Povestea doamnelor care îi duc zilnic la serviciu pe bucureșteni

foto: Adriana Baciu

La fiecare început de primăvară – deși ar trebui să o facem mai des, ne gândim puțin mai mult decât deobicei la doamnele și domnișoarele care ne sunt mame, soții, prietene, colege de serviciu.
De multe ori, vorbim despre faptul că femeile moderne își asumă din ce în ce mai mult responsabilități și meserii grele, altădată rezervate, în principiu, bărbaților. Atunci când ne gândim la aceste meserii grele, avem, deobicei, în vedere femeile care lucrează în armată, poliție, jandarmerie, care sunt piloți de avion sau au alte asemenea profesii, poate mai spectaculoase.

Dar, în fiecare zi, chiar lângă noi, muncesc doamne și domnișoare care își asumă meserii grele, responsabilități mari și cărora nu le acordăm, poate atenția și respectul cuvenite. Este vorba, spre exemplu, despre femeile care sunt conducători de vehicule, în transportul public de călători, fie că e vorba despre autobuze, troleibuze sau tramvaie.

Pentru a înțelege cum este viața unei doamne care lucrează ca șofer la Societatea de Transport București (STB) am stat de vorbă cu doamna Adriana Kircal, șofer de autobuz la Autobaza Ferentari.

Doamna Kircal este șoferiță la STB din 2019. A lucrat, mai întâi, la Autobaza Alexandria, apoi, s-a mutat mai aproape de casă, la Autobaza Ferentari.
Asta pentru că, în multe zile, conducătorul de vehicul trebuie să se trezească la două și jumătate – trei dimineața, pentru că, la ora patru, trebuie să iasă pe poarta autobazei sau a depoului cu autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul, în traseu.
Tura poate dura până la ora 11, când se întoarce la autobaza respectivă, sau până la ora 14, când se schimbă pe traseu.

Conducătorii de vehicule lucrează și sâmbete, duminici, în zilele de sărbători legale – de Crăciun, de Paște etc, pentru că transportul public nu se oprește niciodată. De aceea, este foarte important să îți iubești meseria și să te bucuri de sprijinul familiei, spune doamna Adriana.

În tot timpul cât este pe traseu, conducătorul de vehicul răspunde atât pentru orice avarie la autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul pe care lucrează, chiar dacă este din vina celorlalți participanți la trafic, cât și pentru integritatea călătorilor. Dacă un călător nu se ține de bare și se lovește sau cade, la o frână mai bruscă, șoferul sau vatmanul este răspunzător, spune șoferița de autobuz.

Conducătorii de vehicul sunt responsabili pentru siguranța călătorilor, din momentul în care aceștia se urcă în autobuz sau tramvai si până în momentul în care coboară, în stația de destinație.
Unii călători solicită, de exemplu, deschiderea ușilor între stații, pentru a se urca sau a coborî din autobuz, troleibuz sau tramvai, și se supără, atunci când șoferul refuză acest lucru, pentru că li se pare de neînțeles.
Însă șoferii sau vatmanii nu pot deschide ușile, între stații, pentru coborâre sau urcare, pentru că, dacă respectiva persoană se accidentează, la coborâre – e lovită de o bicicletă sau trotinetă ori alt vehicul, șoferul sau vatmanul sunt răspunzători, inclusiv penal.

Unii dintre călători pot deveni mai vehemenți în cererile lor, atunci când la volan este o doamnă. De altfel, și unii dintre ceilalți participanți la trafic sunt, uneori, mai agresivi, atunci când observă la volanul autobuzului o doamnă. Însă sunt și mulți călători și șoferi care dau dovadă de mai multă politețe, când șoferul autobuzului este o femeie, spune doamna Adriana Kircal.

Femeile nu își asumă, în cadrul STB, doar meseria de conducător de vehicul. Ele sunt prezente și în cadrul punctelor de vânzare a titlurilor de călătorie, în departamentul de control etc. Doamnele și domnișoarele își pot schimba specializarea și locul de muncă, în cadrul companiei bucureștene de transport.

Mariana Necula este, de cinci ani, conducător de tramvai, dar a lucrat, înainte, la casierie. Acum, conduce unul dintre noile tramvaie Astra Imperio, de la Depoul Alexandria.

Responsabilitățile conducătorului de tramvai încep încă inainte de a părăsi depoul. Astfel, el trebuie să verifice dacă tramvaiul respectiv este pregătit, din punct de vedere tehnic, pentru ieșirea în traseu – dacă toate sistemele de la cel de semnalizare, până la cel de deschidere și închidere a ușilor sunt funcționale.

Apoi, doamna Necula iese cu tramvaiul pe traseu – uneori și înainte de ora 4 dimineața. Tura poate dura până la ora 14 sau 15 -15:30, în funcție de ora de ieșire în traseu și de itinerarul liniei respective.
Conducătorii de tramvaie lucrează sâmbete, duminici și sărbători legale, pentru ca bucureștenii să poată ajunge la destinațiile dorite.
Desigur, acest tip de program și odihna necesară pentru a putea conduce vehiculele pline de călători, în traficul bucureștean atrag, de multe ori, nemulțumirea familiei, care simte, poate, că nu beneficiază de toată atenția pe care și-ar dori-o.

Să conduci un tramvai, în traficul din Capitală, este, deseori, o provocare. Ceilalți participanți la trafic blochează, adesea, Calea de rulare a tramvaielor. Problemele apar mai ales în intersecții, unde tramvaiele rămân blocate, iar ceilalți conducători auto își manifestă nemulțumirea calxonând și, uneori, chiar folosind un limbaj mai puțin elegant.
Când conducătorul de tramvai este o doamnă, remarcile șoferilor bucureșteni pot deveni ușor ședințe, incluzând referiri la culoarea blondă a părului doamnei sau domnișoarei și îndemnuri către practicarea unor activități casnice, de tipul gătitului.

Această prezentare necesită JavaScript.

Nici călătorii nu sunt, întotdeauna, înțelegători. Deși există și mulți călători care le apreciază pe doamnele și domnișoarele care conduc un tramvai, autobuz sau troleibuz, sunt și mulți călători nemulțumiți.
Unii dintre ei nu înțeleg că întârzierile mijloacelor de transport nu au loc din cauza șoferilor sau a vatmanilor. La orele de vârf, mijloacele de transport în comun, rămân blocate în traficul general și, din această cauză, întârzie. Alteori, întârzierile se produc din cauza mașinilor parcate astfel încât blochează calea de rulare a tramvaielor sau sub linia de contact a troleibuzelor.
Alți călători sunt nemulțumiți, atunci când șoferii sau vatmanii refuză să le deschidă ușile între stații.
În fine, mai există și acei călători care traversează strada, în fugă, la culoarea roșie a semaforului, pentru a prinde tramvaiul. Doamna Necula îi îndeamnă să nu își mai riște viața, în acest fel.

Dar, dincolo de toate greutățile pe care le întâmpină zi de zi, femeile care lucrează în cadrul STB, care se trezesc la 3 dimineața și ne ajută, zilnic, să ajungem la serviciu, la școală sau unde avem treburi, își iubesc meseria.

Tocmai de aceea directorul general al STB, Daniel Istrate, le mulțumește doamnelor și domnișoarelor care contribuie, zilnic, la buna funcționare a transportului public din Capitală și le urează atât lor cât și doamnelor și domnișoarelor care călătoresc cu transportul public o primăvară frumoasă.

„Odată cu sosirea primăverii, doresc tuturor doamnelor și domnișoarelor multe bucurii, lumină în suflet și numai gânduri bune. Iar angajaților societății noastre le mulțumesc pentru eforturile depuse, în activitatea zilnică, mai ales că sunt și soții și mame”, spune Daniel Istrate.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.