Reacțiile BOR și TNB la controversele iscate de spectacolul „Proorocul Ilie”

Articol de andreiabarsanbfm, 28 martie 2025, 12:25
În urma reacțiilor unor persoane, postate pe rețelele de socializare, referitoare la spectacolul Proorocul Ilie, montat pe scena studio a Teatrului Național, de regizorul Botond Nagy, pe textul lui Tadeusz Słobodzianek, pe 27 martie, atât BOR cât și TNB au dat comunicate de presă pe acest subiect.
În Punct de vedere referitor la piesa de teatru „Proorocul Ilie”, Biserica Ortodoxă Română precizează:
”Orice manifestare culturală este benefică și educativă în măsura în care respectă, fără a deforma, simțul sacrului. Folosirea simbolurilor religioase în mod inadecvat, fără a prețui înțelesul lor liturgic și moștenirea lor spirituală pentru istoria și cultura universală, nu poate reprezenta o valorificare creștină a acestora.
Respectarea simbolurilor creștine constituie un act deopotrivă spiritual și cultural important și necesar într-o lume tot mai secularizată și înclinată spre o interpretare lipsită de discernământ a vieții spirituale.
Prin urmare, luăm act cu mâhnire de utilizarea defăimătoare a simbolurilor religioase creștine în timpul interpretării piesei de teatru „Proorocul Ilie” și sperăm ca, pe viitor, manifestările culturale să continue să respecte dimensiunea sacră a acestora, fără a prejudicia în vreun fel valoarea lor spirituală.
Am redat integral comunicatul Biroului de Presă al Patriarhiei Române, în care nu este precizat dacă aceast punct de vedere vine în urma vizionării spectacolului sau doar a reacțiilor din mediul online.
La câteva ore distanță, Teatrul Național I.L. Caragiale din București face următoarele precizări, tot prin intermediul unui comunicat de presă:
Spectacolul Proorocul Ilie nu își propune să aducă vreo ofensă credinței creștine sau oricărei alte convingeri religioase. Dimpotrivă, montarea este o reflecție asupra credinței, asupra fragilității convingerilor umane și asupra pericolelor extremismului de orice fel. Este un demers artistic care încurajează toleranța, dialogul și o înțelegere mai profundă a complexității spiritului uman.
În plus, menționăm că unele imagini apărute pe platformele sociale au fost scoase din contextul real al spectacolului, prezentând fragmente izolate într-un mod care distorsionează mesajul artistic al montării. Spectacolul nu este o blasfemie și nu își propune să ridiculizeze credința, ci, dimpotrivă, invită la o reflecție profundă asupra relației dintre om și divinitate, asupra modului în care credința poate fi influențată sau deturnată.
Așa cum se menționează și pe site-ul oficial al spectacolului, Proorocul Ilie este o invitație la meditație sinceră asupra credinței și religiei într-un moment de profundă criză spirituală și morală. Regizorul Botond Nagy declara, înainte de premieră: „Îmi doresc ca prin acest proiect artistic spectatorii să-și analizeze propriile credințe într-o lumină nouă și să înțeleagă adevărata valoare a acestei miraculoase conexiuni interumane care este credința”.
Piesa scrisă de Tadeusz Słobodzianek a mai fost montată în România de reputatul regizor László Bocsárdi, la Teatrul „Tamási Áron” din Sfântu Gheorghe, cu premiere în 2001 și o reluare în 2010. De asemenea, tot în 2010, la Teatrul Municipal din Baia Mare avea loc o altă montare a acestui text. Aceste producții au contribuit la explorarea și înțelegerea profundă a textului în contextul teatral românesc.
Teatrul Național I.L. Caragiale din București reafirmă că spectacolul nu are nicio intenție de blasfemie sau lipsă de respect față de valorile religioase. Considerăm că unele reacții critice sunt rezultatul unei interpretări eronate a mesajului artistic, care nu neagă, ci dimpotrivă, pune în lumină complexitatea relației dintre om, credință și societate.
Respectăm dreptul fiecărui spectator de a avea propriile convingeri și încurajăm dialogul deschis, în spiritul valorilor teatrului ca spațiu al reflecției și al libertății de expresie. Teatrul este, prin definiție, un loc al întrebărilor, nu al răspunsurilor impuse, un spațiu în care fiecare spectator are libertatea de a interpreta și de a reflecta.”
Sigur că în urma acestei avalanșe de comentarii și reacții în spațiul public au apărut o serie de amenințări la adresa regizorului, dar și mesaje de susținere din partea breslei sau a spectatorilor care au fost prezenți la reprezentațiile acestui spectacol.
BucureștiFM l-a invitat pe Botond Nagy, în emisiunea Spetacol@București.Ro, chiar inaintea premierei din luna februarie, pentru a vorbi despre textul care stă la baza acestei montări și a oferi câteva repere despre viziunea sa asupra lui.
Puteți urmâri aici intreaga inregistrare aici:
https://web.facebook.com/bucurestifm/videos/1174200170717689