Dezinformare climatică: „World Climate Declaration”

Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații! 

Am noutăți din zona de dezinformare cu privire la climă.

Un articol care circulă pe Facebook și WhatsApp, publicat pe site-ul News Addicts, susține că „mii de oameni de știință se unesc pentru a expune farsa crizei climatice” – aceștia ar fi semnat un document-manifest intitulat „Declarație privind clima: nu există nicio urgență climatică”. Conform fact-checking-ului realizat în newsletter-ul „Green antifake”, documentul induce în eroare în mai multe feluri:

  • Cel mai important, acesta nu este semnat de 1600 de „oameni de știință”, așa cum pretinde; pe listă se află sute de exemple de semnatari care nu sunt oameni de știință, inclusiv ingineri, lucrători medicali, psihologi, avocați, arhitecți, filozofi, profesori și profesioniști în domeniul tehnologiei informației și al afacerilor. Aceștia nu au expertiza necesară pentru a se pronunța pe subiect; de aceea, semnătura lor nu conferă legitimitate manifestului. Adeziunea la acest manifest are strict valoare de opinie personală, nespecializată.
  • De asemenea, documentul conține afirmații înșelătoare, care sunt contrazise de marea majoritate a dovezilor științifice acumulate, care arată că schimbările climatice sunt determinate de emisiile de gaze cu efect de seră generate de activitățile umane.
  • Nu în ultimul rând, manifestul a circulat pentru prima oară în 2019, dar nu este precizat nicăieri acest lucru, inducând o falsă impresie de actualitate. Una dintre cele mai facile forme de manipulare a informației este tocmai scoaterea din context, sau prezentarea ca relevante pentru momentul prezent a unor informații vechi.

De asemenea, o nouă cercetare realizată de către Centrul de combatere a urii în mediul digital (CCDH) arată că noul val de negationism climatic se manifestă prin atacuri la adresa energiilor regenerabile. Cu ajutorul inteligenței artificiale, cercetătorii au mapat schimbările de la nivelul dezinformării climatice de pe YouTube. Noile teme ale negaționsimului climatic susțin că:

  • Efectele încălzirii globale sunt benefice sau inofensive;
  • Soluțiile climatice nu vor funcționa;
  • Știința climatică și mișcarea climatică nu sunt de încredere.

Mai mult decât atât, acest tip de conținut aduce venituri importante din publicitate, pentru platforma-gazdă, YouTube, mai exact 13,4 milioane de dolari pe an. Politicile YouTube de a nu monetiza dezinformarea cu privire la climă nu acoperă noile teme identificate, iar compania continuă să profite de pe urma conținutului care dezinformează.

Atât pentru astăzi, până data viitoare, rămâi cu București FM, sursa sigură de informații!

Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.

Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.

Flavia Durach este lector universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.