Școlile din Sectorul 1 pe cont propriu? Ce spun directorii unităților de învățământ

arhiva

Copiii din Sectorul 1 nu pot beneficia, la acest început de an școlar, de programul de afterschool din unitățile de învățământ de stat, program finanțat de către Autoritatea Locală din Banu Manta nr. 9.

Asta pentru că, deși bani există, în bugetul local, nu au fost achiziționate servicii de catering și de leasing de personal, necesare derulării programului „Educație pentru viață”.

Acordul cadru pentru achiziția acestor servicii, încheiat în 2019, a expirat, iar Primăria Sectorului 1 nu l-a mai reînnoit.

Școlile din Sectorul 1 trebuie să își achiziționeze singure și serviciile de catering și pe cele de leasing de personal pentru programul afterschool „Educație pentru viață”.

Banii pentru finanțarea programului pe cele trei luni rămase din acest an, sunt prevăzuți, în bugetul local, dar directorii de școli trebuie să ceară de la Primăria Sectorului 1 sumele care le sunt necesare și să încheie singuri contractele aferente, spune responsabilul economic al Primăriei din Banu Manta nr. 9.

„Fiecare director să-și facă o analiză asupra execuției bugetare, la zi, și, în cazul în care e nevoie de fonduri suplimentare, într-o zi, facem o virare de credite, în cadrul capitolului învățământ, pentru că per totalul capitolului învățământ sunt fonduri suficiente, la capitolul învățământ.
Și distribuim aceste fonduri, de care aveți nevoie la fiecare școală în parte”, a declarat directorul economic al Primăriei Sectorului 1, Marius Petre, în fața consilierilor locali din Banu Manta și a directorilor de școli din Sectorul 1.

Directorii de școli nu pot, din punct de vedere legal, desfășura programul „Educație pentru viață”, individual, la nivel de școală.
Acesta este un program al Autorității Locale a Sectorului 1, iar achiziția serviciilor de catering și de leasing de personal trebuie făcută de către Executivul din Banu Manta nr. 9, a explicat președintele de ședință al Consiliului Local al Sectorului 1, Daniela Popa.

„Nu pot face dânșii achiziția directă. Pentru că, dacă citiți Ordonanța 7/2024, art. 29, alin. 1, scrie clar că, din punct de vedere legal, școlile nu pot implementa individual acest proiect.
Îmi pare rău că nu este nimeni de la Investiții, Achiziții, ca să explice această mare problemă pe care o vor avea doamnele și domnii directori.
Deci, bani sunt, doar că doamna primar a aruncat problema în curtea școlii”, a explicat Daniela Popa.

Directorii de școli au fost înștiințați abia astăzi, după începerea anului școlar, despre faptul că vor trebui să își facă singuri contractele necesare programului de afterschool și nu au primit niciun sprijin din partea Executivului Primăriei.

„Astăzi aflăm că Primăria a transmis abia astăzi, după ce a început anul școlar, deși se fac aproape două săptămâni de când noi am aprobat acest proiect. Nu s-a făcut niciun demers în care să înștiințați și să sprijiniți școlile”, a declarat consilierul local PNL Cristina Bârcă.

Dar ce părere au directorii de unități de învățământ din Sectorul 1 despre noua responsabilitate ce ar urma să le revină, pe nespusă masă, după debutul noului an școlar?

Cei mai mulți dintre directorii prezenți la ședința de îndată a consilierilor locali din Banu Manta nr. 9, considera că au, și așa, destule pe cap și că nu se pot încărca cu această nouă responsabilitate, ce le-a fost anunțată atât de târziu.
Mai mult decât atât, ei cer să fie degrevați de anumite responsabilități administrative cu un pronunțat caracter tehnic, pentru care nu au pregătirea necesară și care, până în 2020, erau apanajul compartimentului de specialitate al Primăriei Sectorului 1, Direcția de Administrare a Unităților de Invățământ.

„Iar cu programul Educație pentru viață, abia astăzi, am putut citi și noi Hotărârea de Consiliu. Știm cu toții că am tras mult de tot, patru ani de zile – să nu avem spații, să nu avem înțelegere, să nu avem cu cine să discutăm. Pentru că, pentru mine, asta a fost cel mai greu, să nu am comunicare cu cineva din Primărie, din aparatul doamnei primar”, le-a spus consilierilor locali directoarea unei școli.

„Mie mi se pare aproape imposibil ca un director de școală, care n-are nici director adjunct si cu tot felul de probleme, în acest început se an, să poată demara achiziția, cu tot ce necesită pornirea proiectului, și de a găsi resursă umană și tot ceea ce trebuie.
Nu cred că este nici legal. N-avem nici contabil, decât jumătate de normă de contabil. Eu nu am nici secretar, decât jumătate de normă, director adjunct nu am.
Eu cred că mă depășește acest lucru. Plus că nu este atribuția noastră.
Eu cred că, atâta timp cât este proiectul Primăriei, Primăria trebuie să se ocupe de tot ce trebuie.
Eu sunt profesor de matematică. Nu știu cum să mă mai pricep și la construcții – a pus sau n-a pus glet, a pus ce spune acolo, colțarul nu știu care…
Adică, trebuie, clar, Primăria să ne ajute, în aceste demersuri, în toate, chiar și cu igienizarea școlii și așa mai departe. Când exista departament specializat pe așa ceva și puteau superviza dacă lucrarea este ok sau nu, din punctul de vedere tehnic.
Eu zic că ne depășește. Adică, această nouă atribuție, de a implementa noi proiectul, eu cred că ne depășește”, consideră directoarea unei alte școli din Sectorul 1.

„Mai înainte de toate, ar trebui să lămurim: au sau nu au dreptul, legal, directorii să facă acest tip de achiziție?
Pentru că, altfel, urmează ca tot directorul, ca și la WC-ul care nu merge, să răspundă. Și, de data aceasta, la niște instituții d-alea care ne sperie.
Trebuie să stabilim, clar, dacă avem sau nu dreptul legal.
Și rugăm, dacă avem, să ni se comunice, în scris, conform cărui articol, din care prevedere legală spune că directorul…
Că, în fișa directorului, nu există așa ceva. Răspundem de cheltuirea corectă a bugetului, dar nu de achiziția unor astfel de servicii.
Este mult prea târziu ca, la acest moment, să ne puneți în cârcă o astfel de achiziție, când sunt o multime de lucruri, pe care trebuie să le facem, la început de an școlar! Rog, nu ne puneți în cârcă acest lucru”, a declarat, în fața consilierilor locali, directoarea unei alte unități de învățământ din Sectorul 1.

Consiliul Local al Sectorului 1 s-a reunit, astăzi, în ședința extraordinară de îndată, convocată de grupurile de consilieri PSD și PNL, tocmai pentru a încerca să găsească o soluție la problema programului de afterschool „Educație pentru viață”.
Singurul membru al Executivului Primăriei din Banu Manta nr. 9 prezent la ședința de Consiliu a fost directorul economic, Marius Petre.
Din păcate, ședința nu a dus la găsirea unei soluții concrete.

În context, trebuie amintit faptul că, pe 29 august, consilierii locali din Banu Manta nr 9 au amendat proiectul de hotărâre promovat de către Executivul condus de către Clotilde Armand, potrivit căruia directorii de școli ar urma să achiziționeze direct serviciile de catering și leasing de personal necesare desfășurării programului de afterschool „Educație pentru viață”. Potrivit amendamentul ii, aparatul de specialitate al primarului Sectorului 1 ar trebui să le ofere sprijin directorilor de unități de învățământ, pentru realizarea acestor proceduri de achiziție publică.

Potrivit președintelui de ședință al Consiliului Local al Sectorului 1, Daniela Popa, pe 29 august, consilierii locali au aflat că a expirat și nu a mai fost reînnoit acordul-cadrul pentru serviciile necesare derulării programului de interese local „Educație pentru viață”.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.