Reabilitarea liniilor de tramvai din București se va termina peste doi ani și jumătate!
Articol de Mircea Apostolescu, 19 februarie 2024, 15:02
Doi ani și jumătate de aici înainte vor trebui bucureștenii să se descurce cu șantierele de modernizare a liniilor de tramvai, care vor afecta multe artere importante, de la Ștefan cel Mare și Barbu Văcărescu, până la Calea Călărași, Bulevardele Basarabia, Ion Mihalache și Mărășești.
Promisă încă din iulie 2022, reabilitarea căii de rulare a liniei 5 de tramvaie a demarat, în sfârșit, astăzi.
Demararea lucrărilor a întârziat deși proiectarea fusese realizată de către STB.
Lucrările, care se vor întinde de la Ștefan cel Mare până la Pasajul Băneasa, vor dura un an de zile.
În martie sau aprilie ar urma să înceapă lucrări de modernizare a liniilor de tramvai pe alte nu mai puțin de zece loturi.
Suprapunerea cu utilitățile, cea mai mare provocare în reabilitarea liniilor de tramvai!
Directorul de Investiții al Primăriei Capitalei se așteaptă ca, odată cu demararea lucrărilor, să apară surprize în ceea ce privește suprapunerile liniilor de tramvai peste rețele de utilități.
Cea mai mare provocare în ceea ce privește proiectele de reabilitare a celor 50 de kilometri de linie de tramvai din Capitală o reprezintă suprapunerea căii de rulare a tramvaielor cu rețelele de utilități, conform directorului de Investiții al Primăriei Municipiului București, Cătălin Aflat.
Un exemplu elocvent în acest sens îl reprezintă linia de tramvai de pe Bulevardul Mărășești. Aceasta se suprapune, pe toată lungimea ei, peste un canal colector de canalizare, vechi de peste 100 de ani, explică șeful de investiții al Municipalității.
„Provocarea maximă pe care o avem, pe toate loturile de reabilitare a liniilor de tramvai, o reprezintă partea de suprapunere cu rețelele de utilități.
(…) Cu siguranță, o să apară situații neprevăzute, în momentul în care încep lucrările.
(…) Avem celelalte zece loturi în perioadă de proiectare. Sunt în grafic, exceptând Bulevardul Mărășești, unde avem același constructor. Era un lot care avea prevăzută perioada de proiectare de trei luni.
Din păcate, pe toată lungimea lotului Mărășești, care are aproximativ 1 kilometru, avem o suprapunere, în lung, cu Apa Nova.
Avem un ovoid din 1900, care ar trebui înlocuit, în totalitate.
E o expertiză, la momentul acesta, în lucru. La sfârșitul lunii, sperăm să avem soluțiile și să vedem care e soluția pentru protejare și relocare, la acel lot”, a declarat Cătălin Aflat.
Declarațiile directorului de Investiții al Primăriei Capitalei au survenit cu ocazia unei vizite a primarului general Nicușor Dan pe șantierul proiectului de reabilitare a liniei 5 de tramvai, la care lucrările au început astăzi.
„Începem lucrările la linia 5, mai precis de aici, de la Podul Băneasa, până la Ștefan cel Mare, 4,2 kilometri.
E o lucrare pe care s-a făcut, deja, proiectarea de către STB. Acum e vorba doar de execuție, termen de execuție 12 luni.
Lucrarea costă 170 de milioane de lei, cu tot cu TVA.
Și este primul lot pe care îl începem, din toate cele pe care o să le facem, astfel încât, la sfârșit, toate liniile de tramvai să fie modernizate, în București”, a declarat Nicușor Dan.
Edilul șef mai spune că, într-un viitor neprecizat, linia 5 ar putea fi extinsă de la Strada Grațioasă până la complexul comercial Băneasa.
„Dacă vorbim de linia 5, după cum știți, ea se termină, la Strada Grațioasă, și avem în lucru un studiu de fezabilitate pentru Prelungirea ei până la complexul comercial Băneasa – deci, de la Aeroport, încă 1 kilometru, astfel încât parcarea mare din centrul comercial să poată fi folosită ca un park&ride. Lumea să își lase mașina și să vină cu tramvaiul, în centrul orașului”, susține Nicușor Dan.
Reabilitarea restului celor 50 de kilometri de linii de tramvai se află în fază de proiectare, urmând ca lucrările să demareze în martie sau aprilie, conform primarului general al Capitalei.
„După cum știți, am avut o procedură de achiziție, sunt 11 loturi adjudecate. Pentru fiecare dintre ele, am semnat contractul.
Suntem spre finalul fazei de proiectare și, în aprilie – mai, vor începe lucrările și pentru celelalte.
Pentru celelalte – erau, inițial, patru, acum, sunt două loturi, grupate cele mai mici, procedura de reofertare este deschisă. Pe 4 martie este termenul limită de depunere a ofertelor. Deci, probabil că, în vara asta, o să avem, o să avem atribuite contractele. Și, după aceea, din nou, șase luni proiectare, 12 luni execuție. Pentru lotul mai mare, cel cu Călărași – Basarabiei, 18 luni execuția.
Deci, peste doi ani și jumătate n-o să mai existe linii de tramvai nemodernizate, în București”, promite Nicușor Dan.