Spotify: suntem cu toții prizonierii algoritmului
Articol de Vicentiu Andrei, 9 octombrie 2024, 08:59
Bine te-am regăsit!
Dacă ești pasionat de muzică, sunt șanse mari să folosești aplicația Spotify pentru a asculta artiștii preferați. Spotify este un serviciu digital de muzică, podcasturi și videoclipuri care îți oferă acces la milioane de melodii și alte tipuri de conținut de la creatori din întreaga lume. Spotify oferă acces la muzică și podcasturi exclusiv prin intermediul aplicației. Nu este permisă exportarea conținutului în afara acesteia.
Lansat în 2008, serviciul de streaming este astăzi cel mai popular din lume, având 626 de milioane de utilizatori, în peste 180 de piețe.
Dar de ce vorbim despre Spotify la „Break the fake”? În cadrul acestei rubrici medităm, printre altele, la impactul tehnologiei în societate. Iar Spotify este un bun exemplu în ceea ce privește acțiunea izolantă a algoritmilor utilizați de platformele digitale.
Un algoritm constă într-o serie de instrucțiuni concepute pentru a rezolva probleme specifice, a îndeplini sarcini sau a lua decizii. În programare, algoritmii ghidează acțiunile calculatorului. În cazul specific al platformelor digitale, algoritmii sunt cei care determină modul în care conținutul este filtrat, clasificat, selectat și recomandat utilizatorilor. Algoritmii analizează comportamentul, interacțiunile și interesele utilizatorilor pentru a înțelege preferințele lor de conținut și a le livra conținut personalizat.
De mult timp deja, specialiștii și cercetătorii atrag atenția asupra anumitor riscuri pe care utilizarea algoritmilor le presupune, printre care izolarea utilizatorilor în bule de filtrare („filter bubbles”, în limba engleză). Acest termen e folosit pentru a defini situațiile în care o persoană este expusă doar la știri și informații care susțin convingerile și preferințele sale, în special pe internet ca urmare a acțiunii algoritmilor. Aceste bule pot izola utilizatorii de perspective diverse și de conținut nou.
Spotify s-a perfecționat în a livra utilizatorilor fix ceea ce își doresc, pe baza comportamentului anterior. Însă acest proces a eliminat practic opțiunea de alege liber ce vrem să ascultăm și a îndepărtat latura umană din întreaga experiență de ascultare și descoperire a muzicii. Conform unui raport publicat în 2022 de Distribution Strategy Group și citat de către MIT Technology Review, cel puțin 30% dintre melodiile transmise în flux pe Spotify sunt recomandate de inteligența artificială. Playlist-urile rezultate seamănă toate între ele, fiind de fapt variații ale aceluiași tip de muzică – asta deoarece algoritmul favorizează familiaritatea în experiența noastră de utilizare. Pe măsură ce devenim obișnuiți ca Spotify să ne livreze sugestii personalizate, uităm că descoperirea muzicii ar trebui să presupună un efort activ și conștient din partea noastră.
Așa cum menționează Kyle Chayka, autorul unei cărți pe subiect, algoritmii au preluat locul editorilor și curatorilor în selectarea produselor culturale, ceea ce conduce la o nivelare a creațiilor culturale și la lucrări mai puțin originale, produse special pentru a corespunde logicii algoritmului.
Tu cum asculți muzică? Rămâi cu București FM, unde muzica este selectată de oameni, nu de algoritm!