Adaosul comercial pe etichetă, lângă preț?

Articol de Mircea Apostolescu, 20 martie 2025, 09:54
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a pus în dezbatere publică „Ordinul privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate în raport cu prețul de achiziție”.
„Considerăm că prin proiectul de act normativ se asigură o mai bună informare a consumatorilor din România cu privire la drepturile pe care le au la momentul achiziționării produselor, informaţii menite să ajute consumatorii să facă alegeri raționale, în cunoștință de
cauză. Protejarea prin opoziție cu profesionistul a consumatorului, este atributul legislației privind protecția consumatorilor, de a se erija în garantul protejării cetăţeniilor în calitatea lor de consumatori, apărării şi asigurării drepturilor şi intereselor legitime ale acestora împotriva unor practici incorecte.
Dreptul la informare al consumatorului este un drept fundamental al acestuia și un factor important în dezvoltarea unei piețe transparente. Prin informațiile care îi sunt puse la dispoziție, consumatorul are posibilitatea să-și optimizeze alegerea în funcție de propriile criterii economice, eliminând produsele care nu corespund acestora.
Asigurarea respectării efective a drepturilor consumatorilor este la fel de importantă ca existența acestor drepturi, considerent pentru care, nu putem vorbi despre o alegere rațională din partea consumatorilor atunci când aceștia nu dispun de informațiile necesare privind modul în care se formează prețurile, ceea ce ar asigura protejarea intereselor lor economice.
Mai precis, ceea ce lipsește în prezent, este transparența modului în care sunt stabilite prețurile produselor de către operatorii economici pornind de la prețul de achiziție. Pornind de la consecințele pe care o astfel de lacuna legislativă le generează, se evidențiază necesitatea adoptării unui mecanism eficient de informare a consumatorilor cu privire la modalitatea de
formare a prețului final al unui produs comercializat.
Necesitatea reglementării unei norme care să oblige operatorii economici să afișeze lângă prețul final al produsului comercializat și adaosul comercial aplicat pentru produsul respectiv, în raport cu prețul de achiziție, are drept scop informarea în mod clar, precis și neechivoc a consumatorilor cu privire la modul în care este stabilit prețul final al produsului sau al serviciului pe care dorește să îl achiziționeze, astfel încât, pe baza informațiilor necesare, suficiente, verificabile și ușor de comparat, aceștia să aibă posibilitatea să aleagă acel produs care corespunde exigențelor lor din punct de vedere al nevoilor și al posibilităților lor financiare”, se argumentează, în Referatul cu care Direcția Generală de Control și Reglementare Piață a înaintat proiectul de act normativ președintelui ANPC, Cristian Popescu Piedone.
Conform prevederilor proiectului de act normativ, menționarea adaosului comercial practicat, prin inscripționarea pe produs sau în imediata apropiere a locului unde acesta este expus, în același câmp vizual, cu aceleași caractere, font, mărime și culoare ca și cele folosite pentru prețul produsului, ar putea deveni obligatorie pentru toți operatorii economici.
Conform Art. 2 al proiectului de act normativ: „În cazul unei vânzări directe, operatorii economici sunt obligați să informeze
consumatorii, prin inscripționarea pe produs sau în imediata vecinătate unde produsul este expus, a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de achiziție, în același câmp vizual în care este afișat prețul și utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului”.
Art. 3. al aceluiași proiect prevede că „În cazul unei vânzări on-line operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin afișarea în același câmp vizual în care este expus prețul produsului, a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de achiziție, utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului
produsului”.
„Art.4. (1) Pentru produsele provenite din terțe țări, în situația în care se transferă produsele către alți intermediari/distribuitori, în vederea principiului transparenței, aceștia trebuie să comunice prețul de import. (2) Pentru produsele provenite din piața unică, în vederea principiului transparenței, intermediari/distribuitori vor comunica prețul primului distribuitor”, mai prevede proiectul de act normativ.
Ordinul Președintelui ANPC va întra în vigoare, la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României.