura evaluării prealabile, incluzând criteriile de evaluare.
3. Planul de acţiuni privind instituirea unui Sistem Sectorial de Monitorizare a Bolilor Profesionale din Sănătate.
4. Procedura de acordare a concediului de odihnă anual plătit pentru fiecare contract individual de muncă, proporţional cu timpul lucrat.
5. Procedura de constituire a Parteneriatului pentru coordonarea formării profesionale continue şi Comitetul Sectorial Sănătate.
6. Procedura pentru Implementarea Echivalării Competenţelor Asistentelor Medicale Absolvente de Postliceală.
7. Metodologia de Organizare a Mentoratului, Adaptării şi Practicii Profesionale.
8. Metodologia privind elaborarea planului sectorial de formare şi planurilor de formare la nivelul unităţilor
9. Înfiinţarea Comitetului Sectorial Sănătate.
10. Procedura de informare şi consultare.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.