Primăriile Sectoarelor 1 și 6 vor colabora pentru refacerea Podului Săbăreni
Articol de Mircea Apostolescu, 17 decembrie 2024, 11:24
Primăriile Sectoarelor 1 și 6 vor colabora pentru refacerae Podului Săbăreni care leagă Cartierul 16 Februarie din Sectorul 1 de Sectorul 6. Un „Proiect de hotărâre privind încheierea unui contract de asociere între Sectorul 6 al Municipiului Bucureşti și Sectorul 1 al Municipiului București, în vederea finanțării în comun a cheltuielilor necesare pentru realizarea lucrărilor obiectivului de investiții Pasaj rutier superior Podul Săbăreni” se află pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local al Sectorului 6 de joi.
Astfel, cele două autorități locale vecine vor fi pregătite să intervină pentru reconstrucția Podului Săbăreni, imediat ce acesta va fi demolat de către actualul proprietar, CFR. Acesta a organizat o licitație pentru demolarea Podului vechi, dar la aceasta nu s-a prezentat niciun ofertant. Licitația va fi reluată, în luna ianuarie.
„Prima dată, ca mențiune, comunitatea de acolo este în Sectorul 1. E adevărat, în schimb, că podul leagă, cumva, cele două sectoare – Sectorul 6 și Sectorul 1.
Noi, împreună cu cei de la Sectorul 1, ne-am întâlnit de mai multe ori și chiar cu colegii noștri de la CFR, ca să găsim o rezolvare pentru această problemă, care, într-adevăr, afectează o comunitate relativ izolată, de acolo. Pentru că podul este, acum, utilizat cu restricții, deci nu mai pot circula autobuzele.
Dar, acum, noi suntem în măsură să aprobăm – și noi și Sectorul 1, proiecte de hotărâri prin care putem să creăm acest parteneriat, prin care să construim un alt pod, acolo.
Pentru aceasta, trebuie ca cei de la CFR, care, acum, sunt proprietarii podului, să demoleze această construcție, care nu mai este în stare să susțină un trafic normal. Dânșii au organizat o licitație pentru demolare. Nu s-a prezentat nimeni și înțeleg că o vor relua, în prima lună a anului viitor.
Noi și Sectorul 1 vom fi pregătiți să demarăm procedurile de proiectare și execuție, în momentul în care cei de la CFR ne spun că sunt pregătiți să demoleze acel pod.
Sectorul 1 va face această procedură de proiectare și execuție, iar noi, Sectorul 6, vom susține, cu aproximativ 40%, valoarea noii construcții”, a declarat pentru București FM, viceprimarul Sectorului 6, Paul Moldovan.
La finele lui ianuarie, anul acesta, Consiliul Local din Banu Manta nr.9 aproba indicatorii tehnico-economici pentru noul pod pesta calea ferată. Conform acestei hotărâri, noul pod ar fi urmat să coste circa 15 milioane de lei.
În luna aprilie a acestui an, Consiliul Local al Sectorului 1 adopta Hotărârea 66/2024 „privind încheierea unui contract de asociere între Sectorul 1 al Municipiului București și Sectorul 6 al Municipiului București, în vederea finanțării în comuna cheltuielilor necesare pentru realizarea lucrărilor obiectivului de investiții Pasaj rutier superior Podul Săbăreni”, peste Magistrala CFR 100 București – Roșiori.
Podul existent trebuie, însă, demolat de către Regionala București a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA. Licitația organizată, în acest scop, în toamna lui 2023, a avut un singur ofertant, iar procedura de achiziție publică a fost anulată, conform anunțului de pe SEAP.
În context trebuie amintit faptul că, încă din 2018, Societatea de Transport București (STB) a decis să suspende transportul public din zona Chitila Triaj – Cartierul 16 Februarie, din cauza deteriorării Podului Săbăreni, care traversează calea ferată.
Actualul pod, construit în 1964 din beton armat, leagă Strada Drumul Săbăreni, din Sectorul 6, cu Strada Drumul Poiana Pietrei, din Sectorul 1. Podul a rămas în administrarea CFR, dar aceasta nu are în obiectul său de activitate întreținerea podurilor rutiere. Din acest motiv, nu au putut fi alocate resursele financiare necesare întreținerii acestuia.
Așa se face că, de-a lungul anilor, podul s-a degradat, iar, în urma unei expertize, au fost instituite restricții de circulație, atât în ceea ce privește viteza, cât și în ceea ce privește tonajul.
Podul Săbăreni constituie singura cale de acces auto pentru circa 200 de familii din Cartierul 16 Februarie. O altă cale de acces este doar pietonală și traversează calea ferată către Calea Griviței.
În lipsa transportului public, mulți dintre locuitorii din 16 Februarie sunt nevoiți să parcurgă pe jos, zilnic, circa trei kilometri, pentru a ajunge la serviciu, la școală, la medic și, apoi, pentru a se întoarce acasă.