Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: „Sistemul de acum nu mai poate să funcționeze.”
Articol de Monica Liche, 27 ianuarie 2025, 17:11
Educația este cheia pentru viitorul unei societăți moderne, iar adaptarea sistemului la nevoile actuale este esențială. Modernizarea sistemului educațional ar putea deschide noi perspective pentru elevi, profesori și comunitate. Am discutat despre provocări și soluții cu Daniel David, Ministrul Educației, invitatul lui Răzvan Ursuleanu #ÎnComunitate.
O strategie bazată pe dovezi
Într-un sistem educațional nu tocmai fericit, Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a prezentat un plan care începe cu un diagnostic al sistemului educațional pus corect, pe date reale și nu de pe o zi pe alta. Abia apoi vom putea vorbi despre o viziune care să aducă schimbările necesare și stabilitate.
„ Dacă vrei să faci politici bazate pe dovezi, îți trebuie un diagnostic bazat pe dovezi. Și acel diagnostic va încerca să identifice ce probleme avem și de ce au apărut. Nu cum mi se par mie din afara sistemului sau într-o lună pe care o am la minister. Ce lucruri merg bine și de ce funcționează bine? Planul este să prezint acest raport spre sfârșitul lunii mai. După aceea vom ști ce trebuie făcut cu adevărat și orice ministru serios în viitor, pornind de la un astfel de raport, nu are cum să nu vadă acele lucruri, pentru că raportul nu va fi unul politic, se va baza pe științe care țin de psihologie, științele educației, adică va fi un diagnostic la rândul lui bazat pe dovezi.”.
Modernizarea curriculară, o prioritate
Ultima actualizare a planurilor-cadru pentru liceu a avut loc în 2009. Daniel David, Ministrul Educației și Cercetării, a anunțat un calendar precis pentru remedierea acestei întârzieri. După adoptarea acestora, urmează crearea de programe școlare și manuale noi și un modul de formare a profesorilor.
„ În ceea ce privește planurile-cadru pentru liceu, intenția este să le pun în dezbatere publică spre sfârșitul acestei săptămâni, să fie o dezbatere, ca să spun așa, pe bune și nu de formă. Dacă lucrurile merg bine, spre sfârșitul lunii mai ar trebui să le adoptăm. După ce ai planurile-cadru va trebui să lucrăm la programe, adică la conținuturi, că deocamdată, planurile-cadru stabilesc disciplinele, după aceea vii pe conținuturi, iar din toamnă putem începe, după ce avem și conținuturile, să gândim partea de manual. Un lucru foarte important training-ul profesorilor, pentru că eu cred că o verigă slabă, majoră, în sistemul nostru din preuniversitar, ține de metodele de predare, învățare.”
Campusurile rurale
Ministrul Educației și Cercetării a adus în discuție și problema educației în mediul rural, unde nu se pot asigura condiții de studiu decente și nici cadre didactice bine pregătite. Soluția propusă: campusurile rurale.
“Noi acum avem o problemă foarte mare în mediul rural. Avem încă mulți copii acolo, dar sistemul de educație este fragmentat.
O soluție posibilă, care mie îmi place, acum o pilotăm este soluția campusurilor rurale. Adică faci un campus și aduni copiii de pe o anumită arie. Putem socoti cât, nu știu, 50, 100-150 km. Da, îi aduni într-un campus rural, în care din start sunt mai mulți. Poți organiza activitatea educațională. Infrastructura o pot face de calitate, pot duce profesori care să fie profesori buni, masa caldă o poți organiza foarte bine, poți avea, eventual, cămine pentru unii care sunt la o distanță mai mare și rămân până în weekend.
Dacă aceste trei campusuri, care sunt pilotate în acest moment, au rezultat, cred că este sistemul care trebuie generalizat. În mediul rural, în acest moment, nu mai este sustenabilă ideea de a avea atât de multe școli fragmentate, cu atât de puțini copii, fiindcă nu poți asigura calitatea actului educațional. Dacă nu vor funcționa aceste trei campusuri, va trebui să ne gândim la altă soluție, dar sistemul de acum nu mai poate să funcționeze.”
Venituri diferențiate pentru profesori
Daniel David se gândește și la o reformă a veniturilor profesorilor, care să includă un salariu de bază stabilit pe rolul lor în societate și venituri suplimentare pentru performanță.
„ (…)Stabilirea unui indicator de performanță care să diferențieze oarecum veniturile pentru profesori. Atenție, nu vorbesc de salariu. Eu cred că salariul trebuie stabilit altfel.
Salariul de bază trebuie să fie stabilit în funcție de rolul pe care vrei să-l dai cadrului didactic în societate, în funcție de problemele care există în sistem, în sensul că nu mai vin absolvenți foarte buni în zona pre-universitară și, după salariul de bază, unde poți să ai niște standarde minimale, adică nu iei salariu, indiferent ce faci, trebuie să ai niște standarde minimale, dar dacă le-ai atins, atunci îți iei salariul de bază. Iar dincolo de asta, pentru venituri suplimentare, cei care sunt mai performanți, să poată câștiga mai mult decât ceilalți.”
Elevii, co-creatori ai propriei educații
Implicarea elevilor în alegerea parcursului educațional devine necesară în noul univers educațional. Ministrul Educației a menționat că în planurile-cadru pentru liceu vor exista discipline opționale.
“În primul rând, cred că feedback-ul elevilor este fundamental. Ei trebuie să fie acceptați alături de părinți ca fiind co-creatori ai propriei educații. Profesorii trebuie să înțeleagă lucrul ăsta. Asta nu înseamnă că părintele sau elevul devine profesor, nu înseamnă că rolul profesorului este mai slab.
(…) În toată lumea, părinții și elevii sunt co-creatori ai propriei educații dar, repet, cu rolul specific, nu sunt profesori și profesorii trebuie să aibă în final decizia, mai ales pe componenta care ține de educație și competențe.
(…) În planurile cadru pentru liceu vom avea o componentă, ea și acuma există, dar o vom dezvolta, care se referă la curriculum la dispoziția elevului, din oferta școlii. Adică, școala vine și oferă, nu știu, 10-20 de teme sau de discipline și elevii aleg ce vor să studieze.”