Salvaţi Copiii: Peste jumătate dintre elevi nu acordă feedback profesorilor
Elevii care nu au acordat feedback cadrelor didactice au considerat fie că demersul nu este necesar, fie că opinia lor oricum nu va fi luată în considerare.

Articol de arionmihaela, 25 martie 2025, 11:52
Peste jumătate dintre elevii români nu acordă feedback profesorilor, deşi e un drept pe care îl au, relevă un studiu realizat de Salvaţi Copiii România.
Elevii care nu au acordat feedback cadrelor didactice au considerat fie că demersul nu este necesar, fie că opinia lor oricum nu va fi luată în considerare.
Doar doi din 10 elevi afirmă că au discutat cu un cadru didactic despre rezultatele feedbackului oferit, iar dintre aceştia aproape 70% spun că sugestiile le-au fost luate în considerare în mică măsură sau deloc, menţionează sursa citată.
„Feedbackul este anonim şi se colectează de la elevii înscrişi în clasele din învăţământul gimnazial, profesional şi liceal. Cadrele didactice primesc feedback doar de la elevii claselor unde sunt încadrate. Astfel, elevii pot evalua cât sunt de motivaţi la lecţii, dacă profesorul foloseşte tehnologii digitale şi dacă opinia lor este încurajată. Astfel, există un formular semestrial anonim, care ar trebui, conform Statutului Elevului, completat de către elevi cu privire la fiecare profesor. Fişele completate ar trebui colectate apoi de diriginte, care le analizează şi transmite rezultatele agregate, în termen de 10 zile, către cadrele didactice vizate”, a explicat Salvaţi Copiii România.
Raportul final nu este analizat de terţe persoane, astfel că inspectoratele nu se implică şi nu se iau măsuri, dacă rezultatele sunt „îngrijorătoare” în legătură cu un profesor, se arată în comunicat.
Conform studiului, 66% dintre copii spun că au fost informaţi cu privire la posibilitatea de a acorda feedback profesorilor, însă doar 47% ştiu că există o metodologie care reglementează acest lucru. Nivelul minim se întâlneşte în cazul elevilor din Bucureşti, unde 30% răspund afirmativ, întrebaţi dacă au auzit de metodologia de feedback.
Aproape jumătate (43%) dintre elevi au acordat feedback cadrelor didactice. Totodată, 8% dintre elevi susţin că au fost sancţionaţi ca urmare a oferirii de feedback, principalele sancţiuni fiind note mai scăzute sau avertizarea verbală.
Deşi 75% dintre elevi ştiu de existenţa unei asociaţii a elevilor în şcoala în care învaţă, peste 80% dintre aceştia nu au apelat niciodată la ea.
Totodată, peste jumătate (55,1%) dintre elevii de gimnaziu şi liceu îşi doresc să părăsească ţara, iar o treime intenţionează să îşi continue studiile în străinătate, arată un studiu al organizaţiei.
Conform unui alt sondaj Salvaţi Copiii, părinţii sunt nevoiţi să plătească, în medie, aproape 10.000 de lei anual pentru meditaţii, after school şi materiale didactice, indică datele culese la finalul anului 2024.
„Astfel, comparativ cu anul 2021, costul mediu anual suportat de părinţi pentru educaţia copiilor creşte cu aproximativ 3.100 de lei, până la 9.818 de lei anual. Cele mai importante creşteri sunt cele legate de meditaţii, aproximativ 3.700 lei, şi after school, aprox. 2.500 lei. Costul mediu total anual creşte odată cu vârsta copilului, de la 6.803 în cazul ciclului primar, la 10.781 la gimnaziu şi 12.119 la liceu”, menţionează sursa citată.