Totul despre Referendumul propus de Nicușor Dan | AUDIO
Ce vrea primarul și ce spun un arhitect urbanist și un avocat despre această idee.
Articol de Mircea Apostolescu, 18 octombrie 2024, 08:39
Pe ordinea de zi a ședinței de Consiliu General de luni, 21 octombrie, ora 10:00, se vor regăsi două proiecte privind consultarea cetățenilor Bucureștiului prin referendum.
Cele două întrebări la care edilul Capitalei, Nicușor Dan, ar vrea ca bucureștenii să răspundă printr-un simplu ”DA” sau ”NU” ar putea fi următoarele:
„1. Sunteți de acord ca repartizarea între Primăria Municipiului București și Primăriile de Sector a impozitelor pe venit și a taxelor și impozitelor locale colectate de la bucureșteni să fie aprobată de către Consiliul General al Municipiului București?
2. Sunteți de acord ca Primarul General al Municipiului București să emită Autorizațiile de Construire pe întreg teritoriul administrativ al orașului?„, conform paginii de socializare a lui Nicușor Dan.
„Dacă aceste hotărâri vor fi aprobate de consilierii generali, referendumul va avea loc pe 24 noiembrie, simultan cu primul tur al alegerilor prezidențiale”, conform aceleiași surse.
Deci, practic, primarul general dorește să centralizeze atribuțiile privind urbanismul, aducând în competența Consiliului General adoptarea Planurilor de Urbanism de Detaliu (PUD), aflate în prezent, în competența consiliilor locale de la cele șase sectoare, și emiterea autorizatiilor de construire, pe toată suprafața Bucureștiului, în competența primarului Capitalei.
În prezent, Consiliul General adoptă doar Planurile de Urbanism Zonal (PUZ), iar primarul general emite doar autorizațiile de construire doar pentru monumente istorice și zonele construite protejate.
„Doresc ca toate autorizațiile de construire din București să fie emise de primarul general și toate documentațiile de urbanism din București să fie votate de Consiliul General.
Pentru că este nevoie de o coerență, pentru că principala problemă a bucureștenilor, traficul, este strâns legată de modul în care se construiește, în București.
Și pentru că există un grad mare de ilegalitate, în emiterea autorizatiilor și a documentatiile de urbamism„, a declarat Nicușor Dan.
Arhitectul și urbanistul Alexandru Pânișioară crede, însă, că o astfel de centralizare a atribuțiilor privind urbanismul ar duce la blocarea urbanismului din București, deoarece Primăria Capitalei și Consiliul General nu au capacitatea administrativă de a emite și, respectiv adopta, toate autorizațiile de construire, respectiv documentațiile de urbanism.
În ceea ce privește coerența dezvoltării urbanistice, aceasta poate fi asigurată mult mai eficient prin elaborarea și adoptarea noului Plan de Urbanism General (PUG) și a Registrului Spațiilor Verzi. Aceasta ar trebui să fie prioritatea lui Nicușor Dan, consideră arhitectul și urbanistul Alexandru Pânișioară.
„Ne-a demonstrat, deja, nu doar în ultimii patru ani, ci probabil în ultimii zece – cincisprezece ani, că Primăria Capitalei nu are capacitatea administrativă nici măcar să rezolve autorizațiile și documentațiile de urbanism specifice, adică PUZ-uri si autorizațiile acelea pe monumente istorice și zonele construite protejate.
Ce înseamnă, eu, acum, să preiau de la șase sectoare volumul de cereri de emitere a autorizatiilor de construire, care este infinit mai mare decât ce are Capitala, să preiau, în aparatul meu de specialitate – deci, din punct de vedere, aici vorbim operațional?
Ar trebui ca Primăria Capitalei să traseze niște direcții. Și aici vorbim de Planul Urbanistic General, asta ar trebui să fie prioritatea lui Nicușor Dan și Registrul Spațiilor Verzi, pentru că în felul ăsta el ar stabili niște reguli suficient de clare, astfel încât sectoarele, care nu fac decât ca o procedură autorizarea, să nu mai iasă din limite și să se asigure o dezvoltare coerentă.
Deci, nu simpla atragere a tuturor acestor proceduri de autorizare la Primăria Capitalei ar rezolva problema. Mai mult decât atât, evident, ar bloca-o. Deci, ar exista un blocaj. Abia fac față sectoarele. Vă dați seama, tot acest volum de documentații să se transfere la Primăria Capitalei, care are o mână de oameni?
Chiar dacă si-ar dimensiona aparatul de specialitate, tot n-ar fi suficient, pentru că, din păcate, lucrăm pe documentații învechite, de peste 20 de ani, 24 de ani, care sunt chiar în format analog, hârtie. Lucru care implică o verificare care durează mult mai mult decât dacă era ceva digital.
Nicușor Dan ar trebui să prioritizeze elaborarea și aprobarea Planului Urbanistic General, un instrument prin care s-ar asigura că se face o dezvoltare coerentă, și să lase primăriile de sector doar să emită aceste autorizații, care nu vor face altceva decât să verifice că se respectă PUG-ul, se respectă normele legale în proiectare și că totul este așa cum scrie la lege. Atât, acesta ar trebui să fie rolul lor„, a declarat arhitectul și urbanistul Alexandru Pânișioară pentru București FM.
Primarul general al Capitalei Nicușor Dan dorește și ca resursele financiare să fie împărțite între cele șapte administrații locale din București de către Consiliul General al Municipiului București, printr-o hotărâre a acestuia, nu de către Parlamentul României, prin lege organică, așa cum stabilesc Constituția României, Codul fiscal și Legea finanțelor publice locale.
„Modificarea Legii finanțelor publice locale și a Codului fiscal, astfel încât împărțirea taxelor și impozitelor pe care le plătesc bucureștenii, între Primăria Generală și primăriile de sector, să o facă Consiliul General și nu Parlamentul„, cere Nicușor Dan.
Avocatul Alexandru Dumitrescu spune, însă că cele două măsuri propuse de către primarul general al Capitalei Nicușor Dan sunt nelegale și încalcă legislația în vigoare.
„Este o inițiativă și un demers absolut nelegal, profund nelegal. Referendumul sau instituția referendumului este reglementată pentru clarificarea unor situații sau a unor elemente de interes local. Trebuie să fie temeinic justificat un asemenea demers.
Ceea ce vrea să facă domnul primar general este schimbarea unor acte normative cu aplicabilitate generală, care sunt de interes general și care nu se face prin referendum. Ele se fac prin inițiativă legislativă a celor care au acest drept de inițiativă legislativă, Guvernul României, parlamentari și așa mai departe.
Deci, ceea ce face domnul Nicușor Dan este o fraudă la lege. Ca să pui cetățenii din București să ne spună ce părere au ei și cum vor ei să se împartă taxele locale, ar însemna să modificăm legislația fiscală. Că să-i întrebi cu privire la capacitatea de emitere a autorizației de construire, modifici Codul Administrativ, Legea 50 și toată legislația incidentă„, a explicat avocatul Alexandru Dumitrescu pentru București FM.
În plus, chiar dacă Consiliul General al Municipiului București ar vota cele două proiecte privind referendumul local, hotărârea nu are nicio forță obligatorie pentru prefectul Capitalei, care ar trebui să organizeze referendumul.
„Dacă, cumva, Consiliul General aprobă, în ședință, un asemenea proiect, primarul general, cu toată documentația, fundamentarea, trebuie să meargă la prefect. Prefectul trebuie să organizeze, că prefectul organizează alegerile, că el este reprezentantul Guvernului.
Dar mă îndoiesc că prefectul Bucureștiului ar da curs unui asemenea demers, care este anodin, este fără vreo finalitate reală și care nu are o utilitate reală, publică. Atenție, ceea ce face primarul general, în acest moment, se folosește de resursele publice pentru a-și satisface niște marote personale, niște dorințe personale„, consideră avocatul Alexandru Dumitrescu.
Mai mult decât atât, chiar dacă referendumul local ar fi organizat și la acesta ar participa cel puțin 30% dintre cetățenii cu drept de vot, rezultatul referendumului nu obligă Parlamentul să modifice Constituția și legile organice, în sensul dorit de către Nicușor Dan, consideră atât avocatul Alexandru Dumitrescu, cât și arhitectul și urbanistul Alexandru Pânișioară.
Reporter: „Ce ar urma să se întâmple? Prezintă acest vot vreo obligativitate pentru alte autorități„?
Alexandru Dumitrescu: „În niciun caz. Referendumul este doar exprimarea sau manifestarea voinței locuitorilor dintr-un anumit areal, cu privire la elementele respective. Ele nu apar ca obligativitate sau nu capătă caracter normativ. Ele nu sunt încărcate de vreo forță. Că atunci, am face cum se întâmplă în Elveția, toate legile și toate hotărârile se iau în plebiscite din acestea locale sau comunitare – se adună lumea pe un câmp, facem Poiana lui Iocan„.
Alexandru Pânișioară: „Singurul referendum care are are efecte juridice, ca urmare a rezultatului, este cel de demitere a primarului sau de dizolvare a unui Consiliu (…local n.r.). Acelea sunt singuele care, în urma rezultatului, au efecte juridice„.
Alexandru Dumitrescu: „Dar sunt specific reglementate. Noi discutăm, în momentul acesta, de cu totul și cu totul alte teme. Acest referendum, dacă s-ar organiza, nu s-ar organiza în baza dispozițiilor Codului administrativ, ci în baza dispozițiilor Legii referendumului, Legea 3/2000„.