Succes românesc într-o competiție spațială internațională

Articol de Monica Liche, 7 aprilie 2025, 17:05
Succes românesc la nivel internațional!
Echipa Arkadia-10 de la Colegiul „I.L. Caragiale” București a câștigat Premiul I la prestigiosul concurs Space Settlement Contest 2025, organizat de National Space Society (SUA). Proiectul? O așezare spațială cu AI, comunicații cuantice și tehnologii de ultimă oră. Am vorbit despre succesul echipei Arkadia-10 și despre cum arată educația care inspiră, cu Prof. Cornelia Văceanu și elevii Lara Șerban și Victor Unchiașu, invitații lui Răzvan Ursuleanu #ÎnComunitate.
Performanța nu apare în vid
Proiectul Arkadia-10 nu este doar o realizare punctuală, ci rezultatul unei structuri educaționale funcționale, a unei profesoare care a știut să identifice resursele reale ale elevilor și să le direcționeze spre un cadru concret. De aici și până la primul succes nu a mai fost decât un pas.
„ Practic, eu am început în anul 2022, după pandemie. Căutam o soluție pentru elevii mei, pentru că după ce ne-am întors din pandemie, îi vedeam că sunt total dezorientați și căutam o soluție. Căutam o idee care să-i scoată din amorțeala cu care au venit din această perioadă. Cu toții am fost, inclusiv noi, profesorii. Eram un pic aerieni, nu mai știam de unde să o luăm și de unde să apucăm și, pur și simplu, am citit pe internet, mi-a picat această informație, în legătură cu acest concurs.
Atunci mi-am adus aminte că, de fapt, Liceul Mircea cel Bătrân participase de ani de zile și am hotărât: da, de ce nu? Putem să încercăm și noi. (…) Am promovat această concurs în școală și am participat pentru prima dată cu o echipă și am luat locul doi.”
Gândire aplicată, nu doar teoretizări
Proiectul Arkadia-10 este o demonstrație de echilibru între creativitate și rigurozitate știițifică. Elevii au propus un model de așezare spațială viabil, cu soluții pentru gravitație, hrană, comunicații și autonomie. Niciuna dintre componente nu este doar imagina
ră – toate sunt susținute de date, calcule și simulări, inclusiv experimente reale în agricultură spațială.
„ La partea de agricultură am încercat să facem un experiment. Am crescut ridichi și varză cu lumina unui laser. Am achiziționat lasere de lumină roșie și albastră.
Procesul de germinare la ridiche și la varză, comparativ cu creșterea la lumină solară a fost de vreo 40% și prin asta ne-am dat seama că putem crește foarte multe plante pe navă, deci nu o să fie o problemă hrănirea oamenilor și ne-am bucurat că am putut să facem și un tabel și un studiu de caz. Și nu a fost pur teoretic.” – Victor Unchiașu, membru Arkadia 10
Dimensiunea socială contează
Un aspect important, al acestui proiect, este cel social, un aspect ignorat de către alte echipe. Arkadia-10 propune o așezare cu guvernare proprie, educație, drepturi și economie. Elevii au tratat acest proiect din mai multe perspective, ca pe un exercițiu real de gândire sistemică, cu implicații asupra organizării sociale și a coabitării umane pe termen lung.
“Ideea mea principală a pornit de la o doctrină fondatoare. Doctrina fondatoare nu este o constituție și nu este nicio declarație a independenței. Este o declarație a existenței. Este documentul ce se află în proiectul nostru. Are vreo opt pagini aproximativ și el explică ce înseamnă Arkadia 10. El explică că Arkadia 10 este o entitate suverană, spațială, este o entitate politică, în sensul în care are guvern, are economie, are un sistem legal și are o educație. Iar când se referă la suveranitate nu se referă la o suveranitate imediată.
Este o autonomie ce va fi oferită pe parcursul a 150-200 de ani sau chiar mai mulți ani, pentru că acest proces de descentralizare începe prin a nu mai depinde de pământ.
(…) Guvernul navei are jurisdicție completă asupra lucrurilor ce se întâmplă pe navă: legile, economia, drepturile – toate aspectele ce construiesc o societate ar fi determinate de oamenii care o conduc.” – Lara Șerban – membru Arkadia 10
Alegerea strategică a poziționării
Pentru echipa Arkadia-10, plasarea așezării nu a fost un detaliu decorativ, ci o decizie de proiectare fundamentată. Stabilitatea oferită de acest punct garantează că nava nu va devia de la traiectoria ei, iar vecinătatea centurii de asteroizi permite acces direct la resurse absolut necesare dezvoltării și mentenanței.
„Când am început proiectul, ne-am gândit așezarea și, pentru scopul nostru de telecomunicații, am spus că cel mai bine o să fim în punctul L5, Lagrange Point, între Marte și Pământ.
E cel mai strategic punct pe care l-am fi putut alege deoarece avem certitudinea că nava nu se va mișca de capul ei prin spațiu și de aceea am ales acea zonă.
Noi o să construim în nava noastră sateliții pentru telecomunicații și ne-am gândit să fim foarte aproape de centura de asteroizi din apropierea lui Marte.” – Victor Unchiașu, membru Arkadia 10
Diversitatea ca strategie de sustenabilitate
Echipa a integrat principii de planificare socială și demografică. Au gândit structura populației în funcție de vârstă, expertiză, dar și de potențialul de adaptare și dezvoltare a generațiilor tinere.
„ Noi voiam să pornim, în mare parte, cu oameni care au între 18 și 30 de ani și oameni care au între 30 și 45 de ani. Pentru că acești oameni, ei sunt forța muncitoare, ei sunt cei care construiesc viitorul și, evident, trebuie toate categoriile de vârste. De ce? Pentru că oamenii mai în vârstă aduc un nivel de expertiză pe care oamenii mai tineri nu-l au, iar oamenii mai tineri trebuie și ei aduși, pentru că ei sunt cei care vor construi viitorul, chiar mai mult decât cei care sunt tocmai acum în forța de muncă. Dacă îi duci de la o vârstă mai mica, în primul rând așa nu separi familii și, în al doilea rând, îi ajuți să se obișnuiască în acel mediu.”- Lara Șerban – membru Arkadia 10
Profesorul ca arhitect de echipă
Rezultatul acestui proiect nu este doar meritul elevilor, ci și al unei profesoare care a știut să canalizeze inițiativa, să coordoneze eforturi diferite și să transforme pasiunile individuale în competențe care colaborează între ele.
„ Nu este simplu să-i aducem împreună și să-i ducem pe o direcție. Sunt multe echipe din România care se pregătesc, care participă însă, sunt multe care se și pierd, deoarece nu există un coordonator, nu există un ghid care realmente să-i adune, fiindcă ei se mai pierd în detalii. lucrarea este 100% originală, sunt ideile lor, totul, dar cineva trebuie să vină să îi adune, să-i pună într-un loc și să le dea o direcție.”- Cornelia Văceanu, Profesor informatică la Colegiul Național „I.L. Caragiale” și coordonator Arkadia 10