Taxarea vehiculelor istorice: amendă pe pasiune

Articol de Monica Liche, 1 aprilie 2025, 16:57
Patrimoniul auto, sub presiune. Cum afectează taxele locale colecționarii și conservarea acestor bijuterii pe roți? Am discutat despre aceste provocări și despre viitorul patrimoniului auto, cu Bogdan Coconoiu, Vicepreședinte Retromobil Club, invitatul Ioanei Brușten #ÎnComunitate.
Patrimoniul pe roți
Vehiculele istorice sunt într-un fel ca obiectele de artă vechi, fragmente dintr-o istorie trăită și restaurată cu migală. În principiu, pasiunea este cea care determină păstrarea lor cu grijă, recondiționarea și atenția pentru orice detaliu, pentru ca mai apoi să fie expuse cu mândrie. Aceste vehicule de epocă scriu pagini cu poveștile familiilor, generațiilor și chiar a vremurilor de demult.
“Sunt mașini, care sunt în familiile respective deja la a treia generație de proprietari, a aceluiași auto. Aceeași familie, cu aceeași înmatriculare, sigur ea a evoluat în timp, dar mă rog, dacă vreți să abordăm genul de colecționari care există, aceasta este prima categorie. Oameni care ori au mașina de la părinți sau de la bunici, ori au avut în familie o mașină de genul ăla și și-au dorit să o aibă din nou.
În a doua categorie, sunt oameni care sunt pasionați de tehnică, de mecanică și le întrețin, le restaurează ca o pasiune de a lucra la ceva tot timpul, să aibă un un obiect de lucru și să-și arate măestria prin acest meșteșug, care este restaurarea. O altă categorie, foarte mică, probabil sub 5%, sunt cei care investesc pur și simplu și fac o, să spun, colecție, pe care ulterior se gândesc că ei sau urmașii o pot vinde în profit.”
Un impozit pe pasiune
Taxarea vehiculelor istorice, de către unele administrații locale, pune sub semnul întrebării un întreg demers de conservare a istoriei pe roți. Iar dacă ne referim la cifre, această taxă generează un venit mic pentru administrații, dar lovește puternic în bugetele colecționarilor și reușește să descurajeze efortul depus de aceștia pentru conservarea patrimoniului auto românesc.
„Încasarea din aceste taxe este extrem de mică. Deci statul nu obține din 238 de mașini venituri mari, vorbim de 0,13% din mașinile care sunt înmatriculate în acest sector. Deci venitul este infim. În schimb, impactul pentru comunitatea de colecționari de vehicule istorice, din România, este uriaș. Oamenii încep să își vândă mașinile, deja au început, sau să le mute la alte rude, care locuiesc în alte sectoare sau în alte orașe. (…)Practic, ca să închei, este un impozit pe pasiune.”
O colecție, o comunitate, o identitate
În spatele fiecărui vehicul istoric se află o poveste personală sau o misiune colectivă. De la mașina bunicilor păstrată din generație în generație, până la modele recondiționate în ateliere dedicate, fiecare exponat este parte dintr-o moștenire. Iar valoarea lor simbolică și culturală este inestimabilă.
„ Noi, începând din 2005, în 20 de ani de activitate de atestare, de găsire, recuperare, restaurare a acestor vehicule, am reușit să strângem în colecțiile noastre, să spunem, acest muzeu pe roți, care reprezintă patrimoniul de vehicul istorice, pe care le dețin membrii Retromobil România, doar 11.000 de mașini.”
Muzeul care încă nu are o casă
Ideea unui muzeu permanent al automobilului românesc rămâne, deocamdată, un vis neîmplinit.
“Noi ne-am fi dorit acest muzeu fizic, am identificat și clădirea. E vorba de fostele garaje Leonida, dinîPiața Victoriei. Primăria a aprobat acest proiect de trecere, a acelei clădiri, din proprietatea privată a statului RA-APPS, în proprietatea publică a statului, Primăria Bucureștiului. Numai că e mai important ca RA-APPS-ul să aibă, atenție, o instituție care se ocupă de administrarea în patrimoniul imobiliar al statului, un service auto, în mijlocul Bucureștiului, decât să avem vizavi de Antipa și într-o stație de autobuz care face turul turistic al orașului, încă un muzeu pe harta Bucureștiului. Numai așa putem atrage turiști. Și bineînțeles că acești turiști și ei contribuie la produsul intern brut al României, care este foarte scăzut.”
Un apel la recunoaștere și respect
Apelul Retromobil nu vorbește despre beneficii financiare, ci despre recunoașterea efortului făcut in conservarea unui patrimoniu important. Este un apel la respectul pentru munca depusă și pentru efortul financiar făcut pentru a păstra aceste vehicule într-o stare optimă. Vehiculele istorice vor fi mereu un punct de atracție atât pentru locuitorii țării, cât și pentru turiști.
„ Îmi place să cred că, deși am făcut această campanie, pe cei care se simt vizați și au introdus această taxă, îi asigur de tot respectul nostru și toate mulțumirile noastre față de ce am făcut împreună până acum. Vedeți, discutăm de Giurgiu, unde noi facem un raliu încă din anul 2000, adică în fiecare an, an de an și municipalitatea a fost mereu alături de noi, de Constanța, unde, la fel, avem o filială foarte mare. Piața Ovidiu ne-a găzduit de foarte multe ori și suntem recunoscători că suntem lăsați să să expunem în aceste locuri istorice. Discutăm de un sector din București unde, repet, la fel, avem o activitate foarte bogată și unde mulți ani am avut și sediul care, începând de anul trecut, s-a mutat în cartierul Cotroceni.
(…)Din punctul nostru de vedere, relațiile rămân la fel de bune. Apelul nostru a fost făcut în ideea de a trage un semnal de alarmă, să nu apară și în alte zone acest gen de taxare și, dacă se poate, când va și timp și se va putea să se revizuiască, în aceste trei locuri, decizia, astfel încât vehiculele istorice să fie scutite de la plata acestei taxe.”