Opt din zece români returnează ambalajele cu simbol SGR
Opt din zece români (82%) returnează toate ambalajele cu simbol SGR, procent în creştere cu 12% comparativ cu iunie 2024 (70%), iar 51% sunt motivaţi în principal de recuperarea garanţiei plătite, conform rezultatelor studiului realizat de Reveal Marketing Research.

Articol de bucurestifm, 10 aprilie 2025, 18:16
În ceea ce priveşte frecvenţa cu care românii returnează ambalajele cu garanţie, 34% le aduc la punctele de colectare o dată pe săptămână, 32% de 2-3 ori pe săptămână, iar 18% o dată pe lună.
În plus, rezultatele studiului arată că ambalajele de plastic cu garanţie sunt cele mai frecvent returnate de către români (72%), urmate de ambalajele de sticlă (60%) şi de cele din metal (51%). În funcţie de gen, bărbaţii obişnuiesc să returneze, într-o măsură semnificativ mai mare decât femeile, toate tipurile de ambalaje la punctele de colectare.
Referitor la motivaţia principală care stă la baza obiceiului de a returna ambalajele cu simbol SGR, se poate observa o creştere semnificativă de la 39% (iunie 2024), la 51% (martie 2025) în rândul celor care declară că recuperarea banilor plătiţi pe garanţie reprezintă principalul imbold. Bărbaţii (55% comparativ cu 47% în cazul femeilor) şi persoanele mature cu vârste cuprinse între 45-55 ani (57% vs. 51% total eşantion) se diferenţiază prin faptul că acordă o importanţă semnificativ mai mare recuperării garanţiei de la achiziţie.
Totodată, 36% dintre români şi-au schimbat obiceiurile de cumpărare a băuturilor ca urmare a implementării SGR. În noiembrie 2023, 44% dintre români considerau că nu îşi vor modifica comportamentul de cumpărare şi consum al băuturilor îmbuteliate odată cu implementarea Sistemului de Garanţie-Returnare.
În prezent, procentul celor care declară că nu şi-au schimbat obiceiurile rămâne asemănător cu cel de anul trecut (59%), datele indicând că românii s-au adaptat rapid şi mai bine decât se aşteptau la noul sistem de gestionare a deşeurilor.
Cu toate acestea, 36% dintre români observă schimbări ale modului în care cumpără băuturi îmbuteliate odată cu implementarea SGR. Astfel, 16% aleg ambalaje mai mari, pentru a plăti de mai puţine ori garanţia, în timp ce 10% cumpără mai rar, iar 10% aleg produse mai ieftine la raft.
Doar 47% dintre români se declară multumiţi sau foarte mulţumiţi de modul de funcţionare a Sistemului de Garanţie-Returnare. Astfel că, în viziunea românilor principalele soluţii identificate pentru îmbunătăţirea acestuia sunt creşterea numărului de puncte de returnare (48%), valoarea mai mare a garanţiei (27%) şi campaniile de informare şi educaţie (21%).
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 17-25 martie 2025 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban şi rural, utilizatori de internet. Mărimea eşantionului a fost de 1.011 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.