Va plăti STB penalități de 1,5 milioane de lei pe zi către Electroputere Pașcani?
Articol de Mircea Apostolescu, 16 decembrie 2024, 11:47
Pe data de 5 decembrie 2024, Judecătoria Sectorului 1 a dat câștig de cauză companiei Electroputere VFU Paşcani S.A., societate din Grupul Grampet, care a câştigat licitaţia lansată de Primăria Capitalei, în 2019, pentru achiziția a 40 de tramvaie de către Societatea de Transport București (STB) .
Prin hotărârea judecătorească definitivă, STB este obligată la plata unor penalități în valoare de 0,5% pe zi din valoarea contractului de 305,2 milioane de lei, fără TVA, până la îndeplinirea obligației de a pune în executare deciziile Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) privind încheierea contractului pentru achiziția celor 40 de tramvaie.
În plus, instanța a mai stabilit penalități de 0,1% pe zi pentru nesemnarea contractului încă din 2022.
Deoarece Consiliul General al Municipiului București este unicul acționar al Societății de Transport București, am întrebat la Primăria Capitalei dacă, în urma deciziei instanței, STB va semna contractul cu Electroputere Pașcani sau va plăti penalitățile.
Am întrebat, de asemenea, dacă Primăria Capitalei, prin Consiliul General al Municipiului București, va aloca banii necesari plății penalităților și ce impact vor avea aceste plăți asupra bugetului STB și asupra celui al Municipiului București.
În context, trebuie amintit faptul că licitația pentru achiziția a 40 de tramvaie de 18 metri lungime, lansată în 2019, a fost câștigată, pe 31 iulie 2020 de către Electroputere VFU Pașcani S. A. – Reloc S. A., ambele societăți din Grupul Grampet, condus de omul de afaceri Gruia Stoica.
Prețul pentru cele 40 de tramvaie era de circa 300 de milioane de lei, urmând ca, odată încheiat, contractul să poată fi extins pentru încă 60 de tramvaie. În acest caz, validarea acestuia ar fi fost de 770 milioane de lei.
În 2019, când a fost lansată licitația, în conturile STB existau banii necesari acoperirii contractului.
Însă, în decembrie același an, în urma acumularii de restanțe la plata TVA, compania bucureșteană de transport public a ajuns într-o situație financiară grea. STB a fost nevoită să garanteze cu 10 tramvaie, 995 de autobuze, 65 de troleibuze, 78 de utilaje și cu sediul său central, din Bulevardul Dinicu Golescu nr. 1, pentru a obține de la ANAF reesalonarea datoriei de 231 de milioane de lei.
Acumularea de restanțe la plata TVA s-a datorat, conform directorului general al STB de la vremea respectivă, Adrian Creci, creșterii parcului circulant, de la 1000 până la 1800 de mijloace de transport, și a volumului activității, cu extinderea activității în Județul Ilfov.
O altă cauză a acumularii de restanțe la plata TVA a fost, atunci, neplata subvenției la transport de către Primăria Municipiului București.